Coaching kadry kierowniczej
Wobec coraz bogatszej oferty coachingowej specjaliści HR i ich firmy, stojąc, mają coraz większe trudności z dokonaniem właściwego wyboru metod działania. Książka stanowi cenną pomoc dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, czego mają oczekiwać od coacha. Coaching kadry kierowniczej czyli executive coaching to zindywidualizowany proces rozwoju przywództwa, który zwiększa zdolności lidera w zakresie osiągania krótko- i długoterminowych celów organizacji. Organizacja, kierownik oraz executive coach pracują wspólnie tak, aby osiągnąć maksymalne wyniki.
Książka jest przykładem opracowania problematyki executive coachingu z perspektywy trenera. Przedstawia modelowy sposób postępowania (ACHIEVE coaching model) oparty na 7-rdzeniowych umiejętnościach (kompetencjach) coacha (np. umiejętność słuchania, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych, jasnego określania celu) i 7-etapowej procedurze realizacji coachingu. Autorzy pracy jasno formułują założenia, budują model działania i z tego modelu wywodzą szczegółowe procedury. Dzięki takiej konstrukcji pracy czytelnik otrzymuje przekaz o wyrazistej strukturze, z uzasadnieniem poszczególnych etapów postępowania.
Wskazanie podstawowych kompetencji zawodowych wymaganych w pracy coacha przekonuje Czytelnika, że wbrew obiegowym opiniom nie każdy może być trenerem, co ma duże znaczenie w dobie budowania tożsamości tego zawodu. Książka zawiera liczne przykłady oraz spis popularnych narzędzi psychometrycznych i ich zastosowanie, co ułatwi osobom pracującym w obszarze coachingu planowanie scenariuszy własnych programów i sesji. Może także służyć menadżerom jako źródło informacji przydatnych do oceny pracy coachów.
Słowo wstępne Sir Johna Whitmore’a 11
Podziękowania 13
CZĘŚĆ I. Przegląd i wprowadzenie 15
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie 17
Jak korzystać z książki? 19
ROZDZIAŁ 2. Czym jest coaching kadry kierowniczej? 23
Wprowadzenie 23
Czym jest coaching kadry kierowniczej? 23
Rozwój coachingu kadry kierowniczej 26
Wzrost dobrobytu w świecie zachodnim 27
Zmiany w strukturze rodziny 27
Upadek tradycji religijnych 28
Wzrost złożoności życia zawodowego 28
Globalizacja rynku pracy 29
Zanik „pracy na całe życie” 29
Potrzeba rozwiązań „właściwych w danej chwili” 29
Rosnąca potrzeba ciągłego uczenia się 29
Podsumowanie: Czym jest coaching kadry kierowniczej? 30
CZĘŚĆ II. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej 31
Wprowadzenie 32
ROZDZIAŁ 3. Budowanie dobrego kontaktu 33
Wprowadzenie 33
Czym jest dobry kontakt? 33
Jak powstaje dobry kontakt? 34
Wygląd zewnętrzny 34
Język ciała 35
Charakterystyka głosu 35
Przykład z życia: „Wściekłość kierowcy” 36
Język/słowa 36
Jak uzyskać lepszy kontakt? 37
Pięć faz dobrego kontaktu w coachingu kadry kierowniczej 38
Podsumowanie: Budowanie dobrego kontaktu 40
ROZDZIAŁ 4. Uważne słuchanie 41
Wprowadzenie 41
Dlaczego słuchanie jest ważne? 42
Przykład z życia: „Rejwach na zebraniu – czy ktokolwiek tu słucha?” 42
Czym jest słuchanie? 43
Jak pogłębić umiejętność słuchania? 45
Zaawansowane słuchanie 47
Podsumowanie: Umiejętność słuchania 49
ROZDZIAŁ 5. Kreatywne stawianie pytań 51
Wprowadzenie 51
Dlaczego kreatywne zadawanie pytań jest ważne? 51
Metody zadawania pytań 52
Sięganie pod powierzchnię 54
Podsumowanie: Kreatywne stawianie pytań 56
ROZDZIAŁ 6. Udzielanie skutecznych informacji zwrotnych 57
Wprowadzenie 57
Co to jest skuteczny feedback? 58
Jak udzielać przydatnych informacji zwrotnych? 59
Podsumowanie: Skuteczny feedback 61
ROZDZIAŁ 7. Precyzowanie celu 63
Wprowadzenie 63
Jak precyzyjnie wytyczyć cel? 64
Cel jest skonkretyzowany 64
Cel jest mierzalny 65
Cel jest osiągalny 65
Cel jest realistyczny 66
Cel jest terminowy 66
Cel jest pozytywnie sformułowany 66
Cel jest uświadomiony 67
Cel jest stosowny 67
Cel jest etyczny 67
Cel jest wyzwaniem 67
Cel jest legalny 68
Cel jest przyjazny 68
Cel jest odpowiedni 68
Cel jest zapisany 68
Sześć cech dobrze określonego celu 69
Podsumowanie: Precyzowanie celu 70
ROZDZIAŁ 8. Intuicja 71
Wprowadzenie 71
Co to jest intuicja? 71
Jak wyostrzyć intuicję? 74
Podsumowanie: Intuicja 75
ROZDZIAŁ 9. Indywidualność 77
Wprowadzenie 77
