„Forum Lingwistyczne” 2014, nr 1 - 06 Od polskich słów do polskich zdań. W poszukiwaniu słów kluczy do polskiej kultury
Pierwszy numer nowego pisma, zaprojektowanego jako platforma wymiany myśli związanych z szeroko rozumianymi problemami współczesnego językoznawstwa (założenia programowe pisma można znaleźć na stronie www.forumlingwistyczne.us.edu.pl). Rocznik zaplanowano jako pismo o charakterze ogólnopolskim, ale w związku z tym, że idea jego powstania zrodziła się w Instytucie Języka Polskiego UŚ, jego 1. numer tworzą autorzy związani z językoznawczym środowiskiem naukowym Uniwersytetu Śląskiego. Tom ten został pomyślany jako prezentacja głównych kierunków badawczych Instytutu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż ze względu na duże zróżnicowanie problematyki podejmowanej w Instytucie i pewne ograniczenia wydawnicze nie wszystkie one znalazły odpowiednią reprezentację. Podobnie jak przyszłe numery, i ten został zaprojektowany tak, aby zamieszczone teksty realizowały główne zamierzenie pisma, znajdujące odzwierciedlenie w czterech działach. Pierwszy stanowią STUDIA, w których zgromadzono oryginalne prace przedstawiające najnowsze osiągnięcia lingwistyki z zakresu genologii,
dyskursu, semantyki, lingwistyki kulturowej, badań regionalnych, historii języka polskiego, problematyki normatywnej. W dziale ARCHIWALIA, którego celem jest przypominanie i wprowadzanie ponownie do obiegu naukowego tekstów, które, choć ważne i inspirujące, z różnych powodów nie dotarły do szerokiego grona zainteresowanych językoznawstwem, umieszczono interesujący artykuł Ewy Sławkowej w tłumaczeniu na język angielski. Trzeci dział stanowią POLEMIKI, które odnoszą się bądź do tekstów, do których dostęp jest utrudniony z tego względu, że są to publikacje anglojęzyczne, bądź do tych, które niedawno pojawiły się na lingwistycznym rynku. W ostatnim dziale VARIA zamieszczony został tekst będący przypomnieniem dokonań naukowych Profesor Aliny Kowalskiej – badaczki związanej przez całe swoje życie naukowe z Uniwersytetem Śląskim, a także rozważania dotyczące aktualnych problemów dydaktyki uniwersyteckiej.
Spis treści
Od Redakcji / 5
1 STUDIA
Iwona Loewe
Dyskurs medialny – przegląd stanowisk badawczych / 9
Małgorzata Kita
Ewolucja coming outu w kontekście związków języka i kultury / 17
Bożena Witosz
O ideologizacji przekonań i postaw estetycznych (wokół publicznego sporu na temat artystycznej instalacji „Tęcza” na placu Zbawiciela w Warszawie) / 27
Jolanta Tambor
Status języka a wola ludu i kodyfikacja. Przypadek śląski / 37
Tomasz Nowak
O granicach werbalizacji, czyli „ile” i „co” można wyrazić w języku? Próba sformułowania problemu / 51
Aleksandra Niewiara
Od polskich słów do polskich zdań. W poszukiwaniu słów kluczy do polskiej kultury / 65
Magdalena Pastuchowa, Mirosława Siuciak
Współczesne zmiany rekcji czasowników jako przejaw stałej tendencji w dziejach polszczyzny (na przykładzie
dopełniacza i biernika) / 77
2 ARCHIWALIA
Ewa Sławkowa
On the Symbiotic and Orwellian Changes of Meaning Remarks on the Theory of Research on Historical Semantic
Changes / 91
3 POLEMIKI
Karolina Lisczyk-Kubina
Jak opisywać nieodmienność? Głos po lekturze książki Piotra Krzyżanowskiego Właściwości gramatycznych rzeczowników nieodmiennych (Lublin 2013, 178 s.) / 101
Ewa Ficek
W kręgu „stylistycznych remanentów” – uwagi po lekturze książki Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej pod redakcją Ewy Malinowskiej, Jolanty Nocoń i Urszuli Żydek-Bednarczuk (Kraków 2013, 528 s.) / 107
Joanna Przyklenk
Czego chcą uczyć studentów historycy języka w XXI wieku? Refleksje po lekturze książki Dona Ringe’a i Josepha Eski Historical Linguistics. Toward a Twenty-First Century Reintegration (New York 2013, 325 s.) / 113
Kinga Knapik
Ponadczasowy problem – zmiany językowe. Głos po lekturze książki Jean Aitchison Language Change. Progress or Decay? (Cambridge 2013, 298 s.) / 121
4 VARIA
Aleksandra Janowska
Niezatarte ślady. Profesor Alina Kowalska (1932–2001) / 133
Katarzyna Sujkowska-Sobisz
Niż demograficzny a jakość kształcenia – czy dydaktyka akademicka stoi w obliczu kryzysu? / 141
Romualda Piętkowa
Pudelek? Polityka? Przybora? Dobór tekstów do analizy na zajęciach językoznawczych / 149
Noty o autorach / 163