0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Efekt kameleona

(eBook)

Psychologia naśladownictwa

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2017

  • Autor: Wojciech Kulesza

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 37,00 zł
25,90 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Efekt kameleona

Mówimy o papugowaniu, małpowaniu, imitowaniu zachowań, o tym, że dziecko jest kalką, kopią lub lustrzanym odbiciem rodzica. Ludzie naśladują swoje zachowania. Obserwujemy to zjawisko, patrząc na wiernych w trakcie ceremonii religijnych, dzieci na placu zabaw, żołnierzy podczas parady. Woody Allen nazwał tę hiperzdolność Leonarda Zeliga – głównego bohatera jego znakomitego filmu – efektem kameleona.

W tej książce Autor opisuje to jedno z kluczowych i fascynujących ludzkich zachowań. Zastanawia się, co nam to zachowanie daje. Pyta: Czy każdy jest społecznym kameleonem? Czy różnimy się skłonnościami do naśladowania? Czy da się „tego” nauczyć i do czegoś „to” wykorzystać? Czy naśladownictwo może być szkodliwe?

Książka ta przedstawia bardzo wszechstronny, wyczerpujący i analityczny przegląd psychologicznej literatury na temat naśladownictwa oraz jego wyznaczniko´w i konsekwencji. Jest to literatura bardzo współczesna, często dosłownie z ostatnich paru lat, zaś autor wykazuje się jej dogłębnym zrozumieniem i porusza się po niej z niezwykłą swobodą i erudycją. Książka pozwala czytelnikowi uzyskać pełną orientację we współczesnym stanie badań nad naśladownictwem i zbliżonymi zjawiskami.
prof. dr hab. Bogdan Wojciszke – fragment recenzji

Wojciech Kulesza (...) jest autorem ogromnej liczby badań, z których część opublikowana została w prestiżowych czasopismach. Można więc śmiało powiedzieć, że jest ekspertem w tej dziedzinie. Nikt w Polsce nie wie na ten temat tyle, co on. (...) I nie udałoby się znaleźć kogoś, kto jest lepszym niż Wojciech Kulesza znawcą tej tematyki. Książka zawiera przegląd potężnego materiału empirycznego. Liczba badań (...) jest imponująca. Staranność w wyszukiwaniu eksperymentów (...) budzi mój szacunek. Trudno wskazać w literaturze światowej podobną pozycję dotyczącą psychologicznej perspektywy mimikry.
prof. dr hab. Dariusz Doliński – fragmenty recenzji

Wojciech Kulesza jest wybitnym naukowcem i autorem kilku nowatorskich prac na temat wpływu naśladownictwa na ludzkie zachowanie i decyzje. Poczynione w ostatnich latach postępy w tej dziedzinie mają bez wątpienia związek z jego pracami. Drugą zaletą Wojciecha Kuleszy jest zainteresowanie badaniami terenowymi. Takie podejście w psychologii społecznej jest nadal zbyt rzadkie.
prof. Nicolas Gueguen

Wojciech Kulesza jest międzynarodowej klasy specjalistą w dziedzinie naśladownictwa i jednym z niewielu badaczy, którzy wnoszą do tej tematyki coś nowego. Jego badania odpowiadają na fundamentalne pytania o filary mimikry i sprytnie pokazują, jak mimikra sprawdza się w życiu. Wojciech nie „naśladuje” starszych badań nad naśladownictwem – twórczo je rozwija.
prof. Rick van Baaren

Prace Wojciecha Kuleszy na temat mimikry i naśladownictwa wzbogaciły naszą wiedzę na temat okoliczności, w których ludzie skutecznie tego rodzaju techniki stosują. Jego badania pokazują, że takie czynniki, jak świadomość tego, że jest się naśladowanym, atrakcyjność osoby naśladowanej znacząco wpływają na skutki mimikry. Bez jego prac w tym obszarze psychologii wiedzielibyśmy znacznie mniej o mimikrze i naśladownictwie.
prof. Scott Wiltermuth

