Dylemat przełomowej innowacji
Co
start-upom, takim jak
Netflix czy
Apple pozwoliło namieszać na rynku? Jak firmom z długoletnią tradycją, takim jak
Canon czy
Microsoft, udało się przez dekady utrzymać silne pozycje rynkowe? Joshua Gans, wykładowca strategii innowacji z Uniwersytetu Toronto zagląda za kulisy zaskakujących
sukcesów i spektakularnych porażek świetnie znanych Czytelnikom marek. Wyjaśniając najciekawsze zjawiska gospodarcze ostatnich dekad, dostarcza zarazem mocną dawkę wiedzy na temat natury innowacji. Dziś trudno jest wyobrazić sobie rozmowy o gospodarce bez użycia pojęcia „
przełomowa innowacja”. Jednak ta niezwykła popularność sprawia, że jego znaczenie coraz bardziej się rozmywa, a nawet wypacza. W swej książce Gans przypomina oryginalny sens teorii przełomowej innowacji zaproponowanej w 1997 roku przez guru zarządzania Claytona
Christensena. Z przełomową innowacją mamy do czynienia wtedy, gdy firmy, które reagują na nią wzorcowo, działając w sposób, który wcześniej doprowadził je do sukcesu, ponoszą klęskę. Gans rozszerza teorię Christensena i prezentuje taktyki, które pozwalają wielkim firmom z lekkością wskakiwać na fale innowacji. Gans w swojej książce nie stwierdza jednoznacznie, że klęska takich firm jak
Britannika czy
Blockbuster była nieunikniona. Obydwie miały wybór, ale Britannika, chcąc nadążyć za technologiczną zmianą, musiałaby kompletnie zmienić swoją strukturę organizacyjną i de facto stać się inną firmą. Blockbuster został wyparty z rynku, bo klienci opowiedzieli się za zaproponowanym przez Neflixa sposobem wypożyczania i oglądania filmów. Ale nic nie stało na przeszkodzie, aby sam Blockbuster powielił model
biznesowy zaproponowany przez Netflixa. W 2000 r. ten pierwszy nawet odrzucił szansę zakupu Netflixa za 50 mln dolarów, w 2014 r. zaś wartość start-upu z Kalifornii była wyceniana już na 26 mld dolarów.
Nota od polskiego wydawcy
Przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa Autora
1. Wprowadzenie
2. Czym jest przełomowa innowacja?
3. Rodzaje przełomowych innowacji
4. Jak przewidzieć przełomową innowację
5. Jak zarządzać przełomową innowacją
6. „Samodezintegracja”
7. Ubezpieczanie się na wypadek wystąpienia
przełomowej innowacji
8. Rewizja teorii przełomowej innowacji
9. Przyszłość przełomowej innowacji
Indeks nazwisk
Indeks firm i branż