0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2009

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Agnieszka Malarewicz

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 83,00 zł
74,70 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne

Książka w obszerny sposób ukazuje relacje między konsumentem a reklamodawcą. Z jednej strony przedstawia charakter prawny reklamy jako instytucji przedumownej, z drugiej zaś prezentuje prawa konsumentów do korzystania z dobrodziejstw przekazu reklamowego i jego instrumentów. Autorka proponuje konstrukcję prawną odpowiedzialności reklamodawców wobec konsumentów, jak również omawia analizowaną problematykę w kontekście prawa USA i wybranych porządków prawnych krajów europejskich.

W pracy wykorzystano bogaty materiał źródłowy polskiej i obcojęzycznej literatury przedmiotu, akty normatywne prawa polskiego, wspólnotowego, wybranych systemów państw obcych oraz konwencje międzynarodowe, a także orzecznictwo ETS, sądów polskich i sądów państw obcych. Kompleksowe opracowanie tematu zasługuje na szczególną uwagę w dobie rozwoju nowych technologii, internetu, jak i stale wzrastających zagrożeń oraz naruszeń spowodowanych wszechobecną reklamą.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Ekonomia, zarządzanie, marketing
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Informatyka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-264-1884-6
  • ISBN druku: 978-83-7601-775-4
  • EAN: 9788326418846
  • Liczba stron: 560
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie 	  13
Rozdział I	Cywilnoprawny charakter reklamy	19
1. Reklama jako oświadczenie woli	19
1.1. Pojęcie - zakres oświadczenia woli	19	1.2. Adresat i złożenie oświadczenia woli a adresat reklamy	25	1.3. Wykładnia oświadczenia woli - komunikatu reklamowego	33	1.3.1. Pojęcie i cele wykładni oświadczeń woli	33	1.3.2. Metody wykładni oświadczeń woli	36
2. Reklama jako czynność prawna zmierzająca do zawarcia umowy cywilnoprawnej	38
2.1. Analiza pojęcia reklamy	38	2.2. Znaczenie prawne reklamyw świetle kodeksu cywilnego	44	2.3. Sposoby zmierzające do zawarcia umowy	47	2.4. Reklama jako zaproszenie do negocjacji	5 4	2.5. Reklama jako oferta	65	2.6. Reklama jako informacja	96
3. Umowne prawo odstąpienia od umowy zawartej pod wpływem reklamy	100
4. Pojęcie konsumenta	104
4.1. Uzasadnienie konieczności zdefiniowania konsumenta	104	4.2. Kształtowanie się definicji konsumenta w prawie polskim	105
Rozdział II	Zagrożenia dla konsumentów ze strony reklamy	121
1. Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji	121
1.1. Prawne granice czynu nieuczciwej konkurencji wyznaczone przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - klauzula generalna art. 3 ust. 1 u.z.n.k	121	1.2. Relacje między klauzulą generalną u.z.n.k. a zakresem przedmiotowym art. 16 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k	131
2. Reklama w świetle wykładni art. 16 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. - analiza zagrożeń	132
2.1. Reklama sprzeczna z przepisami prawa	132	2.1.1. Bezwzględny zakaz reklamy sprzecznej z prawem	133	2.1.1.1. Reklama alkoholu	134	2.1.1.2. Reklama tytoniu i wyrobów tytoniowych	135	2.1.1.3. Reklama gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach	138	2.1.1.4. Ogłoszenia o odpłatnym pobieraniu i przeszczepianiu organów	141	2.1.2. Względny zakaz reklamy	142	2.1.2.1. Reklama leków i innych środków farmaceutycznych	142	2.1.2.2. Reklama żywności	144	2.1.2.3. Reklama kosmetyków	146	2.1.2.4. Zasady używania w reklamie oznaczonych przez przepisy prawne określeń usług	147	Reklama usług związanych z bankowością	147	Reklama usług w zakresie ubezpieczeń	149	Reklama funduszy inwestycyjnych	150	2.2. Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami	151	2.3. Reklama uchybiająca godności człowieka	152	2.3.1. Pojęcie godności człowieka	152	2.3.2. Kryteria oceny reklamy niegodziwej	153	2.4. Dobra osobiste a reklama	155	2.4.1. Pojęcie dóbr osobistych	155	2.4.2. Naruszenie dóbr osobistych w reklamie	158	2.4.2.1. Prawo do wizerunku	158	2.4.2.2. Prawo do nazwiska	161	2.4.2.3. Prawo do ochrony życia prywatnego	162	2.4.2.4. Prawo do firmy	164	2.4.3. Możliwość naruszenia przez reklamę dóbr osobistych - ich ochrona w świetle przepisów kodeksu cywilnego	165
