Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie.
W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS – medically unexplained syndroms), dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i zagrożeniach życia.
Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza.
Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów w relacji lekarz–pacjent.
Autorzy II Przedmowa V Rozdział 1. Istota pracy lekarza rodzinnego - Sławomir Chlabicz 1 Umiejętność komunikowania się z pacjentem 3 Wiedza i umiejętności kliniczne 3 Rozdział 2. Konsultacja lekarska - Alicja Małgorzata Ołtarzewska 7 Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu 7 Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego 8 Cele konsultacji lekarskiej 11 Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego 14 Moment wejścia pacjenta do gabinetu 14 Przerwa między wizytami pacjentów 15 Nawiązanie kontaktu z pacjentem 15 Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta 16 Wywiad lekarski 20 Zapisywanie danych w dokumentacji 24 Badanie fizykalne 24 Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem 25 Udzielanie informacji pacjentowi 28 Zamknięcie konsultacji 29 Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem - Ludmiła Marcinowicz 31 Przywitanie lekarza z pacjentem 32 Zadawanie pytań pacjentowi 33 Umiejętność słuchania 36 Empatia 39 Informowanie pacjenta 39 Włączenie pacjenta do planu postępowania 41 Zadawanie pytań przez pacjenta 42 Wykorzystanie poczucia humoru 43 Komunikowanie niewerbalne 44 Efektywne wykorzystywanie ciszy 46 Zakłócenia rozmowy 47 Obawy i oczekiwania pacjentów 48 Budowanie zaufania 49 Wiedza zdrowotna pacjenta 50 Zakończenie rozmowy 50 Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych - Anna Ratajska 53 Wprowadzenie 53 Sytuacja trudna 54 Perspektywa lekarza vs. perspektywa pacjenta 55 Kto to jest „trudny pacjent”? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za trudnego? 59 Wybrane sytuacje trudne – społeczne wyzwania dla lekarza 61 Presja czasu 61 Pacjent niezadowolony 62 Pacjent agresywny, gwałtowny 63 Postępowanie w sytuacjach konfliktowych 68 Umiejętność asertywnej odmowy 69 Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu 72 Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami - Sławomir Czachowski 77 Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć 77 Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego 80 Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent 80 Przebieg konsultacji pacjenta z MUS 82 Strategie postępowania lekarza rodzinnego 85 Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego - Dorota Emilia Bielska 91 Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu 91 Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem 91 Otoczenie 92 Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami 93 Wstępny wywiad pediatryczny 94 Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego 97 Rozmowa z nastolatkami 100 Budowanie dobrych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem 101 Wizyta patronażowa 105 Sygnały przekazywane przez noworodka 109 Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem 110 Problem dziecka krzywdzonego 112 Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną - Aneta Domalewska 117 Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby 117 Wyobrażenie o chorobie 120 Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia 121 Rozpoznanie środowiska chorego 125 Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby 127 Funkcjonowanie rodziny w kryzysie 128 Ekspresja uczuć jako warunek dobrej jakości życia 133 Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina 135 Priorytety w komunikacji 136 Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna - Sławomir Chlabicz 143 Zasady udzielania porady telefonicznej 145 Otoczenie 145 Schemat rozmowy telefonicznej 146 Elementy komunikowania, na które należy szczególnie zwrócić uwagę podczas porady telefonicznej 147 Rozdział 9. Pacjenci korzystający z Internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - Sławomir Chlabicz 149 Możliwości postępowania 151 Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról - Ludmiła Marcinowicz 153 Nauczanie problemowe 154 Odgrywanie ról 156 Symulowany pacjent 157 Wykorzystanie nagrań wideo 158 Ocena konsultacji lekarskiej 160 Korzyści i trudności 161 Wirtualny pacjent 162 Aneks 165 Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge 165 Skorowidz 173