0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Jurysprudencja 20. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2023

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Karolina Mendecka

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 24,95 zł
22,46 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Jurysprudencja 20. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym

Celem serii wydawniczej „Jurysprudencja” jest publikowanie monografii z zakresu teorii i filozofii prawa, a także dyscyplin prawniczych podejmujących problematykę teoretyczno- i filozoficzno-prawną w ramach własnych badań przedmiotowych. Inicjatywa powołania tego rodzaju serii wydawniczej spotkała się z dużym zainteresowaniem wszystkich ośrodków naukowych zajmujących się wskazaną problematyką, a także znanych naukowców z ośrodków zagranicznych.
Redaktorzy serii
Marek Zirk-Sadowski, Bartosz Wojciechowski
*
Autorka książki koncentruje się na usystematyzowaniu najważniejszych kwestii oraz dostarczeniu niezbędnych wskazówek dotyczących pojęcia dobra dziecka. Nietzscheańska opozycja apollińska-dionizyjska stanowi wszechstronną propozycję ujęcia przedstawionych w pracy filozoficzno- i teoretycznoprawnych zagadnień. Pierwiastek apolliński symbolizuje intelekt, prawo i jednostkę, natomiast dionizyjski – siłę natury, instynkt oraz wspólnotę. Przyjęta w monografii formuła opierająca się na przeciwstawieniu dwóch żywiołów nawiązuje do wielu przeciwieństw – począwszy od wspólnotowego i indywidualistycznego spojrzenia na dobro i dobro dziecka przez filozofię liberalną i komunitariańską aż po teoretycznoprawne omówienie koncepcji dobra dziecka jako klauzuli oraz zasady prawnej w świetle orzecznictwa sądów oraz trybunałów krajowych i międzynarodowych.
W rozważaniach Autorki można odnaleźć jej osobiste, emocjonalne zainteresowanie analizowanym tematem. Dzięki temu publikacja nie jest jedynie „suchym”, pozbawionym życia wywodem naukowym. Wręcz przeciwnie – odnosi się do spraw doniosłych z pasją i emocją. Autorka nie ucieka też od trudnych społecznie tematów, co nadaje monografii aktualny wydźwięk.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Bielskiej-Brodziak, prof. UŚ
Autorka przybliża dwie perspektywy myślenia o dobru dziecka, z których wyłania się obraz idei dobra dziecka w świetle napięcia między dobrem jednostki a dobrem wspólnym. Monografia jest napisana językiem komunikatywnym, co warto podkreślić, ponieważ Autorka udowadnia, że o problemach filozoficznych można pisać w sposób jasny i zrozumiały.
Z recenzji dr. hab. Przemysława Kaczmarka, prof. UWr

  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8331-172-2
  • ISBN druku: 978-83-8331-171-5
  • Liczba stron: 220
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp	7

I. Tradycja ideowa	15
1.	Etymologia pojęcia dobra	17
2.	Koncepcje dobra w ujęciu filozoficznym	19
2.1.	Wspólnotowe spojrzenie na dobro: filozofia scholastyczna	22
2.2.	Odrodzenie dobra w znaczeniu indywidualistycznym	25
2.3.	Filozofia współczesna wobec problematyki dobra	31
2.4.	Współczesne filozofki wobec dobra	34
3.	Dobro: uwagi podsumowujące	36

II.	Dobro jednostki a dobro wspólne	39
1.	Dobro jednostki	41
1.1.	Dobro jednostki: centrum zainteresowania myśli liberalnej	46
1.1.1.	John Rawls: sprawiedliwość a dobro jednostki	49
1.1.2.	Ronald Dworkin: indywidualizm etyczny	50
1.1.3.	John Gray: liberalizm modus vivendi	52
1.1.4.	Joseph Raz: dobrostan a interes jednostki	53
1.1.5.	Robert Nozick: wolność, własność i jednostka	54
1.2.	Liberałowie wobec dobra jednostki: uwagi podsumowujące	56
2.	Dobro wspólne 	57
2.1.	Źródło rozmyślań o dobru wspólnym: katolicka nauka społeczna	61
2.2.	Komunitariańska perspektywa na dobro wspólne	68
2.2.1.	Michael Sandel: jednostka we wspólnocie	70
2.2.2.	Charles Taylor: dobro bezpośrednio wspólne	72
2.2.3.	Amitai Etzioni: złoty środek	74
2.2.4.	Michael Walzer: dobra społeczne	76
2.2.5.	Alasdair MacIntyre: dobro wspólne a cnota	77
3.	Między dobrem jednostki a dobrem wspólnym	79
3.1.	Will Kymlicka: współczesne spojrzenie na wspólnotę i jednostkę	80
3.2.	Andrzej Szahaj: liberalna obrona dobra wspólnego	82
4.	Prawo wobec dobra wspólnego i dobra jednostki	84
5.	Jednostka a wspólnota: uwagi podsumowujące	96

