Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Historie opowiedziane z pasją
Globalizacja świata dotyka nas w każdym wymiarze naszego życia. Tym, co umyka często uwadze, jest fakt, że globalizacja jest produktem działania istotnej mniejszości firm i korporacji. Większość organizacji gospodarczych zawsze była i pozostaje lokalna, ponieważ zapewnia im to poczucie bezpieczeństwa i niskie koszty działania w ramach tego samego języka, prawa i instytucji. Ekspansja na rynki zagraniczne jest szczególnym wydarzeniem w cyklu życia firm, ponieważ jest stosunkowo rzadka i ryzykowna. Jak piszą autorzy książki, umiędzynarodowienie jest niczym maraton z przeszkodami, długi dystans pokonywany w krótkich odcinkach. Decydując się na umiędzynarodowienie swojego działania firma natrafia na trzy bariery. Pierwszą z nich jest odległość fizyczna. W świecie internetu i taniej komunikacji oraz dystrybucji odległość nie powinna mieć dużego znaczenia. Wielu głosi, że świat się spłaszczył, a dystans przestał mieć znaczenie. Ale to nieprawda i dlatego firmy nadal umiędzynarodawiają się najchętniej do krajów najbliższych geograficznie, a dystans geograficzny stwarza więcej problemów niż menedżerowie przewidują. Drugą barierę stanowi dystans kulturowy, zderzenie z innym językiem, obyczajami, normami, wartościami, generalnie z inną kulturą. Trzecią barierą jest dystans administracyjny i technologiczny, czyli inne regulacje prawne oraz sposoby działania praktycznie w każdym kraju. Dlatego właściciel lub menedżer firmy, która rozpoczyna eksport lub inwestycje zagraniczne jest odkrywcą, obcym na nowej ziemi. Książka jest mapą, przewodnikiem po obcym terytorium, na które wkracza firma, gdy decyduje się umiędzynarodowić i mówi o tym, jak z pasją radzą sobie z tymi wyzwaniami polscy menedżerowie i ich firmy, oraz jakie lekcje płyną z tego dla tych, którzy dopiero wstąpią na wyboistą ścieżkę umiędzynarodowienia. Autorami książki są uczeni i wykładowcy związani z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu. Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści Wstęp CZĘŚĆ I. O umiędzynarodowieniu działalności przedsiębiorstw – teoria dla praktyków Rozdział 1. Ekspansja na rynki zagraniczne: perspektywa historyczna, korzyści i wyzwania Umiędzynarodowienie w perspektywie historycznej (Krzysztof Obłój) Ekspansja na rynki zagraniczne: korzyści i wyzwania (Krzysztof Obłój, Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Wójcik, Piotr Trąpczyński) Trzy typowe ścieżki umiędzynarodowienia (Krzysztof Obłój, Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Wójcik, Piotr Trąpczyński) CZĘŚĆ II. Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – studia przypadków Rozdział 2. Portret z bliska – historie umiędzynarodowienia i adaptacji do rynków zagranicznych polskich przedsiębiorstw Logika doboru firm do projektu badawczego (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Przypadek A – Grupa Nowy Styl (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Przypadek B – Granna (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Przypadek C – Aplisens SA (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Przypadek D – Lechpol (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Przypadek E – Berta (Piotr Wójcik) Przypadek F – Maszyne (Piotr Wójcik) Przypadek G – Sonica (Piotr Trąpczyński) Przypadek H – Buspol (Piotr Trąpczyński) Wpływ dystansu na kluczowe wybory strategii internacjonalizacji (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Część III. Pokonywanie dystansu w ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rozdział 3. Dystans kulturowy (Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Wójcik) Postrzegana kulturowa odmienność rynków Pokonywanie dystansu kulturowego Wpływ dystansu kulturowego na wybory strategiczne Rozdział 4. Dystans administracyjny (Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Trąpczyński) Postrzegana administracyjna odmienność rynków Pokonywanie dystansu administracyjnego Wpływ dystansu administracyjnego na wybory strategiczne Rozdział 5. Dystans geograficzny (Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Wójcik) Postrzegana geograficzna odmienność rynków Pokonywanie dystansu geograficznego Wpływ dystansu geograficznego na wybory strategiczne Rozdział 6. Dystans gospodarczo-technologiczny (Mariola Ciszewska-Mlinarič, Piotr Trąpczyński) Postrzegana gospodarczo-technologiczna odmienność rynków Pokonywanie dystansu gospodarczo-technologicznego Wpływ dystansu gospodarczo-technologicznego na wybory strategiczne Rozdział 7. Mechanizmy pokonywania dystansu w ekspansji zagranicznej (Mariola Ciszewska-Mlinarič, Krzysztof Obłój, Piotr Trąpczyński, Piotr Wójcik) Mechanizmy relacyjne Mechanizmy zasobowe Mechanizmy transakcyjne Mechanizmy instytucjonalne Podsumowanie Bibliografia Spis tabel i rysunków