Edukacja przez słowo - obraz - dźwięk - 06 Współczesne praktyki edycji obrazów jako klucz do reinterpretacji klasyki kina
Tytuł tomu, Edukacja przez słowo ‒ obraz ‒ dźwięk, wyznacza szerokie spektrum zainteresowań z zakresu teorii i praktyki dydaktycznej w odniesieniu do przeróżnych tekstów audiowizualnych. Autorzy opisują edukacyjny potencjał: filmu (fabularnego, dokumentalnego, animowanego), literatury w relacji z ekranizacjami, dzieł sztuki mediów, telewizji i przekazów popkulturowych. Słowa, obrazy i dźwięki są bowiem źródłem refleksji, pobudzają odbiorców – zwłaszcza młodych – do nadawania im znaczeń, są nośnikiem wartości społecznych. Dlatego też badacze akademiccy, nauczyciele i animatorzy kultury tak chętnie sięgają w swoich działaniach edukacyjnych po szeroko rozumiane
media, które stają się nie tylko obiektem studiów (analizy, interpretacji, opisu), ale też inspiracją dla aktywności twórczych – przetwarzania i zmiany wyjściowych tekstów. Co bardzo interesujące, zebrane w tomie artykuły odsłaniają podejścia przedstawicieli różnych dyscyplin. Są tu zarówno głosy polonistów, filmo- i medioznawców, jak i pedagogów i psychologów – a zatem zagadnienie edukacji medialnej, zaprezentowane z różnych perspektyw, zyskuje wiele wymiarów.
Spis treści
Wprowadzenie (Justyna Hanna Budzik, Ilona Copik) / 7
Część I
Wokół teorii
Tadeusz Miczka
Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności / 23
Ilona Copik
Laboratorium (nie)możliwości. Spojrzenie na kondycję edukacji medialnej jako edukacji kulturowej we współczesnej szkole / 41
Bartosz Kłoda-Staniecko
Zrozumieć cyberkulturę. O potrzebie sprawnego operowania językiem mediów / 63
Część II
W stronę praktyki – strategie dydaktyczne
Ewa Ogłoza
Dzielny cynowy żołnierzyk oraz Pasterka i kominiarczyk Andersena i Mały żołnierz oraz Król i ptak Grimaulta (propozycja dydaktyczna – tekst i animacja) / 91
Joanna Zabłocka-Skorek
Edukacja filmowa w praktyce. Dobór filmów w Interdyscyplinarnym Programie Edukacji Medialnej „KinoSzkoła” w kontekście recepcji filmu przez młodego widza / 110
Marek Kosma Cieśliński
Współczesne praktyki edycji obrazów jako klucz do reinterpretacji klasyki kina / 139
Monika Adamska-Staroń
Kultura popularna jako przestrzeń edukacyjna / 153
Aleksandra Bałdyga
Motoryczno-sensoryczne wspieranie rozwoju dzieci we wczesnym dzieciństwie / 181
Indeks osób / 203
Noty o Autorach / 211