Jak wykreować sukces uczelni
Książka odpowiada na ważne pytania związane ze współczesnym rynkiem edukacyjnym w Polsce: W jaki sposób szkoły wyższe tworzą przewagę konkurencyjną? Jakie kluczowe czynniki sukcesu odgrywają w tym procesie główną rolę i w jakich strategicznych obszarach? Jakie siły decydują o rynkowych tendencjach i determinują kierunek zmian? Dzięki jakim czynnikom uczelnie planują budować przewagę konkurencyjną w najbliższych pięciu latach?
O autorze 7
Wstęp 9
1. Sposoby tworzenia przewagi konkurencyjnej w organizacjach - przegląd koncepcji 15
1.1. Przewaga konkurencyjna a strategia organizacji 15
1.2. Kluczowe kompetencje według G. Hamela i C.K. Prahalada 26
1.3. Kluczowe zdolności według G. Stalka, P. Evansa, L.E. Shulmana 31
1.4. Dynamiczne zdolności według D.J. Teece'a, G. Pisano i A. Shuena 35
1.5. Wyróżniające umiejętności według C. Hilla i G. Jonesa 37
1.6. Tworzenie najwyższej wartości dla klienta S.F. Slatera i współpracowników 39
1.7. Organizacyjne uczenie się i wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej 45
1.8. Wyróżniające zdolności według J. Kaya 50
2. Szkoły wyższe wobec wyzwań współczesności - metody i sposoby działania 64
2.1. Otwieranie się rynku edukacyjnego w Europie i na świecie 64
2.2. Proces Boloński 70
2.3. W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego 72
2.4. Uniwersytet jako uczestnik rynku 87
2.5. Regionalizacja szkół wyższych jako element architektury relacji 96
2.6. Sposoby budowania wizerunku szkoły wyższej 105
3. Przegląd badań z zakresu tworzenia przewagi konkurencyjnej szkół wyższych 122
3.1. Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w badaniach empirycznych 122
3.2. Transformacja instytucjonalna, oferta edukacyjna i współpraca z otoczeniem konkurencyjnym 129
3.3. Kreowanie wartości dla klienta w funkcjonowaniu szkół wyższych w badaniach empirycznych 139
3.4. Kluczowe czynniki sukcesu jako podstawa tworzenia przewagi konkurencyjnej szkół wyższych 145
4. Tworzenie przewagi konkurencyjnej szkół wyższych w Polsce - wyniki badań własnych 158
4.1. Problemy, cele i hipotezy badawcze 159
4.2. Prezentacja próby badawczej 165
4.3. Problem badawczy nr 1. Umiędzynarodowienie 168
4.4. Problem badawczy nr 2. Transformacja instytucjonalna, oferta edukacyjna i współpraca z otoczeniem konkurencyjnym 175
4.5. Problem badawczy nr 3. Marketing szkół wyższych 182
4.6. Istotność poszczególnych obszarów działalności uczelni 189
4.7. Weryfikacja hipotez 192
Zakończenie i wnioski do dalszych badań 197
Załącznik. Kwestionariusz ankiety 203
Bibliografia 211
Spis ilustracji 223
Spis tabel 225
Indeks 227