Dr Kulesza, wykorzystując swą pokaźną wiedzę z zakresu mimikry, prowadzi fascynujące badania na temat relacji pomiędzy naśladownictwem, atrakcyjnością fizyczną i zachowaniami prospołecznymi.
prof. Tania Chartrand
twórczyni efektu kameleona

Wojciech Kulesza (ur. 1978) – doktor psychologii, pełni funkcję p.o. kierownika Katedry Psychologii Społecznej i Międzykulturowej na Uniwersytecie SWPS Wydział Zamiejscowy w Poznaniu. Autor wielu artykułów dotyczących efektu kameleona opublikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach. Stypendysta tygodnika Polityka. W latach 2012–2013 przebywał na Florida Atlantic University (USA). W latach 2010–2013 związany z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-782-9
  • ISBN druku: 978-83-7383-782-9
  • Liczba stron: 310
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
SPIS TREŚCI
Wstęp  11
Podziękowania  13
Rozdział 1. Naśladownictwo w świecie zwierząt i ludzi.
Zarys mimikry i podstawy efektu kameleona  15
01.1. Mimikra w perspektywie świata zwierząt  15
1.1.1. Psychologia uczenia się zwierząt  16
01.2. Wczesne koncepcje socjologiczne  18
01.3. Wczesne koncepcje psychologiczne  19
01.4. Psychologia społeczna  21
1.4.1. Naśladownictwo jako technika
wpływu społecznego  21
1.4.2. Naśladowanie jako podstawa uczenia  21
01.5. Psychologia kliniczna  23
01.6. Psychologia rozwojowa  24
01.7. Synchronia interakcyjna, koordynacja interpersonalna
i dopasowanie zachowania (interactional synchrony,
interpersonal coordination, behavioral matching)  24
01.8. Mimikra motoryczna (motor mimicry)  30
01.9. Naśladownictwo na poziomie emocji –
zarażanie afektywne (mood contagion)  32
1.10. Mimikra emocjonalna  35
1.11. Naśladowanie mowy   37
1.12. Jednoczesne naśladownictwo mowy, zachowań, emocji –
dynamiczna psychologia społeczna  38
1.13. Naśladownictwo na poziomie grup –
teoria synchronizacji  45
Podsumowanie  49
Rozdział 2. Fundament efektu kameleona:
badania Tani Chartrand i Johna Bargha  51
2.1. Eksperyment pierwszy  52
2.2. Eksperyment drugi  55
2.3. Eksperyment trzeci  57
Rozdział 3. Zmienne modyfikujące tendencje
naśladowcze  59
3.1. Osobowość/cechy naśladowcy  59
3.1.1. Empatia  59
3.1.2. Obserwacyjna samokontrola  62
3.1.3. Narcyzm  67
3.1.4. Zależność od pola  69
3.1.5. Lęk społeczny  73
3.1.6. Style przywiązania 76
3.1.7. Orientacje społeczne  79
3.2. Stany naśladowcy  83
3.2.1. Tendencje afiliacyjne  83
3.2.2. Wykluczenie społeczne   89
3.2.3. Tendencje prospołeczne i antyspołeczne   91
3.2.4. Stany afektywne   93
3.3. Własności osoby naśladowanej   97
3.3.1. Atrakcyjność fizyczna   97
3.3.2. Atrakcyjność interpersonalna –
początkowe nastawienie  106
3.3.3. Podobieństwo do naśladowcy   119
3.3.4. Podobieństwo na poziomie przynależności
grupowej   131
Podsumowanie   133
Rozdział 4. Skutki naśladownictwa   138
4.1. Wzrost podatności na wpływ społeczny   138
4.1.1. Perswazja  138
4.1.2. Autorytet  140
4.2. Zmiany w postrzeganiu siebie   141
4.2.1. Spostrzeganie podobieństwa do innych ludzi  141
4.2.2. Aktywizacja ja współzależnego (i jego wpływ
na stopień naśladowania)   142
4.2.3. Samoświadomość   148
4.3. Zmiany w postrzeganiu świata społecznego   150
4.3.1. Zmiany spostrzegania naśladowcy   150
4.3.2. Zmiana postrzegania grupy obcej  152
4.3.3. Wiara w sprawiedliwość świata   155
4.3.4. Spadek tendencji do obwiniania ofiar  157
4.3.5. Pozytywna ocena produktów  160
4.3.6. Wzrost sprzedaży  161
4.4. Wzrost prospołeczności   168
4.4.1. Pomaganie innym  168
4.4.2. Dzielenie się (intymnymi) informacjami z innymi   169
