0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

„Chowanna” 2015. T. 1 (44): Proces rewitalizacji społecznej – perspektywa kulturowo-edukacyjna - 05 Proces...: Kultura w roli edukatora społecznego (na przykładzie sztuki teatralnej). Trudna lekcja historii zapomnianej, niezrozumianej...

(ePrasa)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Proces rewitalizacji społecznej – perspektywa kulturowo-edukacyjna: 44

  • Druk: Katowice, 2015

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Redakcja naukowa: Ewa Syrek, Teresa Wilk

  • Wydawca: Uniwersytet Śląski

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

„Chowanna” 2015. T. 1 (44): Proces rewitalizacji społecznej – perspektywa kulturowo-edukacyjna - 05 Proces...: Kultura w roli edukatora społecznego (na przykładzie sztuki teatralnej). Trudna lekcja historii zapomnianej, niezrozumianej...

Red. naczelna Ewa Syrek, redaktor części monograficznej Teresa Wilk Część monograficzna tomu ("Proces rewitalizacji społecznej – perspektywa kulturowo-edukacyjna"), poświęcona jest zagadnieniom rewitalizacji społecznej, postrzeganej jako proces odbudowy pożądanych wartości, struktur funkcjonujących w przeszłości, decydujących w istotnej mierze o pomyślności życia jednostek i grup społecznych. Proces ów jest kategorią pragmatyczną utrwalającą więzi społeczne, wzajemne relacje oraz korygującą postawy. W poszczególnych tekstach Autorzy, w wybranym obszarze tematycznym, ukazali możliwości i przesłanki do kreowania warunków umożliwiających realizację indywidualnych i społecznych potrzeb. Wspomniany proces doskonale wpisuje się w budowanie/kształtowanie poczucia tożsamości lokalnej/regionalnej i narodowej oraz w kreowanie identyfikacji z lokalną społecznością i środowiskiem. Rewitalizacja społeczna to doskonałe narzędzie rozwiązywania problemów społecznych. Autorzy poszczególnych opracowań podejmują analizy tematyczne, wskazując realne szanse powodzenia podejmowanych procesów naprawczych poprzez działania edukacyjne, w tym edukację regionalną, międzykulturową i językową. Istotnym czynnikiem usprawniającym ową edukację, a tym samym proces rewitalizacji jest kultura i sztuka. Wybrane i zaprezentowane przez Autorów obszary tematyczne czytelnie potwierdzają zasadność i konieczność zaimplikowania rewitalizacji społecznej w przestrzeni codziennego życia. Na część tekstów rozproszonych tomu składają się artykuły rozważające tematykę zdrowia w kontekście ludzkiego potencjału, twórczej rewitalizacji grup faworyzowanych, postrzegania ojcostwa przez osoby uwięzione, społecznych konsekwencji upadku komunizmu, charakteru obecności edukacji w dyskursie prasowym, specyfiki przedstawiania elementów systemu edukacyjnego w środkach masowego przekazu, warsztatu mediacyjnego oraz poniżania wychowawców przez wychowanków.

Spis treści

Od Redakcji / 9

Część monograficzna
Proces rewitalizacji społecznej – perspektywa kulturowo-edukacyjna
(pod redakcją Teresy Wilk)

Wstęp (Teresa Wilk) / 13

Ewa Bielska: Ruch społeczny jako czynnik rewitalizacji (analiza w kontekście założeń pedagogiki społecznej) / 19

Barbara Grabowska: Rewitalizacja tożsamości regionalnej / 31

Ewa Ogrodzka-Mazur: Polska mniejszość narodowa na Zaolziu w ciągłości i zmianie społecznej – perspektywa wielokulturowa i edukacyjna / 43

Agata Rzymełka-Frąckiewicz: Kultura w roli edukatora społecznego (na przykładzie sztuki teatralnej). Trudna lekcja historii zapomnianej, niezrozumianej czy nieakceptowanej / 65

Anna Rutkowska: Mały cud oświatowy – rola stowarzyszeń rozwoju wsi w przejmowaniu i prowadzeniu małych szkół (przykład województwa kujawsko-pomorskiego) / 77

Anna Nowak: Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze / 91

Maciej Bernasiewicz, Monika Noszczyk-Bernasiewicz: Punkty zwrotne (turning points) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców / 103

