„Logopedia Silesiana”. T. 4 - 20 Zastosowanie terapii metodą PNF w pracy neurologopedy i fizjoterapeuty – studium przypadku pacjentki z przebytym krwotokiem podpajęczynówkowym
"Logopedia Silesiana" po raz kolejny otwiera możliwość prezentacji dokonań i przemyśleń wszystkim osobom zainteresowanym logopedią jako nauką o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, a także opisem relacji między mową, myśleniem a rzeczywistością wyrażaną językiem. Wraz ze specjalizacją mózgu i rozwojem funkcji językowych doskonaleniu podlegają obwodowe struktury narządu mowy, odpowiadające za produkcję mowy oraz jej percepcję (odbiór za pomocą narządu słuchu). Wszelkie nieprawidłowości występujące w ich zakresie od samego początku łączą się z praktyczną działalnością logopedii związaną z diagnozą i terapią zaburzeń mowy. Tradycję logopedii określa bowiem praktyczna działalność w zakresie czynności orzekających o zaburzeniach mowy, tworzenie programów terapii osób dotkniętych zaburzeniami mowy oraz budowanie metod i sposobów tej terapii. Analiza tak złożonych zjawisk jak język, jego nabywanie i funkcjonowanie w umyśle oraz zaburzone zachowania językowe człowieka: wady wymowy, jąkanie,
zaburzenia mowy w głuchocie, uszkodzeniach mózgu o różnej etiologii, m.in. w zespołach psychoorganicznych i wielorakich zespołach neurologicznych, rodzi konieczność naukowej refleksji. Składające się na czwarty tom czasopisma artykuły dotyczą zarówno aspektów diagnostycznych, a więc zawierają opisy i objaśnienia wielorakich stanów zaburzeń mowy u dzieci, młodzieży i dorosłych, jak i prognostycznych, czyli prezentują metody postępowania terapeutycznego dla poszczególnych zaburzeń, np. dla autyzmu, uszkodzeń mózgu, oraz anagnostycznych – wykorzystują wiedzę na temat zaburzeń i sposobów ich łagodzenia, celem osiągnięcia wytyczanych celów terapeutycznych. Zgodnie z tradycją czasopisma tom składa się z trzech zasadniczych części, w których naukowo-kazuistycznym dociekaniom w zakresie opanowywania i doskonalenia reguł przyswajania i odzyskiwania mowy towarzyszy dialogowo rozumiany proces postępowania terapeutycznego.
Spis treści
Wprowadzenie (Olga Przybyla) / 13
Część pierwsza
Prace naukowo-badawcze
Logopedia zagraniczna
Kateřina Vitásková, Alena Říhová:
Analýza možností diagnostiky a intervence oromotorické praxie u klientů s poruchou autistického spektra / 19
Mieczysław Chęciek:
Some aspects of realisation of speech units in stuttering in the light of own researches / 33
Kateřina Vitásková, Lucie Šebková, Tereza Keprdová:
Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda – preliminární studie / 46
Logopedia polska
Grażyna Gunia:
Zadania logopedy wobec edukacji inkluzyjnej / 59
Tomasz Woźniak:
Teorie pochodzenia jąkania oparte na dowodach / 72
Jolanta Panasiuk:
Zespół psychoorganiczny w diagnozie logopedycznej / 81
Irena Urban, Piotr H. Skarżyński:
Zastosowanie nowych technik w diagnostyce, terapii i rehabilitacji osób z wadą słuchu / 113
Anna Walawska-Hrycek, Ewa Krzystanek:
Anatomia funkcjonalna ośrodkowego układu nerwowego, cz.1. / 140
Mieczysław Chęciek, Elżbieta Bijak:
Fragmentaryczne wyniki badań nad motywacją do terapii jąkania uczniów szkoły średniej / 158
Agnieszka Myszka:
Pięć szeregów głosek dentalizowanych? O półpalatalnych głoskach szumiących i ciszących / 170
Anna Żywot:
Charakterystyczne cechy języka dzieci z niedoksztaceniem mowy o typie afazji. Próba opisu / 183
Agnieszka Wątorek:
Problemy metodologiczne badań nad kompetencją językową dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / 200
Elżbieta Radkowska:
Wczesna opieka logopedyczna nad dzieckiem z rozszczepem wargi i podniebienia. Standard postępowania logopedycznego przyjęty w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie / 218
Część druga
Studia z praktyki logopedycznej
Anita Lorenc, Agnieszka Ptaszkowska:
Programowanie języka dziecka z uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem metody audytywno-werbalnej. Studium przypadku / 229
Sylwia Filipczak, Jolanta Panasiuk:
Dynamika ustępowania zaburzeń afatycznych a społeczne i poznawcze funkcjonowanie pacjenta – studium przypadku / 248
Joanna Błażejewska:
Propozycja oddziaływania neurologopedycznego w przypadku chorego na SLA/MND / 279
Justyna Wojciechowska:
Ocena rozumienia tekstu w praktyce logopedycznej / 304
Kamila Dębińska-Gustaw:
Zaburzenia rozwoju mowy a trudności w czytaniu i pisaniu. Analiza przypadku osoby z alalią / 319
Renata Tomaszuk-Wieczorek, Dawid Larysz:
Zaburzenia tekstu w schizofrenii na podstawie badań własnych metodą indywidualnych przypadków. Część praktyczna / 336
Monika Knychalska-Zbierańska, Katarzyna Walas:
Zastosowanie terapii metodą PNF w pracy neurologopedy i fizjoterapeuty – studium przypadku pacjentki z przebytym krwotokiem podpajęczynówkowym / 349
Agnieszka Rożek, Dawid Larysz:
Lateralizacja funkcji językowych u pacjentów z pierwotnymi nowotworami OUN. Lokalizacja pierwotnie rozproszona, transfer międzypółkulowy czy różnice interpersonalne / 364
Monika Knychalska-Zbierańska:
Sposób postrzegania osób z wadą wymowy przez społeczeństwo – badania własne / 379
Część trzecia
Materiały, pomoce, sprawozdania
Barbara Miguła:
Afazja jako zaburzenie mowy po udarze mózgu – studium przypadku / 395
Martyna Polczyk:
Terapia logopedyczna przez zabawę / 406
Olga Przybyla, Tomasz Woźniak:
Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe / 415
Noty o autorach / 439
Streszczenia / 446