„Chowanna” 2015. T. 2 (45): Kultura wizualna – konteksty edukacyjne - 08 Część monograficzna: Wpływ przekazów medialnych na kształtowanie wzorca kobiecości u dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie animowanych filmów Walta Disneya)
Red. naczelna Ewa Syrek, redaktor części monograficznej Beata Mazepa-Domagała Kierując się myślą, iż kultura wizualna nie opiera się na samych obrazach, lecz na nowoczesnej skłonności do obrazowania lub wizualizowania egzystencji, a poddanie naukowemu rozpoznaniu wszelkich obrazów znajdujących się w przestrzeni społecznej oraz wszelkich widzialnych przejawów życia społecznego, gdzie obrazy stanowią okno poprzez które odkrywamy różne społeczne konteksty, stanowi swoistą interpretację tego co wizualne, w kategoriach życia codziennego, oddajemy do rąk czytelnika publikację, w której zgromadzony w części monograficznej materiał, ukazuje wieloaspektowość relacji kultury wizualnej w światoobrazie współczesności, a zgromadzone studia teoretyczne opisujące zjawiska i procesy zachodzące w obszarze kultury wizualnej oraz badania empiryczne przedstawiają zagadnienia, które w odniesieniu do tytułowej problematyki wydają się interesujące, godne ukazania i mogą stanowić wkład do naukowego rozpoznania, analizy i interpretacji zarówno fundamentów jak i kontekstów kultury wizualnej oraz służyć pogłębianiu i rozwijaniu świadomości wizualnej. Prezentowana pozycja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców: badaczy, teoretyków, pedagogów, studentów i wszystkich zainteresowanych zjawiskami-składnikami kultury wizualnej, w tym relacjami pomiędzy polem wizualnym a polem społecznym, odbiorem i interpretowaniem zjawisk kultury współczesnej oraz przemianami w ponowoczesnej filozofii podmiotu.
Spis treści
Od Redakcji / 9
Część monograficzna
Kultura wizualna – konteksty edukacyjne (pod redakcją Beaty Mazepy-Domagały)
Człowiek – edukacja – wartości w dobie kultury wizualnej. Przedmowa (Beata Mazepa-Domagała) / 15
Stanisław Juszczyk: Kultura wizualna – wybrane studia teoretyczne oraz badania empiryczne / 17
Joanna Maria Garbula: Życie codzienne zapisane w fotografiach. Analiza fotografii jako materiału empirycznego / 31
Ewa Wysocka: Jakość życia młodego pokolenia w kulturze imagologicznej – refleksja pedagoga / 47
Beata Pituła, Wiesława A. Sacher: Między obrazem a dźwiękiem. Nauczyciel wobec współczesnej kultury medialnej / 71
Beata Mazepa-Domagała, Teresa Wilk: Edukacja w zakresie sztuk wizualnych, czyli o przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do odbioru i kreowania otaczającej je ikonosfery / 89
Alicja Ungeheuer-Gołąb: Obrazek na całe życie. O roli pierwszych obrazów/ilustracji w życiu dziecka na przykładzie autodoświadczania / 105
Anna Brosch: Wpływ przekazów medialnych na kształtowanie wzorca kobiecości u dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie animowanych filmów Walta Disneya) / 119
Katarzyna Krasoń: Pomaluj mnie na czerwono-niebiesko. O barwach w optyce dziecięcej / 133
Michalina Ilska, Hanna Przybyła-Basista: Kultura wizualna a kształtowanie się rodzicielstwa w prenatalnym okresie rozwoju dziecka / 161
Studia i rozprawy
Karina Leksy: Ciało w kulturze wizualnej – wybrane konteksty / 185
Magdalena Hyla: Wybrane aspekty kultury wizualnej a obraz i akceptacja ciała. Implikacje behawioralne / 199
Sylwia Polcyn-Matuszewska: Edukacja seksualna w doświadczeniach nastoletnich matek. Studium przypadku / 219
Magdalena Woynarowska-Sołdan: Projekt Promocja zdrowia pracowników szkoły. Podstawy teoretyczne i koncepcja / 239
Anita Stefańska: Theater Therapy for Young People with Intellectual Disabilities / 261
Monika Noszczyk-Bernasiewicz: Juvenile Delinquency in Poland. Dimensions and Selected Forms of Response / 275
Agnieszka Lewicka-Zelent: Sprawiedliwość naprawcza w poglądach osób pozbawionych wolności / 293
Recenzje, komunikaty, polemiki
Teresa Wilk: Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015, 278 s., ISBN 978-83-8012-368-7 (Halina Guzy-
-Steinke) / 317
Agnieszka Majewska-Kafarowska: Narracje biograficzne kobiet a poczucie tożsamości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010, 288 s., ISBN 978-83-226-1954-4 (Łukasz Michalski) / 325