3. Reklama wprowadzająca w błąd	169
3.1. Pojęcie błędu w świetle przepisów kodeksu cywilnego	169	3.2. Pojęcie reklamy wprowadzającej w błąd w świetle u.z.n.k	172	3.3. Ciężar dowodu przy wprowadzeniu w błąd	176
4. Reklama nierzeczowa - art. 16 ust. 1 pkt 3	177
4.1. Pojęcie reklamy nierzeczowej	177	4.2. Reklama jako niedozwolony środek manipulacji	178	4.2.1. Wywołanie uczucia lęku	179	4.2.2. Reklama wykorzystująca przesądy	179	4.2.3. Problematyka dziecka jako konsumenta	180
5. Reklama ukryta	191
5.1. Reklama ukryta w świetle przepisów u.z.n.k	191	5.2. Reklama ukryta w świetle prawa prasowego	192	5.3. Product placement	194	5.4. Reklama ukryta jako środek perswazji - tzw. reklama podprogowa	195
6. Reklama uciążliwa	197
6.1. Ochrona prywatności jako jednego z dóbr osobistych człowieka	197	6.2. Pojęcie reklamy uciążliwej	198	6.3. Formy reklamy uciążliwej	199	6.3.1. Nagabywanie w miejscach publicznych i przesyłanie niezamówionych towarów	199	6.3.2. Nadmierne wykorzystywanie środków technicznych	201
7. Reklama porównawcza	202
7.1. Dopuszczalność i definicja reklamy porównawczej	202	7.2. Przesłanki dopuszczalnej reklamy porównawczej	204	7.2.1. Niewprowadzanie w błąd	204	7.2.2. Obiektywne porównanie potrzeb lub celów porównywanych towarów - usług	204	7.2.3. Obiektywne porównanie cech towarów-usług	205	7.2.4. Zakaz wprowadzania zamieszania na rynku przez reklamę porównawczą	205	7.2.5. Zakaz dyskredytowania	206	7.2.6. Reklama porównawcza a ochrona interesu konsumenta	206
8. Konsument wobec reklamy internetowej - zagrożenia dla konsumenta	208
8.1. Problematyka reklamy w internecie - przepisy prawa prasowego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji	208	8.2. Odrębność reklamy internetowej w stosunku do reklamy w innych mediach	213	8.3. Spamming - istota i skutki prawne	219	8.4. Odpowiedzialność prawna z tytułu reklamy internetowej	225	8.5. Problem prawa właściwego dla reklamy internetowej	231
Rozdział III	Ochrona konsumentów w związku z nadużyciami w reklamie	244
1. Odpowiedzialność cywilnoprawna reklamodawcy w stosunku do konsumenta	244
1.1. Reklama jako źródło stosunku zobowiązaniowego	245	1.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza wynikająca z nieuczciwej lub zakazanej reklamy	250	1.3. Culpa in contrahendo w kontekście nieuczciwej reklamy	261
2. Odpowiedzialność cywilnoprawna reklamodawcy na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji	264
2.1. Roszczenie o zaniechanie (art. 18 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k.) 	267	2.2. Roszczenie o usunięcie skutków (art. 18 ust. 1 pkt 2 u.z.n.k.) 	270	2.3. Roszczenie o złożenie oświadczenia (art. 18 ust. 1 pkt 3 u.z.n.k.) 	272	2.4. Roszczenie o zasądzenie kwoty pieniężnej(art. 18 ust. 1 pkt 6 u.z.n.k.) 	275	2.5. Wniosek poszkodowanego o orzeczenie o przedmiotach bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji (art. 18 ust. 2 u.z.n.k.) 	 277	2.6. Legitymacja czynna w procesie o czyny nieuczciwej konkurencji	279	2.7. Legitymacja bierna w procesie o czyny nieuczciwej konkurencji i przedawnienie roszczeń	281
3. Instrumenty ochrony konsumenta	282
3.1. Środki ochrony indywidualnej konsumenta przewidziane przepisami kodeksu cywilnego - wprowadzenie	282	3.1.1. Rękojmia za wady	282	3.1.2. Gwarancja i koncepcja przyrzeczenia gwarancyjnego	292	3.2. Środki ochrony indywidualnej konsumenta przewidziane przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej	296	3.2.1. Sprzedaż konsumencka	296	3.2.2. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową a odpowiedzialność reklamodawcy wobec konsumenta	299	3.2.3. Obowiązki i odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu umowy sprzedaży konsumenckiej	303	3.2.4. Uprawnienia konsumenta z tytułu umowy sprzedaży konsumenckiej	308	3.2.5. Sekwencyjność realizacji uprawnień konsumenta	310	3.2.6. Terminy i tryb dochodzenia roszczeń	314	3.2.7. Gwarancja komercjalna	317	3.3. Środki ochrony indywidualnej przewidziane przepisami ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym	320	3.3.1. Przedmiot indywidualnej ochrony konsumenta przewidziany ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym	320	3.3.2. Pojęcie konsumenta i przeciętnego konsumenta	322	3.3.3. Nieuczciwa praktyka rynkowa	323	3.4. Środki ochrony instytucjonalnej konsumenta. Postępowanie uproszczone specjalnym trybem dochodzenia roszczeń przez konsumentów	333	3.5. Stałe polubowne sądy konsumenckie	339
