Marka korporacyjna a marka pracodawcy w obliczu zmian na rynku pracy
Na współczesnym rynku pracy zachodzą intensywne zmiany o charakterze społecznym, demograficznym, organizacyjnym czy technologicznym związane ze starzeniem się społeczeństwa, zmianami pokoleniowymi, wpływem automatyzacji na pracę czy trudnościami z pozyskaniem i utrzymaniem pracowników. Stanowią one tło dla stosunkowo nowej i coraz bardziej popularnej koncepcji budowania marki pracodawcy (employer branding), podrzędnej wobec marki korporacyjnej. Prezentowana publikacja stanowi próbę połączenia perspektywy budowania marki korporacyjnej i marki pracodawcy w obliczu dynamicznych przekształceń na rynku pracy. Celem autorki jest identyfikacja związku między marką korporacyjną a marką pracodawcy oraz występujących między nimi zależności.
Książka składa się z części teoretycznej i empirycznej. W rozdziałach teoretycznych ukazano obecną sytuację na polskim rynku pracy, koncepcję budowania marki pracodawcy, ideę silnej marki i relacje pomiędzy marką korporacyjną a innymi markami. Rozdział empiryczny zawiera opis metodyki oraz rezultatów badania przeprowadzonego w wybranych organizacjach, propozycję modelu spójności marki korporacyjnej i marki pracodawcy, jak również rekomendacje dla organizacji dotyczące jego wdrażania.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1. Employer branding w kontekście zmian na rynku pracy 13
1.1. Bieżąca sytuacja na rynku pracy 13
1.2. Zmiany społeczno-demograficzne 16
1.3. Zmiany organizacyjno-technologiczne 19
1.4. Geneza employer brandingu 22
1.5. Istota i proces employer brandingu – analiza wielowymiarowa 25
1.6. Marka pracodawcy z perspektywy organizacji – modele zarządzania employer brandingu 33
Rozdział 2. Marka produktu i marka korporacyjna – analiza współzależności 41
2.1. Różnorodność pojęcia oraz charakterystyka marki 41
2.2. Rozróżnienie i relacje pomiędzy marką produktu a marką korporacyjną 54
2.3. Wizerunek, tożsamość, reputacja a osobowość marki jako elementy ją definiujące 59
Rozdział 3. Relacje pomiędzy marką korporacyjną a marką pracodawcy na podstawie badań własnych 77
3.1. Konstrukt intelektualny i metodyka badania 77
3.2. Spójność pomiędzy komunikowanymi wartościami marki korporacyjnej i marki pracodawcy badanych organizacji 83
3.3. Spójność pomiędzy percypowanymi wartościami marki korporacyjnej i marki pracodawcy badanych organizacji 86
3.4. Spójność pomiędzy komunikowanymi i percypowanymi wartościami marki korporacyjnej badanych organizacji 96
3.5. Spójność pomiędzy komunikowanymi i percypowanymi wartościami marki pracodawcy badanych organizacji 112
3.6. Weryfikacja hipotez badawczych 128
3.7. Model spójności marki korporacyjnej i marki pracodawcy 134
3.8. Wnioski końcowe i kierunki przyszłych badań 137
Zakończenie 139
Bibliografia 145
Załączniki 155
Załącznik 1. Kwestionariusz wywiadu dla firm – marka korporacyjna 155
Załącznik 2. Kwestionariusz wywiadu dla firm – marka pracodawcy 158
Załącznik 3. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 1, wersja A 160
Załącznik 4. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 1, wersja B 164
Załącznik 5. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 2, wersja A 168
Załącznik 6. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 2, wersja B 172
Załącznik 7. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 3, wersja A 176
Załącznik 8. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 3, wersja B 180
Załącznik 9. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 4, wersja A 184
Załącznik 10. Kwestionariusz ankiety dla respondentów – Organizacja 4, wersja B 188
Spis tabel 193
Spis rysunków 196