0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych (eBook)

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: Łódź, 1, 2014

  • Autor: Piotr Chomczyński

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

DOSTĘPNE FORMATY I EDYCJE
ROK WYDANIA
CENA
Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych

W badaniach prowadzonych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich zdecydowałem się na zastosowanie podejścia jakościowego w projektowaniu, gromadzeniu i analizie materiału empirycznego. Innym, zdecydowanie ważniejszym, argumentem na rzecz przyjęcia tej metodologii, jak również związanych z nią technik jakościowych, jest sam temat badawczy, który koncentruje się wokół subtelnej i niełatwej do badania warstwy symbolicznej, związanej z zachodzącymi procesami grupowymi, wśród nich kwestią nabywania statusu, hierarchizacji, warunkującymi relacje między wychowankami, rytuałów degradacji i przejścia oraz wielu innych związanych z relacjami w małych grupach. Ten kierunek poszukiwań w naturalny sposób pozwolił mi oprzeć się także na nurcie interpretatywnym, zwłaszcza zaś na założeniach symbolicznego interakcjonizmu i teoriach naznaczania. Wynikające z tych podejść koncepcje dotyczące natury działań społecznych, wytwarzanych przez aktorów społecznych symboli, w toku zachodzących pomiędzy nimi interakcji, jak również sposobów ich definiowania i interpretowania, są niezwykle przydatne zarówno na etapie eksploracji, jak i wyjaśniania badanych zjawisk. Niniejsza książka kierowana jest, oprócz praktyków, także do przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych, których wiedza na temat badanych tutaj placówek może mieć charakter ogólnopoglądowy.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7969-094-7
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp		11

1.	Perspektywa teoretyczna		15

1.1.	Paradygmat interpretatywny jako język opisu rzeczywistości instytucji korekcyjnych		15
1.2.	Początki symbolicznego interakcjonizmu i jego współczesna kontynuacja	17
1.3.	Emocje z perspektywy interpretatywnej		36
1.3.1.	Strategie radzenia sobie z emocjami negatywnymi z perspektywy interpretatywnej		46
1.4.	Teorie naznaczania w ramach nurtu interpretatywnego		52

2.	Organizacja jako przestrzeń negocjowania znaczeń. Perspektywa interpretatywna opisu organizacji		61

2.1.	Zakłady poprawcze (ZP) i schroniska dla nieletnich (SdN) w Polsce jako instytucje totalizujące		67

3.	Metodologia badań interakcji wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich		73

3.1.	Problemy metodologiczne i etyczne		73
3.2.	Zasady triangulacji przyjęte w pracy		80
3.3.	Narzędzia badawcze		81
3.3.1.	Wywiad swobodny		82
3.3.2.	Obserwacja uczestnicząca jawna		84
3.3.3.	Analiza materiału filmowego		86
3.3.4.	Analiza zdjęć		87
3.3.5.	Analiza dokumentów w ramach badanych placówek		89
3.3.6.	Analiza dokumentów „zewnętrznych”		90
3.4.	Metoda badawcza. Podejście etnograficzne		91

4.	Ramy formalne określające działalność zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w Polsce		93

4.1.	Najważniejsze akty prawne określające działalność zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich		93
4.2.	Oficjalne cele zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich		94
4.3.	Rodzaje zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz warunki kwalifikacji do nich nieletnich		94
4.4.	Organizacja zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich		99
4.5.	Formalne narzędzia oddziaływania wobec wychowanków, czyli system środków dyscyplinarnych i nagród		100

5.	Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych		103

5.1.	Podkultura więzienna w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w „przeszłości”		104
5.2.	„Drugie życie” dzisiaj z perspektywy personelu i wychowanków		114
5.2.1.	Uwarunkowania  grypsowania		122
5.2.1.1.	Uwarunkowania grypsowania w odniesieniu do wychowanków		122
5.2.1.1.1.	Wychowankowie „doświadczeni” a „drugie życie”		123
5.2.1.1.2.	Wychowankowie „z wolności” a „drugie życie”	126
5.2.1.2.	Uwarunkowania grypsowania w odniesieniu do personelu	130
5.2.1.3.	Uwarunkowania grypsowania w odniesieniu do specyfiki placówki  		133
5.2.1.4.	Uwarunkowania grypsowania w odniesieniu do okoliczności spoza placówki		135

