Dramaty rodzinne w mitach i opowieściach
Terapia baśniami to – jak wyjaśnia Kazimierz Pospiszyl – wspólna podróż terapeuty i pacjenta. Przedstawiana książka jest próbą przygotowania czytelnika w taką podróż. Główny nacisk został w niej położony na analizę trudnej drogi dojrzewania społecznego bohaterów różnych opowieści w kręgu układów rodzinnych. Poznajemy więc na nowo mit o Narcyzie, baśń o Kopciuszku, legendę o Królu Rybaku, historię Doriana Graya, Frankensteina, mit o Dedalu i Ikarze oraz historię pierścienia Nibelunga i mit o Perseuszu. Przywołanie historii znanych od wielu pokoleń ma pomóc rozpoznać, na którym etapie procesu socjalizacyjnego powstały nieprawidłowości i umiejętnie im zaradzić.
Wstęp 7
Część pierwsza. Wyboista droga do rajskiego ogrodu ....15
Rozdział I. Dramat Narcyza.
Akt pierwszy spektaklu uspołecznienia 17
Rozdział II. Pułapki i zakręty na drodze rozwoju kobiety 25
2.1. Kompleks czy strategia Kopciuszka? 26
2.2. Małżeńskie perypetie Psyche 34
2.2.1. Zespalająca moc tajemnic małżeńskich 35
2.2.2. Znaczenie teściowej i krewnych 37
2.3. Pomylone kroki tańca ojca z córką 42
2.3.1. Nieobecny ojciec – tęskniąca córka 43
2.3.2. Córka jako ofiara agresji ojca 44
2.3.3. Rozpieszczający ojciec – rozpuszczona córka 52
2.3.4. Pigmalion i Galatea, czyli dominujący ojciec
podatnej na jego wpływy córki 56
2.3.5. Ojciec pechowiec i opiekująca się nim córka 61
2.3.6. Cierpiący ojciec – złośliwa córka 62
Rozdział III. Ciernista droga dojrzewania mężczyzny 65
3.1. Determinacja św. Jerzego w pokonaniu smoka 66
3.2. Symboliczne rany Króla Rybaka 68
3.3. Narodziny męstwa jako ideału męskości 71
3.3.1. Matka w życiu mężczyzny 72
3.3.2. Sygnały atrakcyjności męskiego świata 74
3.3.3. Terminowanie w sztuce hartowania charakteru 80
3.3.4. Odźwierna bram rajskiego ogrodu 88
Część druga. Scenariusze kilku dramatów 107
Rozdział IV. Antyrodzinne rysy portretu narcyza. Uwagi
na marginesie Portretu Doriana Graya 109
4.1. Homoseksualne tło portretu 111
4.2. Kształtowanie narcystycznej osobowości Doriana Graya 117
4.3. Cechy zachowania Doriana Graya 123
Rozdział V. Frankenstein. Dramat nieudanego dziecka 135
Rozdział VI. Nieposłuszny syn karą za grzechy ojca
(w świetle mitu o Dedalu i Ikarze) 152
Rozdział VII. Pierścień destruktywności i mocy uzdrowicielskiej rodziny (familiologiczne aspekty Pierścienia Nibelunga) 162
7.1. Idea Pierścienia i jego pierwsze interpretacje 163
7.2. Dominacja jako efekt sponiewieranej żądzy
(zawiązanie dramatu rodziny dysfunkcjonalnej) 168
7.3. Nieposłuszeństwo drogą wejścia człowieka
w boską walkę o władzę 175
7.4. Deficyt lęku cechą pogromcy bogów 185
7.5. Zmierzch patriarchalnego świata 195
Rozdział VIII. Perseusz oswobodzicielem Pegaza (rodzinne uwarunkowania kreatywności) 203
8.1. Treść mitu 204
8.2. Analiza mitu 208
Wykaz prac cytowanych 224