4.4.3. Zaufanie  173
4.4.4. Prospołeczne tendencje wyborcze  176
4.5. Wpływ mimikry na wzrost kreatywności naśladowanego  179
4.6. Obserwacja mimikry  180
4.7. Straty wynikające z naśladownictwa  181
4.7.1. Straty osoby nienaśladowanej  181
4.7.2. Straty osoby naśladowanej  184
4.7.3. Straty osoby naśladującej  188
Podsumowanie  196
Rozdział 5. Metodologia badań nad tendencjami
do naśladowania  199
5.1. Co jest zachowaniem naśladowczym i kiedy ono
występuje?  199
5.2. Co jest kopiowane – czyli jakie zachowania mają być
prezentowane i mogą być naśladowane przez osobę badaną?
Jak często należy prezentować dane zachowanie?  200
5.3. Jak długa ma być ekspozycja na zachowania, które może
naśladować osoba badana?  201
5.4. Zmienne niezależne   202
5.4.1. Wyniki w testach: punkt wyjścia do porównania
skłonności do naśladowania między osobami badanymi
w zależności od wyników w teście  202
5.4.2. Warunek kontrolny   203
5.5. Zmienne zależne  205
5.5.1. Sposób kodowania i przeliczania tendencji
naśladowczych  205
5.6. Jak czułą skalę projektować dla zmiennej zależnej
oraz co może mierzyć kwestionariusz?  208
Rozdział 6. Metodologia badań, w których manipuluje
się naśladownictwem  210
6.1. Warunek naśladownictwa  210
6.1.1. Naśladowanie zachowań  210
6.1.2. Naśladowanie ekspresji mimicznych  211
6.1.3. Naśladowanie mowy  214
6.1.4. Jak często i kiedy naśladować?  221
6.2. Warunek nienaśladowania  222
6.3. Kwestie temporalne – jak długo (nie) naśladować?  223
6.4. Warunek kontrolny naśladownictwa  224
6.4.1. Antynaśladowanie = warunek kontrolny?  225
6.5. Zmienna zależna  225
6.5.1. Co mierzyć?  225
6.5.2. Jak „dokładnie” mierzyć –
jak czuła powinna być skala?  226
Rozdział 7. Refleksja nad niektórymi fundamentalnymi
twierdzeniami  227
7.1. Spoiwo społeczne  227
7.2. Nieświadomość  229
7.3. Automatyzm  234
Rozdział 8. Pomysły badawcze  237
8.1. Badania nad fundamentami mimikry i efektu kameleona  237
8.1.1. Czy mimikra to spoiwo społeczne?  237
8.1.2. Badania nad świadomością efektu kameleona  238
8.1.3. Mimikra = podobieństwo?  240
8.2. Temporalne aspekty mimikry  240
8.2.1. Temporalne aspekty tendencji naśladowczych  241
8.2.2. Krótko- i długofalowe skutki mimikry  242
8.2.3. Zagadnienia temporalne a synchronizacja  242
8.3. Transfer na inne osoby: „rozlewanie się”/ekstrapolacja  242
8.3.1. Ekstrapolacja a tendencje naśladowcze  243
8.3.2. Ekstrapolacja a naśladowanie osoby badanej  243
8.3.3. Kiedy nie dochodzi do ekstrapolacji?  245
8.3.4. Ekstrapolacja w badaniach nad synchronizacją  245
8.4. Im więcej, tym więcej?  246
8.4.1. Im więcej torowania różnych cech/perspektyw
postrzegania świata społecznego, tym więcej
naśladowania?  246
8.4.2. Im więcej naśladowania, tym więcej uległości?  246
8.5. Badania udoskonalające metodologię  247
8.5.1. Jak sposób przeliczania tendencji naśladowczych
zmienia rozkład wyników?  247
8.5.2. Tworzenie rozbudowanych pętli badawczych:
naśladowanie zmienia cechę za nie odpowiedzialną;
cecha zwiększa tendencje naśladowcze  247
8.5.3. Zmiana w zakresie zmiennych zależnych  248
8.5.4. Jakie zachowanie jest naśladowaniem, a jakie nie?  248
8.5.5. Nowe metody badawcze  249
8.5.5.1. Awatary i problemy związane
z ich wykorzystaniem  250
8.5.5.2. Naśladowanie bez wykorzystania awatara –
naśladowanie zachowań  252
8.5.5.3. Naśladowanie bez wykorzystania awatara –
naśladowanie emocji  256
8.6. Wpływ mimikry na obserwatora  263
8.7. Nowy trend badawczy: naśladowanie wyobrażenia  264
Literatura cytowana  266
Wykaz rycin i tabel  297
Indeks osób  299

