Kwartalnik Pedagogiczny 2018/4 (250)
Odzyskanie niepodległości a nauki pedagogiczne, to temat przewodni numeru. O wielorakich aspektach polskiego patriotyzmu, różnych wyzwaniach edukacyjnych stojących przed Polską po odzyskaniu niepodległości piszą historycy wychowania, kulturolodzy, pedagodzy ogólni oraz poloniści. Teksty pokazują interdyscyplinarność problematyki niepodległości w kontekście nauk pedagogicznych, zarówno 100 lat temu, jak i obecnie. W zeszycie obok artykułów naukowych zamieszczone zostały wspomnienia i refleksje dotyczące okresu odzyskania państwowości.
DWA SZKICE O POLSKIM PATRIOTYZMIE
Adam Fijałkowski – Polski patriotyzm i pedagogia Grunwaldu 9
Piotr Zańko – Wielki sztandar narodowy 20
ARTYKUŁY
Anna Wiłkomirska – Patriotyzm w czasach wolności – w stronę konstytucyjności, obywatelskości i etyczności 31
Katarzyna Dormus – Rozwój koedukacyjnego średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w okresie II Rzeczypospolitej 44
Katarzyna Buczek – „Nie łzawe wspomnienia dawnych bojów, ale realna nauka z przeszłości”. O świętowaniu rocznicy niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej refleksji kilka 56
Ryszard Ślęczka – Wychowanie młodzie¿y w krakowskich szkołach zawodowych w duchu patriotycznym i obywatelskim (1918–1939) 72
Jacek Kulbaka – Szkolnictwo i kształcenie specjalne w Polsce. W perspektywie setnej rocznicy odzyskania niepodległości 86
Magdalena Rzepka – Rola nauczyciela w wychowaniu moralnym w II Rzeczypospolitej na podstawie analizy treści „Przeglądu Pedagogicznego” (1918–1939) 102
Michał Rauszer – Edukacja dla narodu. Chłopi a procesy narodowościowe 124
Aneta Bołdyrew – Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918–1939 140
Andrzej Kołakowski – „Ducha nie gaście” – treści wychowawcze na łamach nacjonalistycznych czasopism konspiracyjnych w Polsce w okresie II wojny światowej 152
Andrzej Ciążela – Juwenilia Bogdana Suchodolskiego. Niepodległość jako wyzwanie moralne 166
Rafał Marcin Leszczyński, Agnieszka Teresa Tys – Patriotyzm według Pawła Hulki--Laskowskiego 178
Piotr Zańko – Pedagogie patriotyzmu 190
COLLOQUIA
Bogusław Śliwerski – Pluralism of pedagogy in Poland 212
MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ
Ewa Wołoszyn – Dyskusja nad rola i zadaniami podręcznika szkolnego w Polsce w latach 1918–1939 234
Agnieszka Nowak-Łojewska, Wojciech Siegień – Wydobyte z ciszy – dziecięce narracje o świecie. Polsko-ukraińskie studium porównawcze 245
Hanna Pułaczewska – „Niemiecka szkoła, polski dom”. Analiza wypracowań o udziale polskiej kultury i języka polskiego w życiu dzieci polskich emigrantów w Bawarii 263
KRONIKA
Irena Wojnar, Adam Fijałkowski – Świadek historii... w stulecie odzyskania Niepodległości... – z Irena Wojnar rozmawia Adam Fijałkowski („Kwartalnik Pedagogiczny”) 289
RECENZJA
Joanna Małgorzata Ogonowska – Dorota Żołądź-Strzelczyk, Izabela Gomułka, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku 303
Noty o Autorach 308