0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 2

  • Autor: Justyna Nowotniak

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 49,80 zł
44,82 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

Książka stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawet elementarne wymogi metodologiczne. Od badań ewaluacyjnych oczekuje się danych do samooceny i potwierdzenia tego wszystkiego, co i tak już wiadomo.
Proponowana przez J. Nowotniak fotoewaluacja znosi wspomniane ograniczenia. Jej walorem jest akcentowanie, że – szczególnie w autoewaluacji – ważne jest, by dostarczała ona danych do podejmowania decyzji skierowanych na projakościową zmianę (ewaluacja rozwojowa) oraz generowała wiedzę o własnej pracy i jej uwarunkowaniach (ewaluacja poznawcza).
Przedstawiona w tej części książki propozycja jest bardzo dobrze ugruntowana zarówno w teorii, jak i w metodologii badań. Sięgający po nią nauczyciele siłą rzeczy ulokują siebie w roli badaczy własnej praktyki.
Z recenzji dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM


Intencją Autora było wskazanie potencjału etnografii wizualnej, w mniejszym stopniu zaś ewentualnych pułapek metodologicznych czyhających na badacza sięgającego po materiały wizualne, choć i o tym uważny Czytelnik znajdzie niejedną uwagę. Ograniczyłam krytyczne komentarze w przekonaniu, że niewiele jest w Polsce prób wykorzystywania badań etnograficznych w naukach o wychowaniu, a krytyczne uwagi raczej uprawomocnią model badania kultury szkoły zza biurka, niż zachęcą do ich weryfikacji.
Opisane w tej pracy projekty badawcze mogą się stać pomocne w odpowiedzi na pytanie, kiedy wykorzystywać etnografię wizualną. Mam też nadzieję, że pozwolą lepiej zrozumieć procedury gromadzenia danych i ich opracowywania, przyczyniając się do podniesienia popularności badań etnograficznych wśród pedagogów. Materiał zawarty w publikacji ma charakter poglądowy i nie stanowi uniwersalnego modelu badań.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7850-110-7
  • ISBN druku: 978-83-7587-979-7
  • Liczba stron: 280
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp          9


Część I
Etnografia wizualna w badaniach pedagogicznych

1. Badania etnograficzne w naukach społecznych        19
    Istota etnografii        19
    Etnografia edukacyjna jako „kultura studiowania kultur”        32
    Reprezentacje fotograficzne – obiektywność i prawda obrazów        41
    Fotografia na usługach etnografii – narodziny etnografii wizualnej        56

2. „Nie do zobaczenia”, czyli etnografia wizualna w badaniu
    programów ukrytych        65
    Program ukryty jako kategoria semantyczna        66
    Edukacyjne konceptualizacje programu ukrytego        73
    Model badań własnych        80
    Techniki fotograficzne w etnografii wizualnej –
    projektowanie i realizacja        84
    Analiza danych jakościowych      100
    Interpretacja materiałów wizualnych      104
    „Nieoswojona” przestrzeń szkolnego budynku      112
    Ukryty wymiar szkolnej wiedzy ucznia i jej wizualne przedstawienia      123
    Ocenianie wewnątrzszkolne – podział i dystrybucja przychylności losu      133
    Raporty etnograficzne      142

3. Dyskurs wiedzy/władzy Michela Foucaulta w przestrzeni szkoły
    Archeologia patrzenia      149
    W fotograficznym skrócie o przestrzeni, władzy i wiedzy w projekcie
    Michela Foucaulta      149
    Wszechobecność władzy      157
    Władza dyscyplinarna – wizualne przedstawienia      161
    Zakończenie, czyli powrót nowego      175


4. Społeczne światy nauczycieli. Pokój nauczycielski w obiektywie
    aparatu fotograficznego      179
    Przebieg i charakterystyka badań      181
    Odkrywanie społecznego świata pokoi nauczycielskich –
    pierwsze wnioski      187


Część II
Etnografia wizualna w praktyce pedagogicznej

1. Fotoewaluacja „społecznej architektury” szkoły – o nowy wymiar
    ewaluacji wewnętrznej      207
    Między etnografią stosowaną a ewaluacją –
    rozważania terminologiczne      207
    Miejsce badań ewaluacyjnych w nowym systemie nadzoru
    pedagogicznego w Polsce      212
    Ewaluacja wewnętrzna jako badanie szkolnej codzienności –
    fazy fotoewaluacji      216
    Analiza materiału wizualnego i wnioski      219
    Pożytki fotoewaluacji      225
    Dobre praktyki, czyli aktywny uczeń podmiotem na przerwie
    i w sali lekcyjnej      231
    Fotoewaluacja jako narzędzie pedagogicznej interwencji      238
2. Etnografia wizualna w kształceniu akademickim. Etyczne problemy
    danych wrażliwych      243

Zakończenie      259

Bibliografia      265

Inni Klienci oglądali również

15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Intymne i prywatne praktyki codzienności

Autorka podejmuje próbę odczytania przestrzeni intymności i prywatności w perspektywie rzeczywistości potocznej i naukowej. Stara się wyjść poza stereotypy poznawcze sprowadzające obszar intymności do seksualnych klisz, obecnych nie tylko w świa...
24,71 zł 27,45 zł
Do koszyka

Finansyzacja gospodarki w teorii i praktyceyzacja gospodarki w teorii i praktyce

Finansyzacja przynależy do tej kategorii zjawisk ekonomicznych, które niczym w soczewce skupiają w sobie największe słabości współczesnego systemu kapitalistycznego (wśród nich m.in. krótkowzroczność inwestorów, infla...
11,53 zł 12,81 zł
Do koszyka

Kierunki doskonalenia koncepcji zarządzania organizacją publiczną. Teoria i praktyka

W pierwszej z nich zaprezentowano problematykę z pogranicza historii kształtowania się bezpieczeństwa ekonomicznego państwa w obrębiejednostek z sektora publicznego. Niestabilność finansów państwa staje się jednym z największych wyzwań dla...
22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie. T. 1: Między teorią a praktyką

Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie to inicjatywa wydawnicza pracowników i studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nawiązująca do wielowiekowych cieszyńskich tradycji kształceniowych i publikac...
55,30 zł 79,00 zł
Do koszyka

Fizyka cieplna budowli w praktyce

Racjonalizowanie zużycia energii stało się jednym z najważniejszych problemów gospodarczych. Zrodziło to potrzebę doskonalenia zarówno metod poprawy izolacyjności przegród, jak i sposobów precyzyjnego prowadzenia obliczeń ci...
31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne

Książka stanowi kontynuację publikacji Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, która była poświęcona prawidłowościom i zagrożeniom rozwoju dziecka oraz uwarunkowaniom i charakterystyce różnorodnych zaburzeń rozwoju d...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!