„Chowanna” 2012. R. 55 (68). T. 1 (38): Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne - 09 Sytuacja szkolna nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Analiza jakościowa
Artykuły zamieszczone w tomie „Chowanny” zatytułowanym Edukacja a
marginalizacja i
wykluczenie społeczne oscylują wokół szeroko pojętej tematyki marginalizacji społecznej. Wśród poruszonych w kontekście marginalizacji zagadnień znalazły się między innymi takie oto: wykształcenie a indywidualny i globalny
rozwój społeczny, problem marginalizacji w środowisku dzieci i młodzieży, wykluczenie edukacyjne, uczestnictwo osób niepełnosprawnych intelektualnie w otwartym rynku pracy. Zagadnienia poruszone w niniejszym tomie mogą zainteresować socjologów, pedagogów społecznych oraz polityków społecznych.
SPIS TREŚCI
Wstęp (Anna Nowak) 11
Artykuły
ANNA NOWAK
Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego 17
AGATA RZYMEŁKA-FRĄCKIEWICZ
Znaczenie wykształcenia w wymiarze indywidualnego i globalnego rozwoju społecznego. Polska a Współczynnik Rozwoju Społecznego — Human Development Index (HDI) 33
ELŻBIETA BIELECKA, EWA KOZDROWICZ
Uwierzyć w siebie. Wyrównywanie szans dzieci zagrożonych marginalizacją 45
EWA SYREK
Edukacyjno-pedagogiczne konteksty społecznego wymiaru choroby 55
GRZEGORZ SZUMSKI
Efekt skupienia. W jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia 69
ZENON GAJDZICA
Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację 83
ILONA FAJFER-KRUCZEK
Uwarunkowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych intelektualnie w otwartym rynku pracy 93
ANDRZEJ CZERKAWSKI
Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie 109
MONIKA NOSZCZYK-BERNASIEWICZ, MACIEJ BERNASIEWICZ
Sytuacja szkolna nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Analiza jakościowa 121
EWA BIELSKA
Teoria empowerment, krytyczna teoria rasowa, latynoska krytyczna teoria rasowa i teoria LGBT jako odpowiedź na ryzyko marginalizacji społecznej 133
ADAM ROTER
Edukacja jako proces warunkujący wyjście z marginalizacji — prawda czy fałsz? Na przykładzie migracji zarobkowych 143
BEATA DYRDA
„Paradoks edukacyjny” — uczniowie zdolni z grup wysokiego ryzyka 153
BOŻENA MATYJAS
Szanse edukacyjne dziecka wiejskiego. Stan, uwarunkowania i perspektywy 165
EWA JAROSZ
„Uczestnictwo dzieci” — idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dziecka 179
MARIA DEPTUŁA
Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników 193
WIOLETTA JUNIK
Zapobieganie wykluczeniu społecznemu uczniów przez wzmacnianie ich reziliencji 207
BEATA PITUŁA
Refleksja nad wybranymi uwarunkowaniami marginalizacji roli współczesnego nauczyciela 223
KATARZYNA BORZUCKA-SITKIEWICZ
Korekcja doświadczeń urazowych będących źródłem zachowań destrukcyjnych jako element inkluzji społecznej 235
JUSTYNA KUSZTAL
Formy wsparcia i pomocy edukacyjno-wychowawczej dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Niemczech 247
TERESA WILK
Edukacja teatralna — czyli o profilaktycznym wymiarze sztuki wobec współczesnych niepokojów 257
ALICJA ŻYWCZOK
Idea afirmacji życia w systemie pedagogicznym Bronisława Ferdynanda Trentowskiego 269
Recenzje
Chowanna. (Myśli wybrane). Komentarz. Wybór i opracowanie Wiesław Andrukowicz. Przedmową opatrzył Lech Witkowski. Posłowie Sławomir Sztobryn. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010, ss. 199, ISBN 978-83-7587-458-7 (Bogusław Śliwerski) 283