Ciągłe zmiany w świadomości społecznej i nowe zjawiska psychospołeczne stały się inspiracją dla wybitnego psychologa społecznego, Elliota Aronsona do nowych badań, znajdujących swe odzwierciedlenie w prezentowanej pozycji. W najnowszym, zmienionym i zaktualizowanym wydaniu jego znanej na całym świecie książki została znacznie rozwinięta i rozszerzona problematyka toksycznego wpływu środków masowego przekazu, propagandy, stosowanych obecnie w mediach sposobów przekonywania, a także zagadnienie stereotypów i uprzedzeń. Każdy rozdział pracy zawiera uzupełnienia i zmiany odpowiadające rozwojowi wiedzy w danym zakresie. Chociaż książka polecana jest szczególnie studentom psychologii, pedagogiki, politologii, socjologii może stanowić ciekawą lekturę dla wszystkich interesujących się odkrywaniem tajemnic życia społecznego. Celem tej książki jest ukazanie bez osłonek, jakie znaczenie mogą mieć badania z zakresu psychologii społecznej w odniesieniu do niektórych problemów dręczących współczesne społeczeństwo, takich jak: uprzedzenia, propaganda, wojna, alienacja, agresja, zamieszki i wstrząsy polityczne. [...] U jej podstaw tkwi moje przekonanie, że psychologowie społeczni mogą odegrać znaczącą rolę w uczynieniu świata miejscem bardziej nadającym się do życia [...] a to dzięki coraz lepszemu poznawaniu i rozumieniu takich zjawisk jak: konformizm, przekonywanie, uprzedzenia, miłość i agresja. (Od Autora)
Dlaczego napisałem tę książkę? 7 Podziękowania 11 Rozdział 1. Co to jest psychologia społeczna? 17 Definicja 20 Ludzie, którzy postępują anormalnie, niekoniecznie muszą być szaleńcami 23 Rozdział 2. Konformizm 26 Co to jest konformizm? 31 Czynniki powodujące nasilenie lub osłabienie konformizmu 34 Przynależność a uzyskiwanie informacji 38 Reakcje na wpływ społeczny 44 Posłuszeństwo jako forma uległości 50 „Niezainteresowany” świadek jako konformista 55 Uwagi w kwestiach etycznych 62 Rozdział 3. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie 67 Zakażenie przez środki masowego przekazu 71 Politycy jako artyści estradowi 73 Skuteczność oddziaływania środków masowego przekazu 74 Kształcenie czy propaganda? 78 Dwa główne sposoby przekonywania 79 Źródło przekazu 81 Charakter przekazu 89 Cechy charakteryzujące odbiorców przekazu 104 Opisane zasady a sytuacje rzeczywiste 109 Rozdział 4. Poznanie społeczne 121 Jak nadajemy sens światu? 123 Wpływ kontekstu na ocenę społeczną 126 Heurystyki oceniania 137 Kategoryzacja i stereotypy społeczne 143 Twórcze przewidywania i odtwórcza pamięć 148 Pamięć autobiograficzna 151 Jak dalece konserwatywne jest ludzkie poznanie? 156 Jak postawy i przekonania kierują zachowaniem? 159 Trzy możliwe błędy w wyjaśnianiu zdarzeń społecznych 164 Rozdział 5. Uzasadnianie własnego postępowania 184 Redukcja dysonansu a zachowanie racjonalne 193 Dysonans jako następstwo podjęcia decyzji 195 Parę historycznych przykładów psychologicznych następstw podjęcia decyzji 198 Doniosłe znaczenie nieodwołalności decyzji 202 Psychologiczne następstwa niedostatecznego uzasadnienia własnego postępowania 206 Uzasadnianie wysiłku 220 Uzasadnianie okrucieństwa 223 Psychologiczne następstwa nieuchronności zdarzeń 228 Doniosłe znaczenie samooceny 231 Dyskomfort czy autopercepcja? 233 Fizjologiczne i motywacyjne skutki dysonansu 236 Praktyczne zastosowania teorii dysonansu 237 Redukcja dysonansu a kultura 242 Sam brak dysonansu nie wystarcza człowiekowi 243 Rozdział 6. Agresja u człowieka 249 Definicja agresji 250 Czy agresywność ma charakter instynktowny? 251 Czy agresja jest użyteczna? 255 Przyczyny agresji 261 Jak redukować przemoc? 281 Rozdział 7. Uprzedzenia 296 Co to jest uprzedzenie? 298 Stereotypy i uprzedzenia 305 Przyczyny uprzedzeń 317 Redukowanie uprzedzeń 329 Wzajemna współzależność jako możliwe rozwiązanie 336 Rozdział 8. Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna 350 Wpływ pochwał i przysług 353 Cechy osobiste 357 Podobieństwo poglądów a sympatia 367 Wzajemna sympatia a samoocena 368 Zyskiwanie i utrata uznania 371 Miłość i bliskość 376 Bliskość, autentyczność i komunikowanie się 382 Cechy efektywnego komunikowania się 386 Rozdział 9. Psychologia społeczna jako nauka 394 Co to jest metoda naukowa? 395 Od spekulacji do eksperymentowania 397 Doniosłe znaczenie losowego podziału na grupy 401 Problemy związane z eksperymentowaniem w psychologii społecznej 404 Problemy etyczne 408 Moralna odpowiedzialność za odkrycia 413 Słownik 416 Indeks nazwisk 425 Indeks rzeczowy 431