0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Darmowa dostawa »

Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera - 04 Koncepcja "ja" transcendentalnego

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Katowice, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Filozofia

  • Autor: Agnieszka Wesołowska

  • Wydawca: Uniwersytet Śląski

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera - 04 Koncepcja "ja" transcendentalnego

Praca Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera poświęcona jest problemowi odczytania fenomenologii Husserla w filozofii dramatu Józefa Tischnera. Tak sformułowany temat wyznacza strukturę pracy, której trzyczęściowa architektonika odpowiada rozwojowi twórczości filozoficznej Tischnera od fenomenologii do filozofii dramatu. W części pierwszej zaprezentowano problem rozumienia samej fenomenologii Husserla (fenomenologii klasycznej); w części drugiej – rozumienie fenomenologii przez Tischnera; w części trzeciej – przejście od fenomenologii do filozofii dramatu. U podstaw rozważań zawartych w pracy leży wyraźnie sprecyzowany zamiar badawczy: dążenie z jednej strony do ukazania fenomenologii Husserla jako projektu, projektu fenomenologii transcendentalnej; z drugiej strony – do uwyraźnienia tych aspektów filozofii dramatu, które świadczą o jej fenomenologicznej proweniencji. W ten sposób sformułowany cel pracy umożliwia przeprowadzenie analiz mających na celu: po pierwsze, ukazanie filozoficznej twórczości Józefa Tischnera w nowym świetle; po drugie, scharakteryzowanie Tischnerowskiego rozumienia fenomenologii i prezentowanego przezeń ujęcia świadomości egotycznej; po trzecie, podjęcie kwestii wykładni samej fenomenologii, problemu jej granic i możliwości; po czwarte, rozważenie złożonego zagadnienia transcendentalizmu w filozofii Husserla. Badania nad rozwojem twórczości Tischnera pokazały, że w przejściu od filozofii transcendentalnej do filozofii dramatu nie ma żadnego przypadku. Najważniejszym osiągnięciem pracy jest sformułowanie oraz uzasadnienie tezy, że Tischnera filozofia dramatu stanowi konsekwencję namysłu nad fenomenologią Edmunda Husserla; co przy tym najistotniejsze, chodzi o fenomenologię transcendentalną, a więc tę część twórczości Husserla, która była niemal obca Romanowi Ingardenowi, nauczycielowi Tischnera. Ważność analiz oraz skorelowany z nimi nowatorski charakter opracowania wiążą się również z uzasadnieniem twierdzenia, że samą koncepcję dramatu można uznać za rezultat dociekań dotyczących „ja” oraz jego otwarcia na to, co transcendentne – zwieńczenie badań nad świadomością egotyczną, badań, których możliwość otwiera fenomenologia Husserla. Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Tygodnik Powszechny” nr 50 (3309), 9 grudnia 2012 r. (Artur Sporniak: Tischner filozof), recenzja dostępna pod adresem: www.tygodnik.onet.pl

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Literatura popularnonaukowa
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filozofia, logika
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8012-548-3
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści

Wstęp / 7

Część pierwsza
Fenomenologia Husserla jako projekt

R o z d z i a ł  p i e r w s z y
Fenomenologia jako myślenie problemowe / 29
Fenomenologia a problem początku poznania / 29
Redukcja fenomenologiczna a problem przemiany „ja” / 59
Idea świata przeżywanego (Lebenswelt) / 76

R o z d z i a ł  d r u g i
Horyzonty fenomenologii / 95
Fenomenologia jako nieskończona praca myślenia / 95
Tischner a perspektywy fenomenologii / 104

Część druga
Tischnerowskie rozumienie fenomenologii

R o z d z i a ł  t r z e c i
Koncepcja „ja” transcendentalnego / 117
Egologiczna a podmiotowa struktura świadomości / 117
Indywidualność „ja” transcendentalnego / 149

R o z d z i a ł  c z w a r t y
Sfera egotyczna jako sfera aksjologiczna. (Aksjologiczny wymiar egotyczności) / 155
Konscjentywność sfery egotycznej / 155
„Ja” somatyczne / 175
„Ja” jako podmiot poznania / 185
„Ja” osobowe / 192
Pierwotne „ja” aksjologiczne / 199

Część trzecia
Od fenomenologii do filozofii dramatu

R o z d z i a ł  p i ą t y
Możliwości fenomenologii a rozwój myśli Tischnera / 213
„Aksjologiczny etos” fenomenologii w ujęciu Tischnera / 213
Otwarcie na scenę a otwarcie na drugiego człowieka / 233

R o z d z i a ł  s z ó s t y
Filozofia dramatu jako odsłonięcie ukrytych możliwości fenomenologii / 245
Dramat jako zinterpretowany aksjologicznie paradoks subiektywności / 245
Istota dramatyczna jako „ja” aksjologiczno-agatologiczne / 268

Zakończenie / 283
Bibliografia / 289
Indeks osobowy / 299

Summary / 303
Zusammenfassung / 305

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Die blaue Hand

Die junge Eunice Weldon nimmt eine Stellung als Sekretärin der reichen Mrs. Groat an und zieht in deren Haus ein. Zurück bleibt eine Karte mit einem blauen Handabdruck und einer geheimnisvollen Warnung: „Jemand, der Dich liebt, bittet D...
13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

In den Cordilleren

„In den Cordilleren” ist der Fortsetzung des Südamerika-Romans „Am Rio de la Plata”. Die Reisegesellschaft ist nun auf dem Weg in die Pampa de Salinas. Unterwegs treffen sie auf Pena, der für eine Gruppe von Siedlern u...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Jak nie dać się zmianipulować i okłamać

Bez gadżetów w stylu Jamesa Bonda, za to z solidną dawką sztuki dyplomacji David Omond, były agent brytyjskiego wywiadu uczy myślenia, zdobywania wiedzy, czytania między wierszami i zbierania informacji w poszukiwaniu prawdy. W codziennym życiu...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Jak wykreować sukces uczelni

Książka odpowiada na ważne pytania związane ze współczesnym rynkiem edukacyjnym w Polsce:W jaki sposób szkoły wyższe tworzą przewagę konkurencyjną?Jakie kluczowe czynniki sukcesu odgrywają w tym procesie głó...
26,91 zł 29,90 zł
Do koszyka

Jak być ateistą. Dlaczego sceptycy bywają często nie dość sceptyczni

W swojej książce Mitch Stokes stawia czoło poglądom ateistycznym wymierzonym przeciwko chrześcijaństwu. Szczególną uwagę zwraca jednak na zaletę ateizmu, mianowicie na jego zdeklarowany sceptycyzm. Jak pisze, sceptyczne stanowisko ateistó...
21,51 zł 23,90 zł
Do koszyka

Ocalił mnie kowal

Wybucha II wojna światowa. Bella, ozdoba międzywojennych salonów Berlina, Paryża i Warszawy, trafia do getta. Dzięki staraniom męża, Jerzego Gelbarda, który przekupuje wpływowego gestapowca, tuż przed likwidacją getta w stolicy zostaje pr...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!