0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Demokracja gospodarka polityka (eBook)

Perspektywa polskiego wyborcy

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2015

  • Autor: Michał Kotnarowski, Mikołaj Cześnik, Radosław Markowski

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

DOSTĘPNE FORMATY I EDYCJE
ROK WYDANIA
CENA
Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Demokracja gospodarka polityka

Badanie preferencji politycznych, mechanizmów ich powstawania, stabilności i zmiany – to królewski temat politologii i socjologii. Poważne jego traktowanie wymaga kosztownych i wieloletnich badań empirycznych. Autorzy tej książki – jak nikt w Polsce – ten warunek spełnili. Przedstawiana praca opiera się na materiale empirycznym przez nich zgromadzonym w ramach kolejnych fal Polskiego Generalnego Studium Wyborczego. Tym razem uwagę badaczy przykuły nowe zjawiska, które ujawniły się w wyborach parlamentarnych 2011 roku, w szczególności fenomen sukcesu wyborczego Ruchu Palikota. Trzon monografii stanowią jednak dwa inne zagadnienia. Pierwsze, to wielce skomplikowany problem stosunku Polaków do partii politycznych, podjęty w perspektywie porównawczej i analizowany w ramach paradygmatu identyfikacji partyjnej, gdzie udało się daleko wyjść poza banalną tezę o powszechnej w społeczeństwie polskim niechęci do partii. Drugim, gruntownie zbadanym tematem jest kwestia głosowania ekonomicznego. Mamy dowód: w Polsce tego rodzaju determinanty preferencji wyborczych też mają znaczenie. Problem ten dał też Autorom okazję podjęcia prawdziwie ważkiej i ogólnej kwestii związków między polityką a gospodarką – problematyka klasyczna, ale rzadko empirycznie badana. Oddawana do rąk Czytelników książka z pewnością wejdzie na trwale do kanonu lektur politologów, socjologów, psychologów społecznych i ekonomistów. Znaczenia ujawnionych prawidłowości nie pomniejszą takie czy inne wyniki przyszłych wyborów, bo to nie jest rzecz o marketingu politycznym i doraźnych społecznych nastrojach.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-745-4
  • Liczba stron: 254
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
SPIS TREŚCI
Wstęp 9
Rozdział 1. Wybory parlamentarne 2011 roku
– kontynuacja i zmiana  15
Wprowadzenie 15
Wyniki wyborów parlamentarnych 2011 roku  16
Wybory parlamentarne 2011 roku
w świetle głównych wskaźników strukturalnych  19
Przestrzeń politycznego współzawodnictwa w 2011 roku  23
Relacje między elektoratami  32
Wnioski  35
Rozdział 2. Kto głosował na Ruch Palikota?
Analiza elektoratu na podstawie danych
Polskiego Generalnego Studium Wyborczego 37
Wprowadzenie 37
Schemat analizy  38
Socjodemograficzna baza Ruchu Palikota  38
Poglądy wyborców Ruchu Palikota 41
Stosunek do polityki i systemu partyjnego  45
Model poparcia dla Ruchu Palikota – analizy wielozmiennowe  46
Wyborcy Ruchu Palikota v. wyborcy Platformy Obywatelskiej  47
Wyborcy Ruchu Palikota v. wyborcy Prawa i Sprawiedliwości 52
Wyborcy Ruchu Palikota v. wyborcy Polskiego Stronnictwa
Ludowego  54
Wyborcy Ruchu Palikota v. wyborcy Sojuszu Lewicy
Demokratycznej  56
Wyborcy Ruchu Palikota v. niegłosujący  58
Wnioski  60
Rozdział 3. O problematycznych efektach silnej identyfikacji partyjnej
(wraz z Hubertem Tworzeckim)  62
Wprowadzenie  62
Tło teoretyczne  63
Plan badania  66
Wybór przypadków  67
Dane oraz pomiary  71
Wyniki  72
Wnioski  78
Aneks do rozdziału 3  79
Informacje o zmiennych  79
Rozdział 4. Identyfikacja partyjna w demokracjach stabilnych,
w nowych i w Polsce  80
Wprowadzenie 80
Kwestie teoretyczne  81
Pytania badawcze i hipotezy 85
Wyniki analiz  88
Wnioski  102
Rozdział 5. Demokracja a gospodarka  105
Wprowadzenie 105
Tło teoretyczne  106
Problem badawczy, pytania badawcze i hipotezy 109
Schemat badania, dane, operacjonalizacja  110
Analizy empiryczne  110
Wnioski  117
Rozdział 6. Determinanty głosowania ekonomicznego:
teoria a Polska rzeczywistość 2011 roku  118
Wprowadzenie 118
Teoria ekonomicznego głosowania – wybrane zagadnienia 119
Casus Polski  122
Teoria ekonomicznego głosowania i polskie wybory
parlamentarne 2011 roku  123
Pomiar postrzegania i oceny gospodarki  125
Zawartość ocen ekonomicznych 127
Empiryczna weryfikacja hipotez. Dwa modele analizy  130
Modele dyskretnego wyboru 131
Podejście oparte na skłonności do głosowania (PTV)  139
Wnioski  145
Rozdział 7. Głosowanie ekonomiczne w Polsce
w latach 2005, 2007 i 2011 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Koncepcja głosowania ekonomicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Techniki analityczne i zasady budowy hipotez badawczych. . . . . . . . . . 148
Zmienne zależne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Zmienne niezależne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Formułowanie hipotez badawczych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Głosowanie ekonomiczne na partie w wyborach parlamentarnych
w 2005 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Kontekst polityczny 2005 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Kontekst ekonomiczny 2005 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Wyniki empiryczne – modele głosowania na partie 2005 r. . . . . . . . . . . 151
Głosowanie ekonomiczne na partie w wyborach parlamentarnych
w 2007 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Kontekst polityczny 2007 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Kontekst ekonomiczny 2007 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Wyniki empiryczne – modele głosowania na partie 2007 roku . . . . . . . . 155
Głosowanie ekonomiczne na partie w wyborach parlamentarnych
w 2011 roku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Kontekst polityczny 2011 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Kontekst ekonomiczny 2011 roku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Wyniki empiryczne – modele głosowania na partie 2011 roku . . . . . . . . 158
Znaczenie głosowania ekonomicznego w decyzjach wyborczych . . . . . 161
Rozdział 8. Priorytety polityki społecznej:
o demokratycznej redystrybucji, jej zasadach i poziomie . . . . . . . . . . 163
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Oczekiwania wobec modelu i poziomu redystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . 163
Struktura oczekiwań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Preferencje elektoratów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Symulacja konstrukcji budżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Struktura przestrzenna preferencji elektoratów
i elit partyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Demograficzne determinanty preferencji budżetowych . . . . . . . . . . . . . 178
Religijność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Wiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Wykształcenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Dochód. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Grupa społeczno-zawodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Forma własności zakładu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Własność zakładu pracy i stanowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Obawy o brak pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Pracodawcy v. pracobiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Preferencje budżetowe a populizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Rozdział 9. Kapitał społeczny a religijność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Pojęcie kapitału społecznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Kapitał społeczny a dziedzictwo komunizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Kapitał społeczny a katolicyzm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Polska religijność po 1989 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Schemat badania, operacjonalizacja, dane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Analizy empiryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Rozdział 10. Polityczne aspekty odmian polskiego kapitalizmu . . . . . 213
Teoretyczne podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Zamierzenia i pytania badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Wyniki i ich interpretacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Odmiany kapitalizmu a struktura społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Polityczne afiliacje a odmiany kapitalizmu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Kapitał społeczny i religijność Polaków a odmiany kapitalizmu. . . . . . . . 223
W poszukiwaniu przyczyn: wyniki analiz wieloczynnikowych . . . . . . . . . 226
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Noty o Autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

