Uznawany za jednego z największych konstruktorów XX wieku, działających w przemyśle motoryzacyjnym, Ferdinand Porsche jest dziś doskonale pamiętany jako twórca znakomitych i popularnych pojazdów, takich jak Volkswagen Garbus czy samochody wyścigowe Auto Union Grand Prix. Jednakże w swojej niezwykłej karierze konstruktorskiej okazał się równie wynalazczy i pomysłowy jako projektant pojazdów wojskowych i innej militarnej maszynerii. I także na tym polu zdecydowanie się wyróżnił osiągnięciami. W istocie wielowymiarowy wkład Porschego w rozwój techniki musi zdumiewać. Niniejsze opracowanie autorstwa Karla Ludvigsena stanowi najpełniejszy przewodnik po militarnych konstrukcjach firmowanych przez Ferdinanda Porschego. Porsche pracował na rzecz wojska przez całe pierwsze półwiecze XX stulecia, od pierwszej dekady tego wieku, poprzez lata I wojny światowej, kiedy był dyrektorem naczelnym firmy Austro-Daimler, następnie w latach 20. i 30., gdy zaangażował się poważnie w projekty o charakterze konstrukcyjno-militarnym jako reprezentant wytwórni Merdedes-Benz i innych przedsiębiorstw. Przez wszystkie lata II wojny światowej należał do grona czołowych konstruktorów niemieckich, a Adolf Hitler zwracał się wprost do niego, gdy zależało mu na broni, która mogła przechylić na rzecz Wehrmachtu wynik zmagań na polach bitewnych. Karl Ludvigsen opisuje to wszystko wnikliwie i szczegółowo, nie pomijając delikatnej kwestii relacji Porschego z kierownictwem Trzeciej Rzeszy i wplatając w swoją opowieść opis wielu nowoczesnych konstrukcji, których powstaniu Porsche patronował. Wśród tychże znalazły się pojazdy Kübelwagen i Schwimmwagen, Czołg Typu 100 Leopard, wzbudzające kontrowersje samobieżne działo pancerne Ferdinand oraz gigantyczny czołg Typu 205 Maus. Ludvigsen zajął się również frapującym tematem twórczego wkładu Porschego w prace nad silnikami lotniczymi i czołgowymi, a nawet w produkcję latających bomb V-1, do których zaprojektował silnik turboodrzutowy. Książka Ludvigsena stanowi świadectwo prymatu Ferdinanda Porschego w gronie najzdolniejszych i najwybitniejszych konstruktorów i dowodzi, że Porsche zasłużenie jest zaliczany do najsławniejszych postaci swojej generacji.
WPROWADZENIE ROZDZIAŁ 1 PIERWSZE KONTAKTY Z WOJSKOWYMI ROZDZIAŁ 2 MOC SILNIKÓW DLA MONARCHII AUSTRO-WĘGIERSKIEJ ROZDZIAŁ 3 NA RZECZ AUSTRIACKIEGO LOTNICTWA ROZDZIAŁ 4 KOŁOWE HOLOWNIKI I CIĄGNIKI ARTYLERYJSKIE ROZDZIAŁ 5 UDZIAŁ W ROZWOJU LOTNICTWA WOJSKOWEGO ROZDZIAŁ 6 MERCEDESY DLA WOJSKA ROZDZIAŁ 7 CZOŁGI ORAZ „DWUNASTKI” DLA FLOTY ROZDZIAŁ 8 SPOTKANIE Z HITLEREM ROZDZIAŁ 9 NA ZLECENIE WŁADZ TRZECIEJ RZESZY ROZDZIAŁ 10 KÜBELWAGEN WYRUSZA W DROGĘ ROZDZIAŁ 11 MAJSTERSZTYK: SCHWIMMWAGEN ROZDZIAŁ 12 LEOPARDY Z NIBELUNGENWERKE ROZDZIAŁ 13 LOSY FERDINANDÓW ROZDZIAŁ 14 WSZECHSTRONNOŚĆ I ZRÓŻNICOWANIE ROZDZIAŁ 15 „MYSZ”, KTÓRA RYKNĘŁA ROZDZIAŁ 16 KIRSCHKERN W PRODUKCJI ROZDZIAŁ 17 EWAKUACJA POD GRADEM BOMB ROZDZIAŁ 18 ALIANCKA OKUPACJA PODZIĘKOWANIA BIBLIOGRAFIA PRZYPISY