Komunikowanie lokalno-regionalne w dobie społeczeństwa medialnego. T. 1: Problemy teoretyczno-praktyczne - 19 Koncepcja dyplomacji miast i jej znaczenie na przykładzie działań w zakresie kultury
Przedmiotem studiów zaprezentowanych w publikacji są teoretyczne oraz praktyczne aspekty komunikowania lokalno-regionalnego. Szkice oraz opracowania otwierające niniejszy tom obejmują ustalenia teoretyczne w obszarze komunikowania lokalnego. Kolejne artykuły prezentujące wyniki badań empirycznych dotyczą wielu elementów procesu komunikowania lokalno-regionalnego tj. zawartości przekazu medialnego, audytorium mediów lokalno-regionalnych, dziennikarstwa lokalno-regionalnego. Integralną częścią pracy zbiorowej są teksty poświęcone uwarunkowaniom zagranicznym komunikowania lokalno-regionalnego zaprezentowane na przykładzie Rosji, Niemiec, Hiszpanii, Ukrainy, Australii oraz Łotwy. Książka ma wyraźnie medioznawczy charakter. Publikacja kierowana jest do osób zainteresowanych komunikowaniem lokalno-regionalnym w wymiarze teoretyczno-empirycznym czyli środowiska naukowego, studentów dziennikarstwa ale także praktyków, a więc osób związanych zawodowo z rynkiem mediów lokalno-regionalnych.
Spis treści
Wstęp
Stanisław Michalczyk
Społeczności lokalne i regionalne jako zadania informacyjno-publicystyczne / 11
Marek Jachimowski
Region periodycznej komunikacji medialnej jako przedmiot badań nauk o komunikacji i mediach / 31
Ryszard Filas
Dzienniki regionalne w Polsce po likwidacji duopolu. Krajobraz po wielkiej fuzji / 55
Jacek. H. Kołodziej
Konstrukcje lokalności w „Dzienniku Polskim” i „Gazecie Krakowskiej”. Analiza wybranych narracji / 70
Dorota Piontek, Szymon Ossowski
Audytorium mediów lokalnych (regionalnych) i podstawowe źródła informacji na jego temat. Pomiar zasięgu i satysfakcji publiczności w badaniach CATI / 86
Lucyna Szot
Deprecjacja zawodowa dziennikarza / 103
Agnieszka Grzesiok-Horosz
Status prawny rubryki „Napisali o Nas” / 132
Marcin Piechocki, Jacek Wyszyński
Czy istnieje życie poza Warszawą? Miasta polskie w programach informacyjnych na antenie ogólnokrajowej / 148
Magdalena Ślawska
Przestrzeń pierwszej strony gazety na przykładzie lokalnych dodatków „Dziennika Zachodniego” / 160
Katarzyna Brzoza
Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzny, Dzień Matki i Dzień Ojca w „Dzienniku Zachodnim” (2015–2016) / 179
Paweł Sarna
„Śląsk Literacki” (1952–1956) – kwartalnik Katowic i Stalinogrodu. Historia pisma w perspektywie retorycznej / 195
Ilona Biernacka-Ligięza, Bartosz Pietrzyk
Lokalnie zintegrowani – radio studenckie w przestrzeni komunikowania lokalnego / 210
Marian Gierula
Prasa regionalna w Rosji – wybrane problemy / 225
Zbigniew Oniszczuk
Fenomen popularności niemieckich gazet lokalnych i regionalnych / 237
Viktoriya Havrylyuk
Media regionalne niepodległej Ukrainy / 246
Dagmara Głuszek-Szarfaniec
Regiony autonomiczne Hiszpanii wobec nowych mediów. Przypadek Katalonii i Kraju Basków / 259
Mirosława Wielopolska-Szymura
Międzykulturowe komunikowanie lokalne: etniczne radio społeczne w Australii / 269
Agnieszka Roguska
Kreowanie mediów lokalnych przez młodzież w Polsce i na Łotwie – wnioski z badań / 282
Marta Ryniejska-Kiełdanowicz
Koncepcja dyplomacji miast i jej znaczenie na przykładzie działań w zakresie kultury / 297