Mechanizmy powstawania efektów ekoinnowacji w przedsiębiorstwach w Polsce
Wprowadzanie ekoinnowacji w przedsiębiorstwach staje się nieuniknione. Istotne wydaje się bowiem uwzględnienie efektów ekoinnowacji oraz rozwiązanie problemów cywilizacyjnych na drodze wdrożenia ekoinnowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach. Celowość wprowadzania ekoinnowacji jest coraz częściej dostrzegana przez przedstawicieli przedsiębiorstw, ponieważ rośnie świadomość wpływu własnej działalności na środowisko i konieczności stawania się odpowiedzialnymi. Ekoinnowacje stanowią zarówno wyzwanie, jak i wielką szansę dla przedsiębiorstw ze względu na możliwość uzyskania efektów ekonomicznych w postaci zmniejszenia kosztów działalności i poprawy wizerunku przedsiębiorstwa. Dlatego też państwa Unii Europejskiej, aby wzmacniać konkurencyjność przedsiębiorstw na rynku, muszą zwiększyć tempo tworzenia ekoinnowacji. Innowacje powodują powszechne rozprzestrzenianie się wiedzy, a skuteczne innowacje ekologiczne przynoszą również pozytywne efekty zewnętrzne (wpływ na środowisko), które są źródłem korzyści społecznych, podczas gdy koszty ponoszą raczej same przedsiębiorstwa, które opracowują i wprowadzają innowacje ekologiczne.
Spis treści
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia i charakterystyka ekoinnowacji
1.1. Specyfika i definicja ekoinnowacji
1.2. Podział i klasyfikacja rodzajów ekoinnowacji
1.3. Modele procesów innowacyjnych
1.4. Ekoinnowacje w wiodących nurtach współczesnej ekonomii
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. Teoretyczne podstawy pomiaru efektów ekoinnowacji
2.1. Analiza pomiaru efektów ekoinnowacji
2.2. Pomiar ekoinnowacji przeprowadzony przez Europejskie Obserwatorium Ekoinnowacji (EIO)
2.3. Badania empiryczne w zakresie ekoinnowacji przeprowadzone w Polsce w latach 2008-2016
2.4. Proekologiczne postawy w przedsiębiorstwach
2.5. Proekologiczne praktyki, wartości i kultura przedsiębiorstwa
2.6. Intencja menadżerów do działania proekologicznego
2.7. Efekty ekonomiczne i ekologiczne ekoinnowacji
2.8. Podsumowanie
Rozdział 3. Efekty ekoinnowacji w świetle badań własnych
3.1. Zastosowana ilościowa metoda badawcza
3.2. Opis kwestionariusza i próby badawczej
3.3. Charakterystyka porównawcza badanych przedsiębiorstw
3.4. Wyniki badań ilościowych dotyczące wprowadzonych rodzajów ekoinnowacji, praktyk i planów przedsiębiorstwa
3.5. Charakterystyka efektów wynikających z wdrożenia rozwiązań proekologicznych
3.6. Działania przedsiębiorstw w zakresie strategii i wartości proekologicznych
3.7. Podsumowanie
Rozdział 4. Próba operacjonalizacji modelu efektów ekoinnowacji
4.1. Opis celów, pytań i hipotez badawczych w modelu
4.2. Analiza korelacji i analiza czynnikowa zmiennych działań i efektów proekologicznych
4.3. Modele ekoinnowacji
4.4. Model efektów ekoinnowacji z wykorzystaniem równań strukturalnych
4.5. Dyskusja otrzymanych wyników .
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5. Analiza z wykorzystaniem metody wielokrotnego studium przypadku przedsiębiorstw ekoinnowacyjnych
5.1. Zastosowana metoda jakościowa wielokrotnego studium przypadku
5.2. Studium przypadku Philips Lighting
5.3. Studium przypadku Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa
5.4. Studium przypadku TECE
5.5. Studium przypadku Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń
5.6. Studium przypadku Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji ?Wodociągi Puławskie"
5.7. Wnioski i synteza studiów przypadku
Wnioski końcowe i rekomendacje
Bibliografia
Wykaz skrótów
Załącznik 1. Kwestionariusz badawczy
Załącznik 2. Scenariusz wywiadu dla studium przypadku
Spis rysunków
Spis tabel