Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Miejsce religii w społeczeństwie to książka zawierająca analizę sposobów, w jakie teorie socjologiczne opisują relacje religii do innych obszarów życia społecznego. Punktem wyjścia stała się diagnoza kryzysu socjologii religii, zafiksowanej na problemie sekularyzacji i odizolowanej od głównego nurtu socjologii.
Celem pracy Sławomira Mandesa jest uporządkowanie socjologicznej refleksji teoretycznej na temat religii, przemyślenie powodów zaistniałego kryzysu oraz ustalenie, czy idee, które kiedyś wydawały się trafne, przejdą weryfikację konfrontacji z ponownym ich odczytaniem. Autor w systematyczny sposób analizuje dzieła klasyków – Émile’a Durkheima i Maxa Webera, ale jego uwaga koncentruje się na pracach Talcotta Parsonsa, Petera L. Bergera i Thomasa Luckmanna, czyli tych uczonych, których twórczość przypadła na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Rozpatrywane są spory wokół sekularyzacji i możliwości, jakie dla socjologii religii otwiera dorobek Niklasa Luhmanna. Książkę kończy rozdział pokazujący, jak teoria Luhmanna może być rozwijana i przekształcana w program badawczy komunikacyjnej teorii religii.
Książka napisana jest w sposób bardzo przyjazny dla Czytelnika. (…) Może być czytana na dwa sposoby: jako przystępnie napisany podręcznik klasycznych i współczesnych teorii socjologii religii lub – przez bardziej wyrobionych Czytelników – jako okazja do przypomnienia sobie i odświeżenia tych teorii oraz zinterpretowania ich, wspólnie z Autorem, na nowo. Wielu Czytelników z tej drugiej grupy na pewno będzie zdziwionych, jak poglądy przypisywane autorom tych teorii są w dyskursie socjologicznym upraszczane i trywializowane.
z recenzji dr. hab. prof. UW Wojciecha Pawlika
Dr Sławomir Mandes – socjolog, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się teorią socjologiczną, socjologią religii, problematyką życia lokalnego i lokalnej polityki społecznej opisywaną i analizowaną z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych.
Autor książek (m.in. Kapitał społeczny w małych miastach [współautor C. Trutkowski] 2005, Świat przeżywany w socjologii 2012) i wielu artykułów.
Wprowadzenie 7 Rozdział 1. Wybrane dziewiętnastowieczne ujęcia miejsca religii w społeczeństwie 23 1.1. Karola Marksa poglądy na miejsce religii w społeczeństwie 24 1.2. Religia jako sposób poznawania świata – teoria Edwarda B. Tylora 28 1.3. Od magii do religii – poglądy Jamesa Frazera 30 1.4. Religia jako siła integrująca społeczeństwo – Auguste Comte 32 1.5. Dziewiętnastowieczne poglądy na proces sekularyzacji 36 Rozdział 2. Klasyczna socjologia religii: dwie wizje 39 2.1. Religia jako forma społecznej integracji – Émile Durkheim 39 2.2. Religia jako czynnik zmiany społecznej – Max Weber 65 Rozdział 3. Religia jako uniwersalne wartości: próba wielkiej syntezy Talcotta Parsonsa 98 3.1. Główne założenia teorii Parsonsa – model analizy miejsca religii w społeczeństwie 102 3.2. Ewolucja religii: od społeczeństw pierwotnych do Anglii 109 3.3. Religia w nowoczesnym społeczeństwie: przypadek USA 117 Rozdział 4. Subiektywistyczne koncepcje religii 130 Rozdział 5. Antyredukcjonistyczna koncepcja socjologii religii – Peter L. Berger 146 5.1. Miejsce religii w świecie z punktu widzenia fenomenologicznej socjologii wiedzy 148 5.2. Substancjalna definicja religii a konstruktywizm 152 5.3. Sekularyzacja, pluralizm i nowoczesne społeczeństwo 158 5.4. Między sekularyzacją religii a pluralizacją świadomości 170 Rozdział 6. Fenomenologiczna synteza – Thomas Luckmann 173 6.1. Protosocjologia 174 6.2. Religia jako forma transcendencji 176 6.3. Uspołecznianie transcendencji jako funkcja 181 6.4. Ewolucja religii – jej indywidualizacja i prywatyzacja 185 6.5. Ograniczenia subiektywistycznej koncepcji religii 195 Rozdział 7. Teorie sekularyzacji, czyli pomieszanie języków 200 7.1. Socjologiczne teorie sekularyzacji 202 7.2. Krytyka tezy o sekularyzacji 219 7.3. Izolacja teorii sekularyzacji 228 Rozdział 8. Nowe otwarcie: w stronę komunikacyjnej teorii religii 232 8.1. Elementy teorii systemów 235 8.2. Problem ze zdefiniowaniem religii 257 8.3. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych segmentarycznie 263 8.4. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych stratyfikacyjnie 270 8.5. Ewolucja religii w społeczeństwach funkcjonalnie zróżnicowanych 289 Rozdział 9. W stronę komunikacyjnej teorii religii 311 Bibliografia 330 Indeks nazwisk 357