6.	Pojawienie się nowych wychowanków w placówce. Pierwsze kroki	139

6.1.	Pojawienie się nowego wychowanka z perspektywy działań personelu	140
6.1.1.	Miejsce pochodzenia wychowanka		141
6.1.2.	Lektura akt sprawy		141
6.1.3.	Pobyt w izbie przejściowej		142
6.1.4.	Przyporządkowanie do grupy		144
6.1.5.	Obserwacja i dyscyplinowanie		145
6.2.	Pojawienie się nowego wychowanka z perspektywy działań podopiecznych		146
6.2.1.	Wychowankowie doświadczeni		147
6.2.1.1.	Udzielenie rekomendacji ze strony wychowanków z poprzedniej placówki		147
6.2.1.2.	Weryfikacja tożsamości nowego poprzez wykorzystanie kontaktów spoza placówki		148
6.2.2.	Wychowankowie „z wolności”		151
6.2.2.1.	Weryfikacja tożsamości poprzez „okazywanie białka”	151
6.2.2.2.	Testowanie		154
6.2.2.2.1.	Sytuacje kreowane przez innych – testowanie		156
6.2.2.2.2.	Sytuacje kreowane samodzielnie – „starania”		157
6.2.3.	Uwarunkowania „wejścia” wspólne dla wychowanków „doświadczonych” i „z wolności”		160
6.2.3.1.	Permanentna  obserwacja		161
6.2.3.2.	Powiązania rodzinne		162
6.2.3.3.	Terytorializacja		164
6.2.3.4.	Działania inicjowane przez wychowanków w celu kreowania ich publicznej tożsamości		165
6.2.3.4.1.	Pierwsze wrażenie		165
6.2.3.4.2.	Ujawnianie tożsamości „prawdziwej” lub kreowanie „nieprawdziwej”		166
6.2.3.4.3.	Elementy „występu”. Fasady		170

7.	Wyznaczniki statusu w grupie wśród dziewcząt i chłopców		177

7.1.	Wyznaczniki pozycji w hierarchii, takie same w przypadku dziewcząt i chłopców		178
7.1.1.	Przeszłość kryminalna		178
7.1.2.	Wcześniejsze pobyty w placówkach opiekuńczych		181
7.1.3.	Staż pobytu w zakładzie		182
7.1.4.	Kompetencje osobowościowe		183
7.1.5.	Skłonność do działań ryzykownych		184
7.1.6.	Siła i sprawność fizyczna		185
7.1.7.	Posiadanie talentów cenionych przez grupę		186
7.2.	Wyznaczniki pozycji w hierarchii grup zakładowych różne w przypadku dziewcząt i chłopców		187
7.2.1.	Zachowania  homoseksualne		187
7.2.2.	Udział w konflikcie		190
7.2.3.	Relacje z personelem		192
7.3.	Zakład poprawczy a schronisko dla nieletnich w kontekście przejść statusowych  		194

8.	Emocje wychowanków w realiach zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich		197

8.1.	Uwarunkowania emocji wśród dziewcząt i chłopców		198
8.1.1.	Emocje powstające na skutek wzajemnych oddziaływań personelu i wychowanków		198
8.1.1.1.	Naruszenie subiektywnych norm sprawiedliwości		198
8.1.1.2.	Ingerencja w normy i wartości typowe dla środowiska dorastania wychowanka		200
8.1.1.3.	Wprowadzanie dyscypliny lub jej egzekwowanie		201
8.1.2.	Emocje powstające na skutek wzajemnych oddziaływań wychowanków		201
8.1.2.1.	Pojawienie się nowego wychowanka		202
8.1.2.2.	Występowanie mechanizmów „hierarchiotwórczych”	203
8.1.2.3. Naruszanie norm grupowych w zakresie przestrzegania hierarchii  		204
8.1.2.4. Naruszenie subiektywnych norm sprawiedliwości  		204
8.1.2.5. Relacje homoseksualne  	 205
8.2. Zakład poprawczy a schronisko dla nieletnich w kontekście pojawiania się emocji negatywnych  		205

9.	Sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami wśród wychowanków	207

9.1. Wychowankowie „z wolności”  		208
9.1.1. Strategie prezentacji siebie jako osoby bezbronnej  		209
9.1.2. Strategia naśladownictwa bardziej doświadczonych kolegów  		211
9.1.3. Strategia agresji werbalnej i fizycznej  		212
9.2. Wychowankowie „doświadczeni”  		214
9.2.1. Strategie akceptowane przez personel placówki  		215
9.2.1.1. Realizacja pasji/hobby  		216
9.2.1.2. Unikanie sytuacji konfliktowych  		218
9.2.1.3. Niereagowanie na ataki innych  		220
9.2.1.4. Koncentracja na przyszłości  		222
9.2.2. Strategie warunkowo akceptowane  		223
9.2.3. Strategie nieakceptowane przez personel placówki  		225
9.2.3.1.	Angażowanie się w konflikty w celu rozładowania napięcia  	225
9.2.3.2.	Stosowanie przemocy w momencie silnego wzburzenia emocjonalnego  		227
9.2.3.3. Samookaleczenia  	228
9.3. Zakład poprawczy a schronisko dla nieletnich w kontekście sposobów radzenia sobie z emocjami negatywnymi  		230