III. Dobro dziecka w perspektywie filozoficznoprawnej	99
1.	Dziecko w perspektywie filozoficznoprawnej	100
1.1.	Dziecko i dzieciństwo z perspektywy historycznofilozoficznej	101
1.2.	Rodzina i dobro wspólne w kontekście dziecka	104
1.3.	Filozoficzne spojrzenie na dobro dziecka	113
2.	Dziecko jako podmiot praw	122
2.1.	Podmiotowość dziecka	123
2.2.	Rodzina jako podstawowa komórka społeczna: prawo wobec zmian	127
2.3.	Dobro i interes dziecka w świetle prawa	134
3.	Dobro dziecka: uwagi podsumowujące	147

IV.	Dobro dziecka w ujęciu teoretycznoprawnym: między wspólnotą a jednostką	149
1.	Konstrukcja normatywna dobra dziecka	150
1.1.	Kilka uwag o zasadach prawa – koncepcje wybrane	152
1.2.	Krótka charakterystyka klauzul generalnych	158
1.3.	Zasada prawa a klauzula generalna: uwagi porównawcze	162
2.	Dobro dziecka – zasada czy klauzula?	166
2.1.	Zasada dobra dziecka jako nadrzędna norma prawa	166
2.2.	Niedookreślony charakter klauzuli dobra dziecka – studium przypadku	180
2.3.	Dobro dziecka: apollińska zasada, dionizyjska klauzula	185
3.	Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym	187

Zakończenie	193

Bibliografia	197

Inni Klienci oglądali również

39,60 zł 44,00 zł
Do koszyka

W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka – aspekty społeczno-prawne

Wiek XXI stawia zadania polegające na szczególnym podejściu do ochrony wartości, wyrażonych w poprawnej konstrukcji człowieka, aby jego obraz był prawdziwy, aby dostarczał drugiemu równowagi we wzajemnych kontaktach i wzmagał wzajemne zau...
23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Balistyka wewnętrzna lufowych układów bezodrzutowych w ujęciu teorii bilansów

Współczesne pole walki wymaga od projektantów i wytwórców broni ciągłej modernizacji istniejącego sprzętu uzbrojenia, modernizacji zmierzającej w kierunku miniaturyzacji jego wymiarów a co za tym idzie zmniejszenia je...
18,90 zł 27,00 zł
Do koszyka

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziec...
9,44 zł 10,49 zł
Do koszyka

Dzieci kapitana Granta

“Dzieci kapitana Granta” to powieść Juliusza Verne’a, uznanego za jednego z pionierów gatunku science fiction."Dzieci kapitana Granta" to słynna powieść przygodowa i fantastyczno-naukowa...
23,31 zł 25,90 zł
Do koszyka

Pomóż dziecku przetrwać rozwód

Pamiętajcie, podczas rozwodu dzieci mogą doświadczyć nie tylko poczucia straty i smutku, ale też otrzymać wzorzec zachowań, który zaowocuje w przyszłości. Stanie się tak, jeśli rodzice potrafią zachować się właściwie i nie przestaną odnosić się ...
17,91 zł 19,90 zł
Do koszyka

Pogłosy. Dzieci więźniów niemieckich obozów koncentracyjnych

„Pogłosy” to wielogłosowa opowieść o doświadczeniach drugiego pokolenia – osób, których rodzice byli polskimi więźniami niemieckich obozów koncentracyjnych w czasie II wojny światowej. W jaki sposób wojenne...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!