Inni Klienci oglądali również

14,90 zł
Do koszyka

In den Schluchten des Balkan

Kara Ben Nemsi und sein Gefährte Hadschi Halef jagen den Verbrechern nun in Osteuropa nach. Dabei begegnen sie einem alten Bekannten, den sie aber nicht erkennen. Unterwegs kommt es zu zahlreichen Begegnungen mit allerlei düsteren Gestalten, ...
28,80 zł 32,00 zł
Do koszyka

Więźniowie geografii, czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o globalnej polityce

Świeże i oryginalne spojrzenie na geopolitykę stojącą za dzisiejszymi problemami polityki międzynarodowej. Przywódcy wszystkich państw i narodów są ograniczeni przez geografię. Ich wybory krępują góry, rzeki, morza i beton. Dlatego...
89,10 zł 99,00 zł
Do koszyka

Podstawy prawne OZE (odnawialnych źródeł energii) i gospodarki odpadami w Polsce

Publikacja „Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce” zawiera omówienie unijnych, w tym krajowych, przepisów i orzecznictwa w zakresie rozwoju i promocji OZE w Polsce, w tym głów...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Polityka ekonomiczna we współczesnej gospodarce rynkowej

Podręcznik akademicki przeznaczony dla studentów nie tylko uniwersyteckich wydziałów nauk ekonomicznych i wyższych uczelni ekonomicznych prowadzących kierunki zarządzania gospodarką, finansami publicznymi, o charakterze ekonomiczno-finans...
25,11 zł 27,90 zł
Do koszyka

Alina. Miłość w cieniu polityki

Alina Pienkowska (1952–2002) – pielęgniarka, działaczka opozycyjna, senator. Pracowała w przychodni przy Stoczni Gdańskiej. Na pierwsze spotkanie WZZ przyszła w czerwonej sukience i szpilkach. Tak samo ubrała się na spotkanie ze swoim p&oac...
16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

Zielona wyspa czy ruchome piaski. Prawda o polskiej gospodarce

Zdecydowana większość polskiego społeczeństwa kompletnie nie zdaje sobie dziś sprawy, w jakim stanie są nasze finanse publiczne. Tymczasem, jak pisze Janusz Szewczak, zamiast zieloną wyspą - Greenlandią - możemy być, niestety, drugą Irlandią, o kt&oacu...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.