"Księgi wolności" Janusza Sytnika-Czetwertyńskiego kierują się podobnymi intencjami, co słynny "Książę" Niccolo Macchiavellego. W obu przypadkach mówimy o rodzaju filozoficznego przewodnika, prowadzącego czytelnika po meandrach i mechanizmach polityki oraz doboru skutecznych strategii. Dzieła te różnią jednak okoliczności. "Książę" jest dziełem pisanym z myślą o konkretnym przywódcy - Cesare Borgii, by wspomóc jego plany zjednoczenia księstw Włoskich. "Księgi wolności" adresowane są zaś do suwerena, pragnącego wybić się na polityczną niezależność. Dzieła te odwołują się więc do odwrotnych celów, inaczej też - co oczywiste - relacjonują rzeczywistość , a jednak wiele zawartych w nich treści wzajemnie się uzupełnia i tworzy komplementarną jedność.
PROLOG 7 WSTĘP 14 KSIĘGA PIERWSZA – TEORIA ZAMYSŁ I JEGO OKOLICZNOŚCI 16 Dualizm jakości i ilości 16 Problem wyuczalności 24 Problem uczciwości twórc 29 Dobra wola 29 Estetyka, czyli nasze Ja 32 Problem uczciwości idei 36 Wewnętrzna spójność i tożsamość 36 Tworzenie idei 38 Realizacja idei 41 Komentarz 44 KSIĘGA DRUGA – DIAGNOZA MECHANIZMY PAŃSTWOWOŚCI 46 Bezpieczeństwo za wolność 46 Organizacja państwa 48 Funkcje państwa 50 Idea nadrzędna 53 Upadek państwa i jego idei 57 Instytucje zaufania publicznego 58 Przywódca 68 Zdolność do poświęceń 74 Relacje z narodem 77 Dyspozytura 78 Staff 79 Polityka 81 Fakty – obrazy – pojęcia 85 Komentarz 89 KSIĘGA TRZECIA – PRAKTYKA DROGI WOLNOŚCI 90 Droga pierwsza 90 Droga druga 94 Droga trzecia 95 Droga czwarta 99 Droga piąta 101 Droga szósta 104 Droga siódma 107 Droga ósma 108 Droga dziewiąta 109 Droga dziesiąta 111 Komentarz 113 ZAKOŃCZENIE 116