Dywersyfikacja źródeł dochodów ludności wiejskiej
Prezentowane opracowanie stanowi drugi z podręczników dla studiujących zagadnienia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Tak samo jak pierwszy (Z. T. Wierzbicki, Sozoekologia społeczna) został przygotowany nie tylko dla studiujących w systemie tradycyjnym, ale także w zdobywającym coraz większą popularność systemie studiów ,,na odległość" (ang. distance learning), rozwijanych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Do tych zróżnicowanych potrzeb dydaktyki akademickiej została dostosowana struktura książki, odzwierciedlająca nowoczesne rozwiązania wypracowane w ramach wspominanego już europejskiego projektu Euracademy, na którą składają się trzy rodzaje tekstów: a) rozdziały, przedstawiające naukowo opracowaną i zweryfikowaną wiedzę o charakterze teoretycznym; b) poszerzenia (tzw. boxy), w postaci skondensowanych uszczegółowień wybranych aspektów niektórych zagadnień analizowanych w danym rozdziale; c) studia przypadków stanowiące socjologiczną egzemplifikację praktycznych aspektów poszczególnych rozdziałów pracy. Sprawdzenie poziomu przyswojenia wiedzy umożliwiają pytania kontrolne, proponowane na końcu każdego rozdziału.
Wprowadzenie / 7
Rozdział 1. Wielozawodowość na obszarach wiejskich. Rys historyczny / 11
Rozdział 2. Wielozawodowość jako warunek zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich europy xxi wieku / 22
Rozdział 3. Wielozawodowość na obszarach wiejskich współczesnej europy / 44
Rozdział 4. Zasoby gospodarstwa jako podstawa wielozawodowości wtórnej rodzin rolniczych / 53
Rozdział 5. Kapitał ludzki i społeczny / 71
Rozdział 6. Infrastruktura wiejska / 91
Próba podsumowania / 105