10.	Role przyjmowane przez wychowanków w grupie  		233

10.1. Wychowankowie „znaczący”  		234
10.1.1. Przywódcy  		234
10.1.2. Żołnierze  		240
10.2. Wychowankowie „mało znaczący”  		242
10.2.1. Aspirujący  		242
10.2.2. Frajerzy  		242
10.3. Wychowankowie „na uboczu”  		244
10.3.1. Szwajcarzy  		244
10.3.2. Neofici  		247
10.3.3. Świry  		249
10.3.4. Umysłowo niepełnosprawni  		250
10.3.5. Socjopaci/psychopaci  		252
10.4. Wychowankowie nieakceptowani  		254
10.4.1. Wychowankowie nie dbający o higienę – „brudasy”  		254
10.4.2. Wychowankowie „uciążliwi”  		256
10.4.3. Kozły ofiarne  		256
10.4.4. Informatorzy  		257
10.4.5. Cwele  		260
10.4.6. Agresorzy wobec rodziny  		261
10.4.7. „Majciarze”  		262

11.	Architektura a interakcje  	265

11.1. Infrastrukturalne uwarunkowania kontroli wychowanków przez personel  		267
11.2. Infrastrukturalne uwarunkowania interakcji wewnątrzgrupowych wśród wychowanków  		276

12.	Placówki wychowawcze w świetle wybranych teorii makrospołecznych. Inne możliwe ramy teoretyczne  		287

12.1. Socjologia postmodernistyczna Zygmunta Baumana  		288
12.2. Socjologia figuracyjna Norberta Eliasa  		289
12.3.		Teoria władzy Michela Foucaulta  	 291
12.4. Konstruktywizm strukturalistyczny w odniesieniu do habitusu Pierre’a Bourdieu  		292

13.	Zakończenie  		295

14.	Bibliografia  		299

Podziękowania		313
Spis fotografii		315
Indeks osobowy		317
Od redakcji		323

Inni Klienci oglądali również

11,70 zł 13,00 zł
Do koszyka

Wieś i Rolnictwo nr 1/2018

W numerze [Contents] Sylwia Michalska, Ruta Śpiewak: Jubileusz Profesor Marii Halamskiej, s. 7–10; Grzegorz Gorzelak: Maria Halamska – Uczona z klasą, s. 11–14. A r t y k u ł y [Articles] Jerzy Wilkin: Czy istnieje teoria rozwoju obsz...
40,41 zł 44,90 zł
Do koszyka

Dawaj innym szczęście. Ścieżka pasji, zysku i celu

• Zapłać nowo zatrudnionym pracownikom 2000 dolarów za odejście. • Uczyń obsługę klienta odpowiedzialnością całej firmy – nie tylko działu. • Skup się na kulturze firmy jako na priorytecie nr 1. • Wykorzystaj badania na...
129,00 zł
Do koszyka

Źródła finansowania samorządu terytorialnego

Głównym celem opracowania jest przedstawienie tematyki źrodeł finansowania samorządu terytorialnego i zagadnień prawnych z nią związanych. Książka zawiera omówienie poprawności rozwiązań legislacyjnych oraz stosowania norm prawnych regulu...
16,49 zł 18,32 zł
Do koszyka

Strzałka

2. tom serii hippicznej: KLUB W SIODLE Zbliżają się międzyklubowe zawody o Złotą Tarczę. Issie i jej przyjaciele są zdeterminowani, gdyż trofeum już dwa razy z rzędu trafi ło do ich rywali. Niespodziewanie pojawiają się problemy – ktoś pró...
14,90 zł
Do koszyka

Die blaue Hand

Die junge Eunice Weldon nimmt eine Stellung als Sekretärin der reichen Mrs. Groat an und zieht in deren Haus ein. Zurück bleibt eine Karte mit einem blauen Handabdruck und einer geheimnisvollen Warnung: „Jemand, der Dich liebt, bittet D...
116,10 zł 129,00 zł
Do koszyka

Mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach ONZ. Analiza systemowa

Książka „Mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach ONZ. Analiza systemowa”jest pogłębionym opracowaniem na temat systemu ochrony praw człowieka funkcjonującego pod auspicjami ONZ. W monografii w sposób wyczerpujący i nowatorski prze...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.