Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych - 06 Piosenka ludowa w przedmiocie muzyka w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Badania własne w województwie podkarpackim
Publikacja zbiorowa pt.
Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych pod redakcją Magdaleny Szyndler skierowana jest zarówno do badaczy zorientowanych naukowo, jak i do miłośników-amatorów
folkloru na różnych jego płaszczyznach. Książka została podzielona na trzy części: część I – Folklor w literaturze i edukacji, część II –
Sztuki plastyczne i
multimedia – inspiracje oraz część III – Folklor,
folkloryzm, folk – interpretacje, które odpowiadają bezpośrednio zainteresowaniom poszczególnych autorów tekstów. Stąd folklor przedstawiono w postaci źródłowej (odwołania do literatury polskiej) i jako materiał wykorzystywany w szeroko rozumianej edukacji, a ponadto w sztukach plastycznych i multimediach oraz w interpretacjach profesjonalnej kultury muzycznej i inspiracjach dla obszernej grupy zjawisk folkloryzmu i nurtu folkowego (hybrydy). Celem tego opracowania jest odpowiedź na pytanie: jakie są źródła folkloru, czym jest kultura ludowa dzisiaj, jak ewoluuje i jakie są jej powiązania z innymi dyscyplinami? Czytelnicy sięgający do tego zbioru będą mogli sami ocenić, czy znaleźli w nim odpowiedź na powyższe pytanie, a tym samym zrozumieć współczesną rolę folkloru i jego przeobrażeń.
Spis treści
Wprowadzenie (Magdalena Szyndler) / 7
Część I
Folklor w literaturze i edukacji
Z B I G N I E W J E R Z Y P R Z E R E M B S K I
Między status quaestionis a licentia poetica – obraz muzyki tradycyjnej w polskiej literaturze pięknej / 15
A N N A P I L I S Z E W S K A
Meliczność i rytmizacja – Bolesław Leśmian wobec archetypu słowiańskiej kultury ludowej / 43
H U B E R T M I Ś K A
Wykorzystanie pieśni ludowej w nauczaniu muzyki na przykładzie działalności pedagogicznej Karola Hławiczki / 55
E W A B O G D A N O W I C Z
Rola tańca ludowego w muzycznej edukacji przedszkolnej / 67
A N N A W A L U G A
Muzyka ludowa a program muzyki / 79
K R Z Y S Z T O F U Ś C I Ł O W S K I
Piosenka ludowa w przedmiocie muzyka w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Badania własne w województwie podkarpackim / 95
G R A Ż Y N A L E Ś N I C Z A K
Folklor w kształceniu muzycznym słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu / 115
Część II
Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje
M A Ł G O R Z A T A S K A Ł U B A - K R E N T O W I C Z
Przywrócić właściwe proporcje / 127
E W A C U D Z I C H , K A T A R Z Y N A S Z Y S Z K A
Twórczość plastyczna Jana Wałacha jako źródło badań antropologicznych i etnomuzykologicznych / 141
Część III
Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje
B O G U M I Ł A M I K A
Elementy podhalańskie i kurpiowskie w wybranych kompozycjach polskich XX wieku / 161
J O A N N A G L E N C
Tradycja gromadzenia materiałów folklorystycznych na Śląsku. Historia zbieractwa pieśni ludowych regionu pszczyńskiego w zarysie / 185
J A D W I G A S I K O R A
XX-lecie Międzynarodowego Przeglądu Zespołów Regionalnych ,,Złoty Kłos” w Zebrzydowicach / 193
D A N U T A Z O Ń - C I U K
Inspiracje folklorem w twórczości Jana Gawlasa – charakterystyka wybranych utworów / 205
G R Z E G O R Z N I E M C Z U K
Wybrane mazurki Fryderyka Chopina, Manuela de Falli oraz Aleksandra Scriabina jako przykład inspiracji muzyką ludową w kreowaniu arcydzieł literatury fortepianowej. Autorefleksja / 227
Z O F I A K O M U S Z Y N A
Mazurek w polskich opracowaniach jazzowych / 233
B R Y G I D A S O R D Y L
Od folkloru do folku, czyli tradycje, inspiracje i przeobrażenia na przykładzie muzyki ludowej Beskidu Żywieckiego / 245
M A G D A L E N A S Z Y N D L E R
Barwy Ziemi – Głosy Natury – powrót do korzeni czy „tylko” inspiracja? / 253
Noty o autorach / 263