"Praca jest pierwszym, rozbudowanym i interdyscyplinarnym ujęciem zagadnień reform szkolnictwa wyższego w Polsce z unikalnej, fascynującej perspektywy analizy dyskursu. Wszystkim pragnącym poznać mechanizmy dyskursywne rządzące naszymi reformami – gorąco polecam!"
Z recenzji prof. dr. hab. Marka Kwieka, autora książki Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji (PWN, 2015)
"Opisane w książce badania pokazują dyskursywny obraz reformy szkolnictwa wyższego jako wielowarstwowy pejzaż, który splata wypowiedzi odnoszące się stricte do procesu i efektów reformowania tego sektora (tj. do polityki ministerstwa, regulacji prawnych, konkretnych rozporządzeń i decyzji ministerialnych) z bardziej ogólnymi wypowiedziami, wyrażającymi wiedzę (idee, przekonania i wyobrażenia) na temat edukacji, badań naukowych oraz uniwersytetu i jego związków z rynkiem, państwem i otoczeniem społecznym. Mamy nadzieję, że zaprezentowane tu analizy zainteresują zarówno badaczki i badaczy szkolnictwa wyższego, jak i wszystkich bezpośrednich uczestników, obserwatorów i twórców zmian."
Z Wprowadzenia dr hab. Heleny Ostrowickiej, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Wprowadzenie (Helena Ostrowicka) 7 Rozdział I. Głosy i aktorzy dyskursu o reformie 17 1. Głosy w dyskursie naukowym (Justyna Spychalska-Stasiak) 19 2. Uczestnicy medialnej debaty (Łukasz Stankiewicz) 37 Rozdział II. Pomiędzy polityką szkolnictwa wyższego a dyskursem medialnym 53 1. Reforma jako problem – dyskurs akademików na łamach prasy (Dominik Chomik, Helena Ostrowicka) 55 2. Urynkowienie dyskursu a praktyka edukacyjna (Łukasz Stankiewicz) 81 Rozdział III. Pedagogizacja dyskursu publicznego 107 1. Universitas studiorum? Analiza formacji wiedzy na temat relacji nauczyciel akademicki – student (Justyna Spychalska-Stasiak) 109 2. Argument z edukacji w krytyce reformy na łamach prasy (Helena Ostrowicka, Aleksandra Rzyska) 127 Rozdział IV. Etykalizacja dyskursu publicznego 145 1. Etykalizacja dyskursu akademickiego w kontekście aktualnych przemian uniwersytetu (Tomasz Falkowski) 147 2. Zła reforma i zły uniwersytet. Etykalizacja dyskursu prasowego (Dominik Chomik) 163 Zakończenie (Helena Ostrowicka) 193 Spis literatury 199 Spis cytowanych materiałów prasowych 213 Spis tabel 219 Spis rysunków i wykresów 221 Indeks pojęć 223 Noty o autorach 227