Dokąd zmierza polska szkoła?
Na pytanie Dokąd zmierza polska szkoła? od dłuższego czasu usiłują znaleźć odpowiedź naukowcy i pedagodzy praktycy, jednym słowem wszyscy, którzy są zaniepokojeni przyszłością polskiej edukacji. W tej pracy zabrali głos wybitni pedagodzy pracujący na wydziałach pedagogicznych wielu uniwersytetów – profesor D. Klus-Stańska, profesor B. Śliwerski, profesor S. Dylak, profesor M. Mendel, profesor L. Kopciewicz, profesor W. Dróżka i inni. Od wielu lat szkole zarzuca się nieumiejętność kształcenia i wychowania, a tym samym przygotowania absolwentów do przyszłej pracy i życia, a nawet blokowanie inicjatywy i samodzielnego myślenia uczniów. Nie zmieniają tej sytuacji systematycznie podejmowane reformy. Polska szkoła nie może ciągle sprostać zadaniom przygotowania młodych do życia w zmieniającym się nowoczesnym świecie.
Dorota Klus-Stańska, Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty 7
Bogusław Śliwerski, Polska pedagogika szkolna wobec politycznych projektów oświatowych 36
Stanisław Dylak, Szkoła – jaka jest, każdy widzi, jaka ma być, każdy wie, ale jaka mogłaby być, podpowiada Neil Postman 61
Maria Mendel, Małgorzata Dymnicka, Katarzyna Rozmarynowska, Iwona Sagan, Sylwester Zielka, Małgorzata Puchowska, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju 83
Wanda Dróżka, Doświadczanie transformacji społecznej i edukacyjnej przez nauczycieli – rekonstrukcja narracji 122
Hanna Kędzierska, Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości 153
Piotr Zamojski, Widmo absolutu – głos w dyskusji wokół etycznych konsekwencji funkcjonowania pedagogicznego mitu ostatecznych rozwiązań 169
Joanna Szewczyk-Kowalczyk, Codzienność szkolna ukryta za niejawnym wymiarem wybranych rytuałów i przestrzeni – próba dekonstrukcji antropologicznej 174
Grażyna Szyling, Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne? 210
Maria Groenwald, Egzaminy szkolne jako gra 251
Lucyna Kopciewicz, Feminizm i wczesna edukacja – niebezpieczne związki? 274
Ewa Arciszewska, Wybrane determinanty rozwoju nauczycielskiego profesjonalizmu, czyli konteksty bycia nauczycielem-nowatorem 295
Marta Doroba-Sawa, Rozpoznawanie paradygmatów w pedagogice a świadomość własnego uwikłania w ich fundamentalizm. Rozważania na marginesie praktyki pedagogicznej 307
Monika Wiśniewska-Kin, Szkoła zapytująca miejscem rozwijania dziecięcych sposobów rozumienia 322
Honorata Majewska, Kim uczyniła mnie szkoła. Własne doświadczenia dydaktyczne w perspektywie konstruktywizmu 337