Mitologie muzyki popularnej
Książka "Mitologie muzyki popularnej" ukazuje sposób, w jaki artyści kreują swoje działania sceniczne w kategoriach opowieści mitologicznych. Teksty piosenek, występy sceniczne, teledyski, okładki płyt, kontakty z mediami i publicznością składają się na specyficzną narrację typową dla mitów obecnych w każdym systemie kulturowym.
Wstęp / 7
1. Założenia wstępne / 7
2. Metodologia pracy / 9
3. Konstrukcja pracy / 16
Rozdział I
Mitologie muzyki popularnej: mity i święte narracje jako zworniki życia społecznego / 18
1. Mity i święte historie jako opowieści narracyjne / 19
2. Mit w domenie sztuki / 27
3. Funkcje mitów w przekazie artystycznym / 34
4. Narracja mitologiczna i narracja artystyczna – podobieństwa strukturalne / 52
5. Narracja mitologiczna i narracja artystyczna – różnice strukturalne / 55
6. Uwagi końcowe / 61
Rozdział II
Mitologia artystyczna na politycznych ścieżkach: rockowi święci / 63
1. Bajka magiczna, opowieść o świętych i epos bohaterski jako typy narracyjne / 67
2. Rockowi święci / 79
3. Roy Harper / 87
3.1. Cywilizacja Zachodu / 92
3.2. Religia / 99
4. Billy Bragg / 103
4.1. Jednostka wobec systemu społecznego / 104
4.2. System społeczny / 107
4.3. Polityka instytucjonalna i ideologia / 114
5. Neil Young / 121
6. Uwagi końcowe / 147
Rozdział III
Mitologia Centrum i Peryferii / 152
1. Mitologizacja działań artystycznych / 153
2. Centrum i Peryferie / 158
3. Mitologia Centrum / 167
3.1. Mit bohatera / 169
3.2. Mit łatwego życia / 172
3.3. Mit nowości / 174
3.4. Mit złotego wieku / 177
4. Mitologia Peryferii / 180
4.1. Mit idei / 181
4.2. Mit misji ratowania kultury / 183
4.3. Mit kreatywności / 186
4.4. Mit złotego wieku / 188
5. Sztuka pomiędzy misją a komercją / 192
5.1. Roxy Music i Bryan Ferry / 192
5.2. Chris Cutler / 207
5.2.1. Krytyka społeczeństw późnego kapitalizmu / 208
5.2.2. Muzyka improwizowana / 214
5.2.3. Propagowanie muzyki niezależnej / 218
6. Uwagi końcowe / 219
Rozdział IV
Od Peryferii do Centrum – postmodernistyczna kreacja mitologii artystycznej zespołu U2 / 221
1. U2 jako fenomen postmodernistyczny / 223
2. Świat ruchomych obrazów U2 – kreacja mitologiczna w teledyskach / 236
2.1. Lemon / 241
2.2. Electrical Storm / 247
2.3. Please / 252
2.4. Discotheque / 260
2.5. Get on Your Boots / 265
3. Postmodernistyczna gra z odbiorcą / 269
4. Uwagi końcowe / 273
Zakończenie / 274
Literatura cytowana / 279
Indeks / 285
Summary / 293