Historia wychowania, t. 2
Książka należy do klasycznych dzieł prezentujących historię wychowania. Tom drugi zawiera charakterystykę historii wychowania od połowy wieku XVIII do początków wieku XX.
Część pierwsza dotyczy pedagogiki naturalnej, część druga Komisji Edukacji Narodowej, część trzecia liberalizmu w XIX wieku, czwarta rozkwitu szkolnictwa w XIX wieku, część ostatnia prądów z początku wieku XX.
Czwarte wydanie jest uwspółcześnionym stylistycznie i edytorsko wydaniem z 1934 roku przygotowanym na podstawie wydania z 1996 roku. Zawiera wszystkie treści z wydania historycznego, ale zostało przedstawione językiem z mniejszą ilością archaizmów i mniejszym nacechowaniem starodawnym stylem. Zmianie uległa również szata graficzna.
OKRES PIĄTY. WYCHOWANIE NOWOCZESNE 9
CZĘŚĆ I. PEDAGOGIKA NATURALNA 11
ROZDZIAŁ 75. Prądy moralne i umysłowe w dobie oświecenia 11
ROZDZIAŁ 76. Condillac i kształcenie refleksji 16
ROZDZIAŁ 77. Rousseau i wychowanie naturalne 21
ROZDZIAŁ 78. La Chalotais i sekularyzacja szkoły 37
ROZDZIAŁ 79. Edukacja publiczna w pedagogice francuskiego oświecenia 43
ROZDZIAŁ 80. Fizjokraci i oświata ludu 48
ROZDZIAŁ 81. Reforma-szkolnictwa w Niemczech i Austrii 51
CZĘŚĆ II. KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ W POLSCE (1773–1794) 61
ROZDZIAŁ 82. Król Stanisław August i nowe prądy kulturalne 61
ROZDZIAŁ 83. Stworzenie Komisji Edukacji Narodowej 64
ROZDZIAŁ 84. Członkowie Komisji Edukacji Narodowej 71
ROZDZIAŁ 85. Projekty reform 76
ROZDZIAŁ 86. Pierwszy okres działalności KEN (1773-1776) 90
ROZDZIAŁ 87. Drugi okres działalności KEN (1776-1783) 95
ROZDZIAŁ 88. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej 99
ROZDZIAŁ 89. Niepowodzenia trzeciego okresu działalności KEN (1783-1792) 107
ROZDZIAŁ 90. Działalność KEN w dziedzinie oświaty ludowej 116
ROZDZIAŁ 91. Grzegorz Piramowicz i Powinności nauczyciela 123
ROZDZIAŁ 92. Publicystyka pedagogiczna w okresie KEN 130
ROZDZIAŁ 93. Upadek KEN (1792-1794) i ocena jej działalności 139
CZĘŚĆ III. ZWYCIĘSTWO LIBERALIZMU W WYCHOWANIU PUBLICZNYM XIX WIEKU 145
ROZDZIAŁ 94. Rewolucja francuska i jej wpływ na oświatę 145
ROZDZIAŁ 95. Neohumanizm i kształcenie formalne 154
ROZDZIAŁ 96. Jan Henryk Pestalozzi 160
ROZDZIAŁ 97. Jan Fryderyk Herbart i pedagogika filozoficzna 175
ROZDZIAŁ 98. Polityczno-społeczne warunki rozkwitu oświaty w wieku XIX 184
ROZDZIAŁ 99. Szkolnictwo elementarne i seminaria nauczycielskie 187
ROZDZIAŁ 100. Szkolnictwo średnie 194
ROZDZIAŁ 101. Uniwersytety 204
ROZDZIAŁ 102. Szkolnictwo specjalne 210
ROZDZIAŁ 103. Kształcenie przedszkolne/Ogródki dziecięce Froebla 215
ROZDZIAŁ 104. Herbert Spencer i wychowanie pozytywistyczne 221
ROZDZIAŁ 105. Szkolnictwo żeńskie 229
ROZDZIAŁ 106. Wychowanie fizyczne 233
CZĘŚĆ IV. ROZKWIT I TRUDNOŚCI SZKOLNICTWA POLSKIEGO XIX WIEKU 239
ROZDZIAŁ 107. Pierwsza fala germanizacji 239
ROZDZIAŁ 108. Rozkwit szkolnictwa polskiego na Litwie 250
ROZDZIAŁ 109. Współpraca Czackiego i Kołłątaja na Wołyniu 263
ROZDZIAŁ 110. Budowa szkolnictwa w Księstwie Warszawskim i Królestwie Kongresowym 269
ROZDZIAŁ 111. Literatura pedagogiczna w początkach XIX wieku 283
ROZDZIAŁ 112. Upadek szkolnictwa polskiego w zaborze rosyjskim 291
ROZDZIAŁ 113. Okres reakcji i germanizacji w zaborze austriackim 297
ROZDZIAŁ 114. Szkolnictwo Rzeczpospolitej Krakowskiej 301
ROZDZIAŁ 115. Ruch umysłowy w zaborze pruskim 303
ROZDZIAŁ 116. Bronisław Trentowski 308
ROZDZIAŁ 117. Ewaryst Estkowski, nauczyciel i działacz 325
ROZDZIAŁ 118. Reforma Wielopolskiego 330
ROZDZIAŁ 119. Rusyfikacja 337
ROZDZIAŁ 120. Germanizacja zaboru pruskiego 342
ROZDZIAŁ 121. Rozwój szkolnictwa w Galicji 345
ROZDZIAŁ 122. Prywatna szkoła polska w Królestwie 355
CZĘŚĆ V. PRĄDY WSPÓŁCZESNE W WYCHOWANIU 359
ROZDZIAŁ 123. Spadek przeszłości a potrzeby nowoczesności 360
ROZDZIAŁ 124. Pedagogika na fundamencie psychologii 364
ROZDZIAŁ 125. Pedagogika naukowa Marii Montessori 371
ROZDZIAŁ 126. Wychowanie moralne i społeczne 375
ROZDZIAŁ 127. Szkoła aktywna 383
ROZDZIAŁ 128. Reformy szkolne 389
ROZDZIAŁ 129. Polska wobec nowych prądów 395