Figury braku. O prozie Stanisława Dygata - 02 Podróż; Disneyland; Karnawał, Dworzec w Monachium
Studium jest próbą interpretacji powieści Stanisława Dygata, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób, w jaki autor Jeziora Bodeńskiego zapisuje w swojej twórczości kategorię braku. Brak rozumiany jako figura myślowa, a nie retoryczna, uobecnia się na kartach utworów pisarza jako kondensator pragnień. Książka została podzielona na trzy rozdziały: I. Ekonomia i brak, II.
Pragnienie i brak, III. Czas,
wojna i brak. Pierwszy rozdział to interpretacja kolejnych powieści pisarza, ze szczególnym zwróceniem uwagi na brak, jako zasadę konstruującą myślenie o miłości. Drugi rozdział, Pragnienie i brak, to próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o powód, dla którego brak jest tak ważny w strukturze powieści. Trzeci rozdział, Czas, wojna i brak, stanowi kontynuację rozważań z rozdziałów pierwszego i drugiego, wzbogaconą o nowy sposób rozumienia braku, zbliżającą go do pojęcia nostalgii.
Spis treści
Wstęp / 7
Ekonomia i brak
Jezioro Bodeńskie / 15
Miłość i brak / 15
Nie-męska niewola / 18
Historia trzech kobiet / 24
Więźniowie tradycji / 32
Luksus miłości / 41
Pożegnania / 45
Bunt i złudzenia / 45
Chęć posiadania / 52
Zabawka / 57
Deficyt uczuć / 62
Małżeństwo / 65
Podróż / 69
Defraudacja / 69
Kobiecość i władza / 76
Happy end / 80
Disneyland / 92
Gra / 92
Kłamstwo / 99
Uwodzenie / 105
Dar / 110
Karnawał, Dworzec w Monachium / 114
Nowy mit / 114
Pragnienie i brak
Abulia / 121
Kodowanie miłości / 124
Podmiotowość / 131
Niedosyt / 135
(Anty)bohater / 140
Masochizm / 150
Dystans / 161
Czas, wojna i brak
Pętla czasu / 173
Między czasem / 181
Odbiór / 185
Aktualizacja / 194
Oszukać czas / 200
Wojna / 206
Znikająca epoka / 225
Obecność / 228
Zakończenie / 247
Wykaz skrótów / 255
Bibliografia / 257
Indeks osobowy / 265
Summary / 271
Résumé / 273