"Literatura środka" - 18 "Drugorzędna literatura". Dostojewski według Nabokova
Publikowane w zbiorze teksty są wynikiem rozważań literaturoznawców, teatrologów, medioznawców, badaczy różnych kultur słowiańskich: rosyjskiej, polskiej, ukraińskiej, chorwackiej, czeskiej, białoruskiej. Kategoria „literatura środka” porządkuje wielość i różnorodność problematyki badawczej, daje obraz skomplikowanej materii zjawiska tzw. homogenizacji twórczości oraz różnych przejawów dynamicznego współdziałania literatury elitarnej i popularnej. W ścisłym powiązaniu z analizą utworów reprezentujących tytułową kategorię autorzy prowadzą interesującą polemikę, dotyczącą definicji „literatury środka”, projektując nowe aspekty i punkty widzenia. Przy całym bogactwie podejmowanych kwestii i rozpiętości proponowanych rozwiązań metodologicznych przyjęcie w tomie ram czasowych, które wyznacza przełom ostatnich stuleci, sprawiło, że pozornie odległe koncepty spinane są klamrą powtarzających się słów kluczy (takich jak: intertekst, hybryda, gatunek, parodia), wpisujących wszystkie rozważania w kontekst ponowoczesności i postmodernistycznego myślenia o literaturze.
Spis treści
Słowo wstępne / 7
Violetta Mantajewska
Pop-/post-„literatura środka” / 11
Barbara Czapik-Lityńska
Dubravki Ugrešić poszukiwania literatury środka / 33
Lidia Mięsowska
Filozoficzne błazenady braci Priesniakowów. Rzecz o „dramaturgii środka” / 41
Magdalena Majchrzyk
Na rozdrożach literatury i postkultury — aktywność medialna Wiktora Jerofiejewa a „literatura środka” / 64
Andrzej Polak
Dlaczego nie antyutopia? Kyś Tatiany Tołstoj a „literatura środka” / 74
Beata Pawletko
Wokół „literatury środka”. O literackich kompromisach na przykładzie prozy Edwarda Radzińskiego / 87
Izabela Zawals ka
Tam, gdie nas niet Michaiła Uspienskiego i Fantastyka Borysa Akunina. Nowy status gatunku w literaturze popularnej? / 101
Irena Betko
У пошуках „middle literature”: iнтерпретацiя символiв i мотивiв масової культури в україньскiй постмодернiй прозї / 111
Joanna Frużyńska
Intertekstualność prozy Borysa Akunina. Strategia apokryficzna (tom Nefrytowy różaniec) / 122
Mariusz Kraska
Prosta sztuka zabijania? O konwencji kryminału we współczesnej prozie / 131
Szymon Wałowski
(Re)konstrukcja kategorii prozy środka na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych / 144
Kamila Tuszyńska
Kolej transmedialna: stacja Biały Potok przez Hrabala, Haška, Grabińskiego / 155
Izabela Mroczek
Michal Viewegh — przypadek autora „literatury środka” / 167
Мария Полякова
Biełliwud - tielewidienije w diejstwitielnosti — diejstwitielnost' w tielewidienii / 175
Agata Korycka
Istnienie rzeczywiste w rzeczywistości Matrix (na podstawie wybranych utworów Doroty Masłowskiej i Oksany Zabużko) / 187
Małgorzata Semczuk
Rewizor dla…? Reinterpretacje klasyki rosyjskiej / 202
Anna Ruttar
„Wysokie” i „niskie” inspiracje muzyczne w chorwackiej prozie współczesnej / 209
Monika Karwacka
„Drugorzędna literatura”. Dostojewski według Nabokova / 217
Justyna Pisarska
O rosyjskim przekładzie Domu dziennego, domu nocnego Olgi Tokarczuk / 230