Kultura biznesu jest szerokim zagadnieniem dotyczącym zachowań ludzkich w sytuacjach służbowych. Jest pojęciem rozleglejszym niż etykieta. Etykieta to jedynie zbiór zasad, właściwych zachowań w życiu zawodowym i społecznym. Jest międzynarodowo uznanym systemem kurtuazji, który służy tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych. Kultura w biznesie obejmuje natomiast i same zasady, ich opis, i zastosowanie tych zasad w życiu zawodowym. Ujmując to inaczej, etykieta to zasady, które mówią, jak powinno być, a kultura biznesu to stan faktyczny, zarówno obecnie, jak i w przeszłości. W książce autorka porusza zupełnie nowe zagadnienia z obszaru kultury biznesu i kultury na co dzień. Są wśród nich: zasady korespondencji, dawanie i otrzymywanie prezentów, przyjmowanie wysokich rangą gości zagranicznych, różnice kulturowe oraz grzeczność na co dzień. Bardzo szczegółowo opracowała tematy poświęcone kwestiom wizerunku i przyjęć. Opisane przykłady i uwagi dotyczą przede wszystkim sytuacji służbowych, ale odwołania do sfery towarzyskiej znalazły się wszędzie tam, gdzie wymagała tego konfrontacja sytuacji służbowych i prywatnych. W dobie globalizacji i przyspieszonej komunikacji człowiek jest stawiany coraz częściej przed koniecznością konfrontacji własnych norm grzecznościowych z normami obowiązującymi na innych obszarach kulturowych. Brak umiejętności zachowania w kontaktach międzynarodowych w sytuacjach pozazawodowych (np. turystyka) nie skutkuje na ogół poważnymi konsekwencjami. Gorzej, jeśli jesteśmy nieprzygotowani do międzynarodowych kontaktów służbowych. Poruszanie się w obrębie przyjętych kodów zachowania, będących często w sferze podświadomej, daje człowiekowi komfort poczucia bezpieczeństwa. Ten komfort uzyskuje zarówno osoba, która wysyła te sygnały, jak i otoczenie, które je odczytuje. Oczywiście pod warunkiem, że nie nastąpią zakłócenia w postaci manipulacji, czyli działań mających na celu zafałszowanie rzeczywistości. Zwykle, będąc w grupie, która przyjęła te same normy, jesteśmy w stanie odczytać i właściwie zinterpretować wysyłane sygnały. (z tekstu)
Słowo od Autora 7 Wstęp 9 Kultura biznesu i kultura na co dzień 9 Fundamenty kultury biznesu 13 Zasady kontra naturalne zachowanie 15 Zwykła grzeczność 17 Komplementy 19 Krytyka 20 Asertywność i nietakt 21 Zwolnienie pracownika 23 Rozmowa kwalifikacyjna 25 Obsługa klienta w sklepie, w punkcie usługowym 27 Standardy dobrego asystenta 28 Kultura na drodze 30 Podczas lotu 32 Podróż pociągiem 35 Grzeczność przy uprawianiu sportu 37 Szlifowanie manier 42 Quiz ze zwykłej grzeczności 46 Komunikacja międzyludzka 49 Profesjonalna autoprezentacja 51 Prezentacja osób 69 Tytułowanie w rozmowie 72 Zapamiętywanie imion i nazwisk 74 Wizytówki 78 Komunikacja niewerbalna 85 Komunikacja werbalna i dbałość o piękno języka 92 Intonacja 93 Słuchanie 96 Rozmowy telefoniczne 102 Prezenty 116 Quiz z komunikacji 125 Korespondencja 127 Rodzaje korespondencji służbowej 130 Układ stałych elementów korespondencji 139 Zasady prowadzenia korespondencji służbowej 148 Reklamacje w korespondencji 150 Koperty i papier firmowy 152 Quiz z korespondencji 153 Precedencja 155 Zasady precedencji, czyli pierwszeństwa 157 Precedencja w sytuacjach służbowych 158 Quiz z precedencji 177 Wizerunek 179 Ubiór służbowy mężczyzny i kobiety 182 Garderoba biznesmena 185 Garderoba bizneswoman 216 Dress code, czyli dostosowanie stroju do okazji 228 Quiz z wizerunku 241 Przyjęcia 243 Przyjęcia na stojąco 245 Przyjęcia przy stole 268 Zaproszenie gościa do restauracji 313 Przyjęcia herbatkowe 318 Przyjęcia ogrodowe 320 Quiz z przyjęć 323 Wystąpienia publiczne i organizacja spotkań 327 Błędy mówcy 329 Radzenie sobie w trudnych sytuacjach 331 Radzenie sobie z tremą 333 Najlepszy mówca 333 Przygotowanie treści wystąpienia 334 Organizacja spotkań 336 Negocjacje 352 Quiz z wystąpień publicznych i organizacji spotkań służbowych 361 Jak osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej 363 Systematyka różnic kulturowych 367 Konsekwencje wynikające z nieznajomości różnic kulturowych 372 Przyjmowanie zagranicznych gości 375 Polska w kontekście różnic kulturowych 376 Quiz z różnic kulturowych 377 Literatura 379