4. Wybrane instytucjonalne środki ochrony konsumenta	345
4.1.1. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów	346	4.1.2. Inspekcja Handlowa	351	4.1.3. Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów	354	4.2. Organizacje konsumenckie	357	4.2.1. Federacja Konsumentów	361	4.2.2. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich	364
Rozdział IV	Ochrona konsumenta i reklama w prawie wspólnotowym oraz w wybranych systemach państw obcych	366
1. Środki regulacji reklamy i ochrony konsumenta	366
1.1. Polityka konsumencka Unii Europejskiej	366	1.2. Pojęcie konsumenta (prawo wspólnotowe UE) 	 367	1.3. Europejski kodeks cywilny - próba zdefiniowania konsumenta	370	1.4. Europejska Konwencja o Telewizji Ponadgranicznej	371	1.5. Dyrektywa dotycząca przekazu i działalności telewizyjnej	373	1.6. Dyrektywa dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd	374	1.7. Dyrektywa dotycząca reklamy porównawczej	378	1.8. Dyrektywa dotycząca reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych	380	1.9. Dyrektywa dotycząca reklamy produktów medycznych	380	1.10. Rezolucja w sprawie wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamie i środkach masowego przekazu	382	1.11. Zakaz reklamy a prawa człowieka	383
2. Problematyka reklamy i ochrony konsumenta w świetle prawa wybranych państw europejskich	386
2.1. Pojęcie konsumenta - Francja	386	2.1.1. Reklama wprowadzająca w błąd	390	2.1.2. Reklama uciążliwa	392	2.1.3. Reklama porównawcza	393	2.2. Pojęcie konsumenta - Hiszpania	395	2.2.1. Reklama wprowadzająca w błąd	395	2.3. Pojęcie konsumenta - Niemcy	396	2.3.1. Reklama wprowadzająca w błąd	398	2.3.2. Reklama uciążliwa	401	2.3.3. Reklama porównawcza	402	2.4. Pojęcie konsumenta - Włochy	403	2.5.1. Reklama wprowadzająca w błąd	403	2.5.2. Reklama uciążliwa	405	2.5.3. Reklama porównawcza	405	2.6. Pojęcie konsumenta - Wielka Brytania	407	2.6.1. Reklama wprowadzająca w błąd	408	2.6.2. Reklama porównawcza	409
3. Ochrona konsumenta w reklamie - wprowadzenie do regulacji prawnej w USA	410
3.1. Historia prawa federalnego dotycząca ochrony konsumenta przed nieuczciwą reklamą	415	3.2. Zakres działania FTC	416	3.3. Reklama porównawcza	417	3.4. Regulacje wewnętrzne przemysłu	417	3.5. Przepisy regulujące media	418	3.6. Kwestia działalności konsumentów w USA	419	3.7. Rola reklamy w odpowiedzialności za produkty	419	3.8. Kryteria rozpatrywania reklamy pod względem wprowadzenia konsumenta w błąd	420	3.9. Wnioski	425	3.10. Omówienie orzecznictwa FTC oraz sądów w kwestii reklamy naruszającej prawa konsumenta	426	3.11. Rola The Lanham Act w dochodzeniu roszczeń przez konsumentów w USA	445	3.12. Typy stwierdzeń reklamowych będących pogwałceniem The Lanham Act	450	3.13. Środki ochrony prawnej dostępne z The Lanham Act	454	3.14. Przepisy zakazujące rozcieńczania znaków towarowych (Antidilution Statutes): prawa stanowione a reklama komparatywna	455
4. Gwarancje	457
4.1. Dane dotyczące gwarancji przedstawiane w reklamie oraz identyfikacja gwaranta	457	4.2. Przedstawienie charakterystyki i wyszczególnienie zasad działania gwarancji	458	4.3. Typy gwarancji	460	4.4. Informatory federalnej komisji handlu o reklamowaniu gwarancji	461	4.5. Rola The Magnuson - Moss Warranty Act	463	4.6. Związek klienta i agencji reklamowej. Odpowiedzialność agencji	463	4.7. Reklamowanie profesjonalnego biznesu; reklamy polityczne	464
5. Modelowy zbiór przepisów dotyczących komunikatów odnoszących się do usług prawniczych zawartych w reklamie w USA	466
5.1. Reklama	466	5.2. Bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami	467	5.3. Informacje o zakresie praktyki	467	5.4. Nazwy firm lub nagłówki	467
6. Reklama polityczna	468
Zakończenie	469
Bibliografia	479

