Kwartalnik Pedagogiczny 2020/4 (258)
Numer poświęcony różnorodnym problemom, którymi zajmuje się współczesna pedagogika. Znajdziemy w nim artykuły dotyczące m.in.: roli, jaką odgrywa sztuka społeczna, doskonalenia umiejętności argumentacyjnych dwujęzycznych uczniów Szkół Europejskich, sposobów rozwijania zainteresowań muzyką poważną dzieci i młodzieży, a także doświadczeń osoby transseksualnej w przestrzeni publicznej. Poznamy propozycję nowego modelu działań poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dowiemy się, jak
konstrukcjonizm społeczny wpływa na badania nad starzeniem się i starością. Z kolei w tekście opartym na zapiskach Róży Sternkac przeczytamy o Domu Sierot i stosowanej w nim pedagogii korczakowskiej.
A R T Y K U Ł Y
Krystyna M. Błeszynska, Małgorzata Orłowska, Joanna Salska McNeil – Inkluzywny potencjał sztuki społecznej 7
Joanna Dobkowska – Koncepcja wspólnej podstawy biegłosci jezykowej w rozwijaniu umiejetnosci argumentacyjnych dwujezycznych uczniów Szkół Europejskich 23
Tomasz Dolski – Technika w procesie dydaktycznym jako narzedzie do rozwijania zainteresowan muzyka powa¿na dzieci i młodzie¿y. Implikacje dla edukacji muzycznej 37
Marcin Muszynski – Paradygmat konstrukcjonizmu społecznego w badaniach nad staroscia i starzeniem sie 50
Wojciech Lasota – Korczakowska pedagogia w Domu Sierot na podstawie zapisków Ró¿y Sternkac 66
Justyna Siemionow – Wsparcie rozwoju psychospołecznego ucznia – propozycja nowego modelu działan poradni psychologiczno-pedagogicznej 79
Marek Smulczyk – Znaczenie academic resilience w czasach pandemicznych. Diagnoza i mo¿liwosci wsparcia uczniów 93
Karolina Czerwiec – Doswiadczenia osoby transseksualnej w przestrzeni społecznej 118
Noty o Autorach 137
A R T I C L E S
Krystyna M. Błeszynska, Małgorzata Orłowska, Joanna Salska McNeil – An inclusive potential of social art 7
Joanna Dobkowska – The concept of a common core of language proficiency in developing argumentative skills of bilingual European Schools students 23
Tomasz Dolski – Technology in the didactic process as a tool for developing children’s and youth’s interest in classical music. Implications for Music Education 37
Marcin Muszynski – The social constructionism paradigm in research on old age and ageing 50
Wojciech Lasota – Korczak’s pedagogy at the Orphans’ Home based on the notes of Ró¿a Sternkac 66
Justyna Siemionow – Supporting psychosocial development of a pupil – a proposal of a new model of a psychological and pedagogical counselling centre 79
Marek Smulczyk – The importance of academic resilience in pandemic times. Diagnosis and opportunities for supporting students 93
Karolina Czerwiec – Experiences of a transsexual person in the social space 118
Contributors to this issue 137