Kryteria wyodrębniania prawa administracyjnego
Prezentowana książka, stanowiąca studium z zakresu teorii prawa administracyjnego, jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem zagadnienia kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego. Zawarte w monografii rozważania koncentrują się wokół próby udzielenia odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania:
jakie jest znaczenie naukowe i praktyczna przydatność konstrukcji teoretycznej kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego;
jak przedstawia się dorobek nauki w tym zakresie oraz jakie są zalety i wady propagowanych dotychczas koncepcji kryteriów;
jakie dylematy towarzyszą dystynkcji prawa administracyjnego, a zwłaszcza w jaki sposób i jakiego wyróżnika tego prawa należy poszukiwać;
czy istnieje kategoria pojęciowa, która mogłaby pretendować do rangi kryterium wyodrębniania polskiego prawa administracyjnego we współczesnych realiach.
Autor prezentuje szeroką perspektywę omawianej problematyki i zainspirowany dotychczasową dyskusją na temat kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego, przedstawia na jej tle propozycję własnej koncepcji w postaci pojęcia służby publicznej.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest w szczególności dla pracowników naukowych, prawników praktyków, doktorantów oraz studentów prawa i administracji. Poczynione w pracy ustalenia odnoszące się do fundamentalnych kwestii wskazania istoty i jurydycznej tożsamości prawa administracyjnego, a także jego granic, mogą okazać się przydatne zarówno w naukowym opracowywaniu instytucji prawa administracyjnego, jak i w rozstrzyganiu
problemów interpretacyjnych w praktyce tworzenia i stosowania prawa.
Wykaz skrótów | str. 7
Przedmowa | str. 11
Wstęp | str. 15
Rozdział pierwszy
Doniosłość wyznaczenia kryterium wyodrębniania i granic prawa administracyjnego | str. 35
1. Uwagi ogólne | str. 35
2. Obiektywne potrzeby odgraniczania i konsolidacji prawa administracyjnego. Specyfika systemu prawa administracyjnego oraz zjawiska uzasadniające poszukiwanie kryterium | str. 40
2.1. "Pozioma" i "pionowa" rozległość, heterogeniczność oraz rozczłonkowanie prawa administracyjnego | str. 40
2.2. Właściwości techniki legislacyjnej prawa administracyjnego. Brak części ogólnej i niekodyfikowalność | str. 50
2.3. Multicentryczność systemu prawa | str. 62
2.4. Interferencja i dyfuzja elementów różnych gałęzi prawa | str. 103
3. Subiektywne potrzeby wyodrębniania prawa administracyjnego | str. 149
3.1. Perspektywa prawodawcy | str. 152
3.2. Perspektywa adresatów norm administracyjnoprawnych | str. 162
3.3. Perspektywa nauki prawa administracyjnego | str. 182
4. Podsumowanie | str. 192
Rozdział drugi
Doktrynalne koncepcje kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego | str. 194
1. Uwagi wprowadzające | str. 194
2. Kryteria oparte na czynnikach pozaaksjologicznych | str. 195
3. Kryteria oparte na czynnikach aksjologicznych | str. 197
4. Krytyka dotychczasowych teorii wyodrębniania prawa administracyjnego | str. 203
Rozdział trzeci
Dylematy dystynkcji prawa administracyjnego | str. 207
1. Uwagi ogólne | str. 207
2. Sposoby wyodrębniania prawa administracyjnego. Problem logicznego podziału systemu prawa | str. 211
3. Wyodrębnianie prawa administracyjnego - kwestia poznania czy aprobaty? "Ideologizacja" problemu repartycji | str. 217
4. Kryterium "praktyczne" czy teoretyczne? Problem tendencji legislacyjnych | str. 236
5. Inne dylematy związane z przedmiotem dystynkcji | str. 249
6. Wnioski | str. 255
Rozdział czwarty
"Służba publiczna" jako kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego | str. 257
1. Wprowadzenie - rola aksjologii prawa administracyjnego w procesach teoretycznego wyznaczania sfery tego prawa | str. 257
2. Pojęcie służby publicznej | str. 263
2.1. Uzasadnienie wyboru pojęcia. Definicja "służby publicznej" | str. 263
2.2. Uwarunkowania aksjologiczne, przedmiotowe i podmiotowe "służby publicznej" | str. 265
3. Prawo administracyjne jako "prawo służby publicznej" | str. 270
4. Podsumowanie | str. 283
Zakończenie | str. 287
Literatura | str. 289