Etyka i polityka
Zebrane w tomie eseje z lat 1985-1999 są świadectwem niepowtarzalnej umiejętności MacIntyre'a łączenia rozważań stricte pojęciowych z konkretnymi zagadnieniami natury moralnej i społecznej. Filozoficzna etyka,
polityka i szeroko pojęta kultura tworzą wspólne uniwersum problemów, dylematów i zagrożeń.
Polemika z niektórymi interpretacjami Arystotelesa wprost prowadzi do kluczowego pojęcia złego człowieka. Z kolei doktryna Tomasza z Akwinu analizowana jest na tle polityczno-obyczajowego sporu pomiędzy Fryderykiem II a Ludwikiem IX, średniowiecznymi wcieleniami Spartanina i Ateńczyka – stawką rozgrywki okazuje się cnota umiarkowania.
W następnej części MacIntyre stara się odpowiedzieć na dwa pytania: Jaki sens etyczny, zwłaszcza dziś, mogą mieć prawdomówność i kłamstwo? I czego w tej kwestii możemy się nauczyć od Milla i Kanta? W istocie jednak najważniejsza jest kwestia aktualnej kondycji moralnej. Nie jest wcale pewne, czy moralność zachowała współcześnie jakąkolwiek sprawczą moc. W dużej mierze zależy to od sytuacji, w jakiej znajduje się obecnie autonomiczny ludzki podmiot. Wpływ na to mają zarówno idee zrodzone w oświeceniu, jak i konkretne urządzenia społeczne.
Polityka i etyka Alasdaira MacIntyre’a (Adam Chmielewski) 7
Przedmowa (przełożył Adam Chmielewski) 41
CZĘŚĆ I. UCZĄC SIĘ OD ARYSTOTELESA I TOMASZA 51
1. Różne rozumienia Arystotelesa: Arystoteles przeciw niektórym arystotelikom renesansowym (przełożył Piotr Machura) 51
2. Różne rozumienia Arystotelesa: Arystoteles przeciw niektórym współczesnym arystotelikom (przełożył Piotr Machura) 72
3. Rewolucyjny potencjał prawa naturalnego: przypadek Tomasza z Akwinu (przełożył Łukasz Nysler) 94
4. Tomasz z Akwinu a zakres sporów moralnych (przełożył Łukasz Nysler) 124
CZĘŚĆ II. ETYKA 151
5. Dylematy moralne (przełożyła Katarzyna Liszka) 151
6. Prawdomówność i kłamstwo: na czym polega problem i czego możemy nauczyć się od Milla (przełożyła Dorota Drałus) 169
7. Prawdomówność i kłamstwo: czego możemy nauczyć się od Kanta (przełożyła Dorota Drałus) 194
CZĘŚĆ III. POLITYKA ETYKI 221
8. Trzy perspektywy na marksizm: 1953; 1968; 1995 (przełożył Jakub Nalichowski) 221
9. Poezja jako filozofia polityczna: uwagi na temat Burke’a i Yeatsa (przełożył Andrzej Orzechowski) 237
10. Kilka projektów Oświecenia na nowo rozpatrzonych (przełożył Andrzej Orzechowski) 253
11. Struktury społeczne i ich zagrożenie dla moralnej sprawczości (przełożył Adam Chmielewski) 270
12. Tolerancja i dobra konfliktu (przełożył Adam Chmielewski) 292
Indeks nazwisk 314
Indeks rzeczowy 320