Czym jest indywidualność? . 77
Jak rozwijać indywidualność? 78
Podsumowanie: Indywidualność 80
Podsumowanie części II: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej 81
CZĘŚĆ III. Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej 83
Wprowadzenie 84
Model GROW 85
Model Coachingu Achieve® 86
ROZDZIAŁ 10. Krok 1. Ocena aktualnej sytuacji 89
Ogólna charakterystyka 89
Cele 92
Punkt wyjścia do planowania zadań coachingu kadry kierowniczej 93
Audyt menadżerski 93
360-stopniowy feedback 93
Narzędzia psychometryczne 94
Pozytywny przegląd 94
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 95
Najważniejsze wskazówki 95
Z perspektywy klienta 96
Przykład z życia: „Zwolnienie hamulców” 97
Podsumowanie: Ocena aktualnej sytuacji 98
ROZDZIAŁ 11. Krok 2. Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów 99
Ogólna charakterystyka 99
Cele 100
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 101
Najważniejsze wskazówki 101
Z perspektywy klienta 102
Przykład z życia: „Państwowy urzędnik na scenie” 103
Podsumowanie: Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów 104
ROZDZIAŁ 12. Krok 3. Sprecyzowanie celu 105
Ogólna charakterystyka 105
Cele 105
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 106
Najważniejsze wskazówki 106
Z perspektywy klienta 107
Przykład z życia: „Esencja pragnienia” 108
Podsumowanie: Precyzowanie celów 108
ROZDZIAŁ 13. Krok 4. Inicjowanie opcji 109
Ogólna charakterystyka 109
Cele 110
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 112
Najważniejsze wskazówki 112
Z perspektywy klienta 112
Przykład z życia: „Gwiazda Indii” 113
Podsumowanie: Inicjowanie możliwości 115
ROZDZIAŁ 14. Krok 5. Ewaluacja opcji 117
Ogólna charakterystyka 117
Cele 117
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 119
Najważniejsze wskazówki 119
Z perspektywy klienta 119
Przykład z życia: „Znaleźć najlepsze rozwiązanie” 120
Podsumowanie: Ewaluacja opcji 121
ROZDZIAŁ 15. Krok 6. Planowanie niezbędnych działań 123
Ogólna charakterystyka 123
Cele 123
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 124
Najważniejsze wskazówki 124
Z perspektywy klienta 125
Przykład z życia: „W świetle reflektorów” 126
Podsumowanie: Planowanie niezbędnych działań 128
ROZDZIAŁ 16. Krok 7. Zachęta do działania 129
Ogólna charakterystyka 129
Nabywanie nowych umiejętności/zdolności 129
Nieświadoma niekompetencja 130
Świadoma niekompetencja 130
Świadoma kompetencja 131
Nieświadoma kompetencja 131
Cele 131
Najważniejsze zachowania doświadczonego coacha kadry kierowniczej 132
Najważniejsze wskazówki 132
Z perspektywy klienta 133
Przykład z życia: „Podążając wytyczonym szlakiem” 134
Podsumowanie: Zachęta do działania 135
Podsumowanie części III: Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej 135
CZĘŚĆ IV. Ogólne zasady zastosowania Modelu Coachingu Achieve® 137
ROZDZIAŁ 17. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu 139
Wprowadzenie 139
Ocena aktualnej sytuacji 140
Kreowanie alternatyw – burza mózgów 142
Precyzowanie celu 142
Opcje inicjacji 143
Ewaluacja opcji 145
Projekt programu działania 145
Zachęta do działania 146
Podsumowanie: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu 147
ROZDZIAŁ 18. Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej 149
Wprowadzenie 149
Czteropoziomowy model pomiaru 152
Jak obliczyć wskaźnik rentowności programu coachingu kadry kierowniczej? 160
Siedem czynników decydujących o powodzeniu ewaluacji skuteczności coachingu kadry kierowniczej 162
Dostosowanie narzędzi do potrzeb ewaluacji 163
Podsumowanie: Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej 165
ROZDZIAŁ 19. Kierunki i perspektywy na przyszłość 167
Wprowadzenie 167
Tworzenie standardów zawodowych 167
Wzrost profesjonalizacji usług 168
Budowanie kultury coachingu w organizacji 169
Rozwój wewnętrznej działalności coachingowej 170
Zróżnicowanie podaży usług coachingowych 171
Integracja metody 171
Rozwój coachingu grupowego 172
Podsumowanie: Kierunki i perspektywy na przyszłość 174
Dodatki 175
Dodatek nr 1. Definicje coachingu 175
Dodatek nr 2. Najczęściej stosowane narzędzia psychometryczne 176
Dodatek nr 3. Rozwój coachingu – wpływ przygotowania i doświadczenia zawodowego 178
Bibliografia 181