Inni Klienci oglądali również

13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

In den Cordilleren

„In den Cordilleren” ist der Fortsetzung des Südamerika-Romans „Am Rio de la Plata”. Die Reisegesellschaft ist nun auf dem Weg in die Pampa de Salinas. Unterwegs treffen sie auf Pena, der für eine Gruppe von Siedlern u...
23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych

Najnowsza książka Profesora Bogusława Śliwerskiego Pedagogika holistyczna. Studium z metapedagogiki spełnia wszelkie kryteria – stojącego na najwyższym poziomie – dzieła naukowego. Stanowi jeszcze jeden dowód nadzwyczajnych kompetenc...
22,46 zł 24,95 zł
Do koszyka

Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych

Książka Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym dotyczącą aktualiów rodzimego teatru niezależnego (i socjologii teatru w ogóle). Pomimo że Teatr Węgajty, Stowarzyszeni...
31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Budowanie strategii rozwoju uczelni jako element modelu zarządzania przez cele na rynku szkolnictwa wyższego. Studium przypadku Akademii Humanitas

Strategia rozwoju może być istotnym instrumentem wspierającym procesy zarządzania w szkole wyższej. Umożliwia ona uczelni określenie, jakie cele chce osiągnąć w określonym czasie i jaki kierunek rozwoju powinna obrać, co wydaje się ważne zarówno...
81,00 zł 90,00 zł
Do koszyka

Totius mundi philohistor Studia Georgio Strzelczyk octuagenario oblata

Tom dedykowany jest Profesorowi Jerzemu Strzelczykowi z okazji Osiemdziesiątych Urodzin. Zebrano w nim pięćdziesiąt dwa studia poświęcone różnorodnym zagadnieniom z dziejów polskich i powszechnych, od antyku po wiek XIX. Przeważają prace ...
153,00 zł 170,00 zł
Do koszyka

Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji. Studium administracyjnoprawne na tle porównawczym

Monografia stanowi analizę pozycji prawnej uczestników społeczności lokalnej oraz jednostek samorządu terytorialnego w procesie wykorzystania poszczególnych instrumentów partycypacji społecznej. Informacje w niej zawarte pozwalają ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!