Umiędzynarodowienie działalności polskich firm powoduje konieczność poznawania odmiennych kultur i zwyczajów panujących w biznesie. Zróżnicowanie kulturowe jest przyczyną trudności w komunikacji. Współpraca z osobami zachowującymi się w inny sposób, problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną mogą powodować dyskomfort, poczucie wyobcowania, a nawet niepowodzenie przedsięwzięcia biznesowego. Zrozumienie innej kultury jest zadaniem bardzo trudnym. Należy wyzbyć się własnych przyzwyczajeń, nawyków i paradygmatów, aby z pełną otwartością przyjąć inne, nieznane wcześniej zachowanie drugiej osoby. Jednym z elementów, które mogą pomóc menedżerom w pokonaniu bariery kulturowej, jest zebrana przez Autorów wiedza o zachowaniach innych narodowości.
Wstęp 1. Komunikacja – definicja, istota, cechy 1.1. Definicja i istota komunikacji 1.2. Proces, kanały i rodzaje komunikacji 1.3. Komunikacja marketingowa 1.4. Zakłócenia i bariery skutecznej komunikacji 2. Różnice kulturowe – definicja, istota, cechy 2.1. Definicja i istota kultury 2.2. Uwarunkowania i potrzeby kulturowe 2.3. Uwarunkowania i potrzeby społeczne 2.4. Różnice kulturowe i społeczne 3. Komunikacja międzykulturowa – definicja, istota, cechy 3.1. Definicja i istota komunikacji międzykulturowej w negocjacjach 3.2. Problemy komunikacji międzykulturowej 3.3. Znaczenie i podział kultur w negocjacjach 4. Komunikacja międzykulturowa – kraje amerykańskie 4.1. Wprowadzenie 4.2. Kraje Ameryki Północnej 4.2.1. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA) 4.2.2. Kanada 4.3. Kraje Ameryki Łacińskiej 4.3.1. Meksyk 4.3.2. Brazylia 5. Komunikacja międzykulturowa – kraje azjatyckie 5.1. Wprowadzenie 5.2. Rosyjska Republika Federalna 5.3. Dalekowschodnia kultura biznesowa 5.3.1. Chińska Republika Ludowa 5.3.2. Japonia 5.3.3. Republika Korei 5.4. Republika Indii 5.5. Kraje arabskie 6. Komunikacja międzykulturowa – kraje europejskie 6.1. Wprowadzenie 6.2. Belgia 6.3. Czechy 6.4. Dania 6.5. Finlandia 6.6. Francja 6.7. Grecja 6.8. Hiszpania 6.9. Holandia 6.10. Litwa, Łotwa i Estonia – kraje bałtyckie 6.11. Niemcy 6.12. Polska 6.13. Rumunia 6.14. Węgry 6.15. Wielka Brytania 6.16. Włochy Zakończenie Bibliografia