0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Doświadczanie międzykulturowości

(eBook)

Na podstawie narracji młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2023

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Agnieszka Krawczyk

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 27,45 zł
24,71 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Doświadczanie międzykulturowości

Współczesność daje możliwość poznawania wielu różnych kultur, jednak doświadczanie międzykulturowości niejednokrotnie bywa wyzwaniem dla osób pochodzenia żydowskiego. Wymaga przezwyciężenia wielu trudności, ale też przyczynia się do rozwoju. Symboliczną inspiracją do podjęcia badań stała się historia Łodzi – miasta, które w początkach swego istnienia było związane z kulturą żydowską. Autorka przeprowadziła je w orientacji jakościowej, a do analizy zebranego materiału opracowała metodę językowo-narracyjną.
*
Kwestie zróżnicowania kulturowego i jego pedagogicznych konsekwencji nigdy nie były tak wyraziste, jak dziś. Autorka dotyka ważnego zagadnienia związanego z obecnością Żydów w Polsce. Jej badania nakładają się na renesans odzyskiwanej tożsamości w wymiarze społeczno-kulturowym. Wielu młodych ludzi, często wbrew niesprzyjającym okolicznościom, odkrywa swoje kulturowe korzenie, nadając im znaczenie w kreowanej tożsamości. Odgrywa to istotną rolę w konstruowaniu dojrzałej tożsamości społeczno-kulturowej w końcowej fazie adolescencji. Walorem monografii jest ukazanie problematyki w warunkach łódzkiego genius loci. Autorka umiejętnie wykorzystuje swój potencjał intelektualny oraz dostępne zasoby. Zaprezentowane w publikacji badania stanowią znakomity przykład podejścia interdyscyplinarnego poprzez zastosowanie wybranych aspektów gramatyki komunikacyjnej i narratologii – obecnych w językoznawstwie i literaturoznawstwie – w analizach z zakresu nauk społecznych, głównie pedagogiki. Autorka cechuje się ponadprzeciętną wnikliwością i refleksyjnością, co jest szczególnie znaczące w badaniach jakościowych. Doskonale panuje nad prowadzoną przez siebie narracją, trafnie operuje słowem, będąc precyzyjną w wyrażaniu myśli, a nade wszystko komunikatywną.
Z recenzji
PROF. DR. HAB. MIROSŁAWA SOBECKIEGO

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • ISBN: 978-83-8331-137-1
  • ISBN druku: 978-83-8331-136-4
  • Liczba stron: 286
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WPROWADZENIE	9

ROZDZIAŁ PIERWSZY. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY
1.	Sposoby ujmowania międzykulturowości w literaturze. Pogranicze w doświadczeniach osobistych	17
1.1.	Wieloaspektowość ujmowania kultury	17
1.2.	Perspektywa pedagogiki międzykulturowej w odniesieniu do prowadzonych badań	24
1.2.1.	Geneza pedagogiki międzykulturowej	24
1.2.2.	Wymiary wielo- i międzykulturowości	29
1.2.3.	Nadrzędny cel pedagogiki międzykulturowej – kształcenie kompetencji międzykulturowej oraz uczenie dialogu	33
1.3.	Pogranicze administracyjne i symboliczne	36
2.	Od bohatera literackiego do bohatera dnia codziennego. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości	41
2.1.	Narracja o doświadczaniu międzykulturowości	41
2.1.1.	Od formalizmu do współczesnej narratologii	43
2.1.2.	Znaczenie narracji poza literaturoznawstwem	50
2.1.3.	Podmioty narracji	53
2.1.4.	Praktyczne znaczenie (auto)narracji	56
2.1.5.	Doświadczenia międzykulturowe zawarte w narracji. Podsumowanie	58
2.2.	Miejsce doświadczenia w życiu człowieka	60
2.2.1.	Doświadczanie międzykulturowości. Podsumowanie	62

ROZDZIAŁ DRUGI. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODŁOŻE BADAŃ
1.	Teoretyczno-metodologiczne podstawy pracy	65
1.1.	Przedmiot badań i jego teoretyczne założenia	65
1.2.	Problematyka i cel badań	68
1.3.	Zasady doboru i charakterystyka próby badawczej	71
1.4.	Charakterystyka metody badawczej	77
1.4.1.	Sposób gromadzenia materiału badawczego	77
1.4.2.	W poszukiwaniu metody interpretacji	78
1.4.3.	Charakterystyka metody analizy i interpretacji	82
1.4.4.	Porządkowanie tekstu	87
1.4.5.	Językowo-narracyjna analiza tekstu	88
1.4.6.	Podsumowanie	103
1.5.	Sposób prezentacji analizy danych	104

