Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej od przedsiębiorców i menedżerów oczekuje się kreatywności i innowacyjności. A nawet więcej: bez tego nie osiąga się dzisiaj sukcesów w biznesie. Pojawia się jednak pytanie, jak kreatywność uwolnić i rozwinąć.
Książka powstała dzięki rozmowom z 26 wybitnymi przedstawicielami sztuki i nauki. Jej lektura pomoże uwolnić kreatywność w pracy zawodowej i życiu osobistym. Potencjał kreatywności drzemie bowiem w każdym z nas, a dzięki poznaniu tajemnic warsztatu artystów i twórców, inspiracji ich sugestiami, wsłuchaniu się w ich zalecenia i przestrogi możliwe będzie przełamanie bariery obaw, wahań i niepewności.
Zawsze warto wsłuchiwać się w to, co mają do powiedzenia ci, którzy osiągnęli sukces tworząc wspaniałe filmy, sztuki teatralne, obrazy, rzeźby, grafiki, fotografie czy utwory muzyczne doceniane przez szerokie grono odbiorców. W działaniach artystów i twórców można odnaleźć powtarzalne mechanizmy i sposoby postępowania, które pozwalają lepiej zrozumieć fenomen kreatywności i mogą stanowić inspiracje dla osób związanych z biznesem.
***
Lechosław Garbarski – profesor, kierownik Katedry Marketingu w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Specjalizuje się w zakresie marketingu, strategii marketingowych i postępowania nabywców na rynku. Jest autorem ponad 300 prac, z których większość została opublikowana w książkach, monografiach, czasopismach oraz materiałach konferencyjnych w Polsce i za granicą. Członek założyciel Stowarzyszenia Stypendystów Fulbrighta w Polsce. Konsultant wielu firm. Dyrektor Kozminski Advanced Management Program.
Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści Wprowadzenie Rozdział 1. Współczesne wyzwania a sukces w biznesie 1.1. Uwarunkowania współczesnego biznesu 1.2. Rozwój społeczno-ekonomiczny a innowacje 1.3. Kreatywność jako źródło innowacji 1.4. Sektory i zawody kreatywne 1.5. Postrzeganie zawodów kreatywnych 1.6. Potencjał i Efekty Kreatywności dla Biznesu Rozdział 2. Sukces i porażka 2.1. Istota i wymiary sukcesu Istota sukcesu Sukces w biznesie 2.2. Jak postrzegają sukces artyści (twórcy)? Wizja sukcesu Relatywizm w ocenie sukcesu Znaczenie oceny odbiorców Sukces artystyczny i komercyjny – dylematy 2.3. Miary sukcesu artystów (twórców) Nagrody i recenzje Akceptacja Wymiar finansowy sukcesu Kryteria oceny a ulotność sukcesu 2.4. Porażki i pułapki Czy porażka jest porażką? Symptomy nadciągającej porażki Przewidywalne okoliczności pojawienia się porażki Trudne do przewidzenia okoliczności porażki Obrona przed porażką Rozdział 3. Osiągnięcia twórcze. Inspiracja, ekspansja, końcowy efekt 3.1. Inspiracja – źródło i mechanizm wykształcania pomysłu Źródła inspiracji twórczej Mechanizm gromadzenia idei Genialna myśl czy żmudne pasmo modyfikacji? 3.2. Ekspansja – praca nad projektem Końcowy efekt – ograniczenia działania twórcy Błędy i znikome efekty działania 3.3. Podstawy osiągnięć twórczych Szczęście Praca Talent Odwaga Rozdział 4. Istota i uwarunkowania kreatywności 4.1. Czym jest kreatywność? Myślenie dywergentne i konwergentne Twórczość Definiowanie kreatywności Kreatywność w opinii artystów Pomiar kreatywności 4.2. Kreatywność na poziomie grup społecznych Kreatywność społeczeństw i grup społecznych Kultura kreatywności w budowie kapitału społecznego 4.3. Wybrane uwarunkowania kreatywności Autonomia działania Wpływ presji czasu Osobowość twórcy Inne uwarunkowania Rozdział 5. Postawy, pasje i cechy twórców 5.1. Postawa i pasja twórcza Cechy zachowań kreatywnych Wyzwalanie, wzmacnianie i osłabianie kreatywności Pasja i jej źródła Znaczenie pasji pozazawodowych 5.2. Twórcy Cechy osób kreatywnych Samotność i introwertyczność Rozdział 6. Wyzwalanie kreatywności – życie w szkole czy szkoła życia 6.1. Sztuka a życie Rady ze szczyptą ostrożności Identyfikacja otaczającej rzeczywistości Specyficzne atuty wybranych dziedzin sztuki 6.2. Nauczanie czy wyzwalanie kreatywności Czy można się nauczyć kreatywności? Jak wyzwalać kreatywność? Kreatywność a wiek twórców Wyzwalanie kreatywności w procesie kształcenia Warsztat teatralny w ramach KAMP 6.3. Rola liderów (przywódców) 6.4. Metody wyzwalania kreatywności Kierunki działań szkoleniowych Wybrane techniki wyzwalania kreatywności Trening kreatywności Działania artystyczne Podsumowanie Antologia od A do T mniej konwencjonalnych CV Bibliografia Załącznik 1 Załącznik 2