Edukacja Jutra. Problemy współczesnej rodziny - Anna Dudak: Promowanie zaangażowanego ojcostwa jako nowe rozwiązanie w zakresie pomocy i wsparcia samotnych ojców
Na książkę „Problemy współczesnej rodziny” – aktualną w treściach, cenną w koncepcji metodologicznej i atrakcyjną w formie opracowania, co będzie dalej uargumentowane – składają się cztery części zasadnicze, które (osobiście jako jeden z pierwszych czytelników) interpretuję następująco: I. Przemiany modelu rodziny: 1. Kryzysy czy ewolucja modeli rodziny w preferencjach studentów (uniwersytetu i politechniki). 2. Przez promowanie odpowiedzialnego pełnienia ról rodzicielskich. 3. Przez pedagogizację, socjalizację i z uwzględnieniem stereotypizacji męskich i kobiecych ról, czyli przez konstytucję płci społeczno-kulturowej. II. Współczesna rodzina, jej aktywność i zagrożenia: 1.
Jakość życia rodzin ryzyka w sytuacji ekskluzji społecznej. 2. Kulturotwórcze wychowanie w rodzinach katolickich, zaangażowanych w ruchy religijne. III. Zależności edukacji dzieci od oddziaływań rodziny: 1. Liderzy edukacji szkolnej tworzący wspierające zespoły rodziców. 2. Szczególne funkcje rodziny w wychowaniu dziecka wczesnoszkolnego z deficytami rozwojowymi. IV. Seniorzy w rodzinie: 1. Ich emocjonalno-motywacyjne nastawienie do tzw. przypadkowych zdarzeń (z perspektywy różnych pokoleń pracowników administracji). 2. Postawy studentów kierunku pracy socjalnej wobec osób starszych wiekiem (w zależności od zróżnicowań środowiska ich pochodzenia) a ich style radzenia sobie ze stresem. 3. Wybrane czynniki typów (?)/odmian (?)/rodzajów (?)/sieci relacji społecznych seniorów. Niniejsza monografia z serii „Edukacja jutra” zasługuje na szczególną uwagę ze względu na liczne zalety całościowe: 1. Treści, ujętych w sposób zasadnie sproblematyzowany. 2. Kompozycji wewnętrznej opracowań, celowo i przekonująco strukturalizowanych. 3. Kompozycji zewnętrznej autorskich opracowań, skupionych według pomysłu trojga redaktorów naukowych tegoż woluminu, uargumentowane rzeczowo i formalnie w postaci esejów na podstawach teoretyczno-empirycznych oraz warsztatowo (metodologicznie i metodycznie). (…) Krystyna Duraj-Nowakowa (farg. Wstępu)
Wstęp
Krystyna Duraj-Nowakowa 13
Część I. Model rodziny i jego przemiany
Grzegorz Sanecki
Modele rodziny w preferencjach studentów 21
Anna Dudak
Promowanie zaangażowanego ojcostwa jako nowe rozwiązanie w zakresie pomocy i wsparcia samotnych ojców 35
Anna Kowal-Orczykowska
Nowoczesne ojcostwo, czyli co tata wie o zdrowiu swojej rodziny? Zmiana społeczna w zakresie pełnienia ról rodzicielskich (na przykładzie aktywności ojców w zakresie opieki, promocji i ochrony zdrowia w rodzinie) 47
Joanna Podgórska-Rykała
Socjalizacja a stereotypizacja. Męskie i kobiece wzorce w kontekście płci społeczno-kulturowej i ich znaczenie dla edukacji jutra 61
Część II. Zagrożenia i aktywność współczesnej rodziny
Marta Czechowska-Bieluga
Jakość życia rodzin ryzyka a korzystanie z pomocy społecznej 77
Łukasz Ryszka
Kulturotwórcze aspekty wychowania w rodzinach zaangażowanych w katolickie ruchy religijne 93
Część III. Wpływ rodziny na edukację dziecka
Barbara Lulek
Rodzice jako liderzy w edukacji szkolnej własnego dziecka. O trudnościach w budowaniu rodzicielskich zespołów w szkole 107
Joanna Skibska
Rodzina w procesie edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym z deficytami rozwojowymi 123
Część IV. Osoby starsze w rodzinie i społeczeństwie
Ewa Sarzyńska-Mazurek
Nastawienie do przypadkowych zdarzeń z perspektywy wieku 137
Anna Kanios
Postawy studentów pracy socjalnej wobec osób starszych a style radzenia sobie ze stresem – perspektywa badawcza 151
Agnieszka Kozerska
Typy sieci społecznych polskich seniorów i ich wybrane uwarunkowania 165