Jakość życia mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną. Badanie w działaniu
Książka pokazuje dwa ważne zjawiska, obecne zawsze tam, gdzie pojawia się próba włączania we wspólne działanie osób niepełnosprawnych. Są to samowykluczenie i
samomarginalizacja. To one (jako następstwo wcześniejszych doświadczeń osób niepełnosprawnych) nie pozwalają im często na jakąkolwiek aktywność. Nie pozwalają uwierzyć w siebie, w innych, w życzliwość grupy. Ten aspekt zaprezentowanych w pracy wyników mówi bardzo dużo nie tylko o niepełnosprawnych mężczyznach, uczestnikach badań, ale także o nas samych pozbawionych pokory i narracyjnej wyobraźni. Książka Macieja Jabłońskiego jest przykładem pedagogicznych badań zaangażowanych. Znakomicie ugruntowana teoretyczne, przywołująca najnowsze, interdyscyplinarne teorie jakości życia stawia prawdziwie ważne pytania badawcze.
Przedpola drogi ku metodzie – zamiast wstępu 9
Podziękowania 16
Część 1. Pomysł na badanie 17
1.1. Rozpoznanie problemu 20
1.1.1. Jakość życia – ogląd literatury przedmiotu 20
1.1.2. Mężczyźni z niepełnosprawnością intelektualną 47
1.1.3. Jakość życia mężczyzn z niepełnosprawnością – empirycznie badany problem 54
1.2. Zastosowana metoda 56
1.2.1. Badanie w działaniu 58
1.2.1.1. Możliwości i ograniczenia badań w działaniu 59
1.2.1.2. Zastosowanie w realizowanym projekcie 73
1.2.2. Próba weryfikacji uzyskanego wyniku – wywiady oraz wspomnienia 75
1.2.2.1. Narracja jako droga do ukazania jakości życia mężczyzny 77
Część 2. Jakość życia – w świetle własnego projektu 95
2.1. Faza planowania – uwarunkowania zewnętrzne oraz warunki wyjściowe 95
2.1.1. Początki – przez pryzmat badań w działaniu 95
2.1.2. Próba identyfikacji badanej grupy w czasie i przestrzeni 96
2.1.3. Projektowanie badania w działaniu 99
2.1.4. Krótki opis zajęć – jak to się stało…? 107
2.2. Faza realizacji – kluczowe aspekty jakości życia 112
2.2.1. Aspekt ekonomiczny 113
2.2.2. Wymiar zawodowy 134
2.2.3. Sfera rodzinna 147
2.2.4. Aspekt emocjonalny – zachowania, postawy 159
2.2.5. Jakość życia przez filtr uczestnictwa w kulturze 167
2.3. Ewaluacja – jakość życia w oglądzie podmiotów 173
2.3.1. Poczucie jakości życia w świetle wywiadów 176
2.3.2. Poczucie jakości życia przez pryzmat wspomnień 183
Część 3. Zamiast podsumowania 189
3.1. Jakie znaczenie ma zastosowana metoda analizy? 189
3.2. Wartość dodana własnego empirycznego badania 191
Kluczowa literatura przedmiotu 197
Summary 215