Inni Klienci oglądali również

18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Politykowanie organizacyjne. Treść, proces, kontekst i efekty

Publikacja składa się z czterech obszernych rozdziałów. W rozdziale I przedstawiono tradycyjną perspektywę traktującą przedsiębiorstwo jako system polityczny. O ile rozważania w rozdziale I odnosiły się do istoty i treści politykowania organizac...
48,24 zł 53,60 zł
Do koszyka

Efekty działań antykryzysowych w krajach na średnim poziomie rozwoju

Obecny kryzys jest wynikiem oddziaływania splotu czynników o różnym charakterze i różnym horyzoncie czasowym. Należy do nich zaliczyć zbyt luźną politykę makroekonomiczną Stanów Zjednoczonych, będącą funkcją nierównow...
32,33 zł 35,92 zł
Do koszyka

Efekt miesiąca miodowego

„Bruce Lipton napisał najlepszą książkę na temat miłości – tak w wymiarze osobistym, jak i globalnym – jaką kiedykolwiek czytałam, a uwierzcie, że czytałam ich mnóstwo!”. – dr Joan BorysenkoEfekt MIESIĄCA MIOD...
12,60 zł 14,00 zł
Do koszyka

Poza granice niepełnosprawności. Transgresja: uwarunkowania - mechanizmy - efekty w (re)konstrukcjach autobiograficznych osób bez barier

Autorka, opierając się na humanistyczno-emancypacyjnej wizji współczesnej pedagogiki specjalnej, przedstawia biografie ludzi, których życie, ale też osiągnięcia w spełnianiu siebie mogą być wzorem i inspiracją innych osób, tak zmag...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Efekt Susan

Znakomicie napisany futurystyczny thriller jednego z najpopularniejszych duńskich pisarzy. Susan Svendsen ma wyjątkowy dar – jest ekspertem w skłanianiu ludzi do odkrywania przed nią swoich tajemnic. Podczas zwykłej rozmo...
37,80 zł 54,00 zł
Do koszyka

Efekt obserwatora. Psychologia odwagi i bezczynności

Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robiliSłowa przypisywane Edmundowi Burke’owiW lutym 2010 roku Dylan Gifford Yount stał na występie na czwartym piętrze biurowca w San Francisco. Pod budynkiem zebrał się...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!