Edukacja Jutra. Aksjologiczno-kulturowy fundament edukacji jutra - Janusz Mastalski: Aksjologiczne „pułapki” współczesnej edukacji
(…) Treści zawarte w niniejszej pozycji są wyrazem troski jej autorów o: wychowanie młodego pokolenia Polaków w wartościach i do wartości, w kulturze i do niej; przeciwdziałanie niepowodzeniom edukacyjnym, pułapkom aksjologicznymi pseudowychowaniu w edukacji; kształtowanie sztuki podejmowania odpowiednich decyzji w kulturze tymczasowości; wzorzec osobowościowy efektywnego edukatora. Chodzi w niej o takie jego kształcenie, dokształcanie i doskonalenie, by nauczyciel/pracownik naukowo-dydaktyczny odznaczał się inteligencją, mądrością, refleksyjnością, innowacyjnością oraz posiadał takie kompetencje, które pozwolą mu na jak najlepsze wypełnianie swojej misji w społeczeństwie wiedzy. W opracowaniach zawartych w tej książce myśl pedagogiczna przyjmuje humanistyczną perspektywę rozumienia kształcenia i wychowania. Odchodzi od ujęcia instrumentalnego na rzecz wyzwalającego. W miejsce wychowania funkcjonalnego stawia się wychowanie osobowe. Dzięki temu w procesie dydaktyczno-wychowawczym spotykają się nie tyle nauczyciel/pracownik naukowo-dydaktyczny z uczniami/studentami, lecz przede wszystkim jego uczestnicy, traktowani w sposób podmiotowy, partnerski i demokratyczny, dla których pierwszoplanowym zadaniem staje się autentyczny kontakt międzyludzki, oparty na osobowej łączności i dialogu. Kazimierz Denek
Wstęp
Kazimierz Denek
Kulturowo-aksjologiczne konteksty edukacji 13
Część I. Wartości universitas w opiniach członków wspólnoty akademickiej
Kazimierz Denek
Uniwersytet. Między tradycją a oczekiwaniami współczesności 23
Jadwiga Uchyła-Zroski
Aksjologia relacji interpersonalnych w kształceniu akademickim studentów edukacji muzycznej 45
Zofia Remiszewska
Znaczenie edukacji w różnorodnych kontekstach a zadania ponadosobiste młodzieży akademickiej 59
Część II. Wpływ realiów społeczno-kulturowych na kształt edukacji
Eugenia Karcz-Taranowicz
Edukacja wobec wyzwań demokracji 75
Grzegorz Godawa
Sztuka podejmowania odpowiedzialnych decyzji w kulturze tymczasowości 87
Joanna Lorenc
Miejsce pseudowychowania w działalności wychowawczej 101
Część III. Wartości w kształtowaniu skutecznej edukacji
Janusz Mastalski
Aksjologiczne „pułapki” współczesnej edukacji 115
Stanisław Palka
Wprowadzanie zmian w procesach i zjawiskach pedagogicznych w badaniach i praktyce edukacyjnej 129
Część IV. Kompetencje nauczyciela kluczowym komponentem współczesnej edukacji
Anna Karpińska
Niepowodzenia szkolne w biografiach edukacyjnych studentów 139
Anna Krajewska
Potrzeba współdziałania dydaktycznego w ocenie uczestników procesu kształcenia 153
Małgorzata Kaliszewska
Kompetencje hermeneutyczne jako komponenty profesjonalnych kompetencji pedagogów i nauczycieli 167
Część V. Różnorodność kulturowa jako wyzwanie dla edukacji jutra
Monika Miczka-Pajestka
Różnorodność kulturowa jako wyzwanie dla polskiej szkoły. Wybrane aspekty 183
Leszek Pawelski
Wybrane problemy wychowawcze w aspekcie wyzwań współczesnej szkoły 195