Halina Guzy-Steinke: „Shit happens” – język (parole) jako otwarte narzędzie kultury różnicujące czasy i pokolenia / 117

Beata Mazepa-Domagała, Teresa Wilk: Dobro – wartość realna czy pożądana? Refleksje z perspektywy potrzeby rewitalizacji dobra poprzez sztukę/teatr w codzienności przestrzeni społecznej / 131

Studia i rozprawy

Alina Dworak: Zdrowie jako determinant ludzkiego potencjału / 151

Małgorzata Łączyk, Aleksandra Pyrzyk-Kuta: Twórcza rewitalizacja grup defaworyzowanych / 165

Joanna Knapik, Hanna Przybyła-Basista: Przerwana historia ojcostwa: jak uwięzieni mężczyźni postrzegają swoje ojcostwo? / 183

Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski: Zmiana społeczna wywołana upadkiem komunizmu w Polsce w percepcji dwóch pokoleń: pracowników socjalnych i ich dorastających dzieci / 203

Justyna Dobrołowicz: Przekaz wizualny na temat edukacji w polskim dyskursie prasowym / 219

Łukasz Jach: Nauka a media. Wybrane sposoby prezentowania elementów systemu naukowego we współczesnych środkach masowego przekazu / 233

Agnieszka Lewicka-Zelent, Ewa Trojanowska: Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze / 251

Grzegorz Zalewski: Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawców przez wychowanków / 269

Recenzje, komunikaty, polemiki

„Nieprzypadkowo użyłem tego słowa” – wokół książki Krzysztofa Maliszewskiego Ciemne iskry (esej recenzencki) (Krzysztof Maliszewski: Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury. Kraków: Wydawnictwo
Adam Marszałek, 2013, 298 s., ISBN 978-83-7780-674-6) (Łukasz Michalski) / 289

Transgresje w edukacji. Pod redakcją naukową Wiktora Żłobickiego. T. 1. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014, 304 s., ISBN 978-83-7850-753-6 (Agata Rzymełka-Frąckiewicz) / 307

VII Międzynarodowa Konferencja z cyklu Pedagogika społeczna w Europie Środkowej pt. Pedagogika społeczna a zagrożenia społeczne, instytucjonalne i indywidualne (Brno, 14–15 kwietnia 2015 r.) (Alina Dworak) / 313

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wartość życia a wychowanie w 20. rocznicę ogłoszenia encykliki Jana Pawła II „Evangelium vitae” (Lublin, 25 marca 2015 r.) (Patrycja Anna Leśniak) / 315

Inni Klienci oglądali również

15,30 zł 17,00 zł
Do koszyka

Szkoła na miarę możliwości dziecka

W listopadzie 2008 roku w Instytucie Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu została zorganizowana Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: SZKOŁA NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI DZIECKA. Konferencja stanowiła próbę rozważań nad kształceniem...
22,40 zł 32,00 zł
Do koszyka

Antagonizm społeczny w umysłach ludzi i kulturach świata

W monografii prezentowane są badania nad przekonaniem o antagonistycznym charakterze relacji społecznych, które objęły prawie 15 000 osób pochodzących z 60 krajów. Antagonizm społeczny analizowany jest na dwóch poziomach - p...
31,32 zł 34,80 zł
Do koszyka

Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji

Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Szerokie rozumienie pojęcia zdolności i uzdolni...
13,50 zł 15,00 zł
Do koszyka

Kod YouTube

Rola Internetu w życiu społecznym poddawana jest analizie z różnych perspektyw. Z jednej strony badacze podkreślają znaczenie interakcji online i fakt uwolnienia jednostki przez nowe technologie komunikacyjne od ograniczeń fizycznych i czasowych...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Kościół Katolicki i Ewangelicki na przestrzeni sześciu stuleci w południowej części starostwa szesteńskiego

Początki chrześcijaństwa w południowej części powiatu mrągowskiego sięgają XIV w. Wraz z lokacją nowych miejscowości następowała powolna chrystianizacja ziem zajmowanych przez Zakon Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego. Lokacja Nawiad nastąpiła n...
21,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym

Nierówności płacowe w długim okresie, mierzone stosunkiem dochodów górnego decyla do najniższego, w ostatnich dwóch dekadach wzrosły w Polsce najbardziej ze wszystkich krajów należących do OECD. Jednocześnie problemat...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!