ROZDZIAŁ TRZECI. PRZYPADKI KLUCZOWE
1.	N1: „Jestem […] raczej samotnikiem”	107
1.1.	Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń	108
1.2.	Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych	111
1.3.	Podsumowanie	117
2.	N4: „Ja to tak wierzę, że jak zaczyna się robić to, co się ma robić, to nagle cały świat temu sprzyja”	119
2.1.	Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń	121
2.2.	Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych	123
2.3.	Podsumowanie	134
3.	N5: „Żeby przetrwać, trzeba mieć wiedzę”	136
3.1.	Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń	138
3.2.	Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych	140
3.3.	Podsumowanie	151
4.	N9: „Ja nie wiedziałem, że jestem Żydem. Ja po prostu robiłem żydostwo”	152
4.1.	Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń	153
4.2.	Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych	155
4.3.	Podsumowanie	165

ROZDZIAŁ CZWARTY. KONTEKSTY DOŚWIADCZANIA MIĘDZYKULTUROWOŚCI
1.	Źródła wiedzy o własnym pochodzeniu	167
1.1.	Sposoby transmisji kultury żydowskiej w rodzinie pochodzenia	167
1.2.	Stosunek rodziców i rodzeństwa do kultury żydowskiej	174
1.2.1.	Rodzice	174
1.2.2.	Rodzeństwo	178
1.3.	Międzygeneracyjny przekaz traumy	181
2.	Obszary spotkania dwóch (lub więcej) kultur	187
2.1.	Rodzina pochodzenia jako miejsce pierwszych doświadczeń kulturowych 	187
2.2.	Początki bycia Żydem wśród znajomych	193
2.3. Międzykulturowe wartości w rodzinie prokreacji	199
3.	Potrzeba wspólnotowości	209
3.1.	Wspólnota w kręgach towarzyskich	209
3.2.	Organizacje żydowskie jako (mikro) wspólnoty	213
3.2.1.	Okoliczności wstąpienia do organizacji żydowskich	215
3.2.2.	Organizacje żydowskie jako wspólnota doświadczeń kulturowych	219
3.3.	Miejsce Izraela w życiu narratorów	226
4.	Intelektualizm i mistycyzm jako przeciwległe bieguny kultury żydowskiej	230
4.1.	Edukacja jako wartość kulturowa dla osób pochodzenia żydowskiego	231
4.1.1.	Otwartość rodziny pochodzenia na wiedzę	231
4.1.2.	Opinie narratorów na temat edukacji katolickiej	235
4.2.	Mistycyzm jako wyjaśnianie niewyjaśnialnego	239
5.	Znaczenie pochodzenia żydowskiego	241
5.1.	Definiowanie własnego pochodzenia	241
5.2.	Elementy kultury żydowskiej obecne w teraźniejszym życiu	249

ZAKOŃCZENIE	253

OSOBISTE ZNACZENIE BADAŃ	267

BIBLIOGRAFIA	271

SPIS TABEL	283

ANEKS	285

Inni Klienci oglądali również

30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury

PODZIĘKOWANIA / 9WSTĘP / 11ROZDZIAŁ I. KONSTRUOWANIE DZIECIŃSTWA / 29O antropologii i o dzieciństwie / 29Symulowanie dzieciństwa / 57Świadectwa dzieciństwa / 72Maskowanie dzieciństwa / 87ROZDZIAŁ II...
26,10 zł 29,00 zł
Do koszyka

Doświadczanie audiacji

Książka ta jest przewodnikiem po dziedzinie znanej jako edukacja muzyczna, prowadzona w sposób umożliwiający zrozumienie, na czym polega audiacja. Przedstawiono tu różne modele zachowania, które są możliwe do stworzenia w procesie ...
44,82 zł 49,80 zł
Do koszyka

Edukacja europejska - od wielokulturowości do międzykulturowości

        Książka ukazuje problemy edukacji europejskiej w perspektywie zróżnicowania kulturowego. Wykorzystane w niej źródła pochodzą przede wszystkim z obszaru francuskojęzycznego. Jej przedmiotem są koncepcje eduk...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie. T. 2: Wielokulturowość – doświadczanie Innego

Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie to inicjatywa wydawnicza pracowników i studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nawiązująca do wielowiekowych cieszyńskich tradycji kształceniowych i publikac...
20,79 zł 23,10 zł
Do koszyka

Poetyckie doświadczanie religii. Tadeusz Kijonka, Stanisław Krawczyk, Jerzy Szymik

Sfera religijna bliska jest każdemu człowiekowi, niezależnie od różnic doktrynalnych czy poglądów. Doświadczanie sacrum łączy dorobki poetyckie Tadeusza Kijonki, Stanisława Krawczyka i Jerzego Szymika. W przypadku ich twórczości s...
31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany

Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytywany, to książka wyjątkowa ze względu na nowatorski koncept wpisania myśli i idei korczakowskich w dyskurs o dzieciństwie w pryzmacie wybranych aspektów wielokulturowoś...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!