„Chowanna” 2011, R. 54 (67), T. 1 (36): Twórczość – ekspresja – aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży - 11 Twórczość literacka studentów piotrkowskiej polonistyki
Tom „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Krasoń mieści artykuły skupione wokół tematyki unowocześniania siebie, rozumianego jako
autokreacja i
ekspresja twórcza, wzbogacone o zagadnienia z obszaru edukacji artystycznej. Kolejne teksty, zgrupowane w czterech częściach, ukazują aspekty teoretyczne i empiryczne zapowiedzianej tytułem tematyki, dlatego też zainteresowani tomem mogą być nie tylko pedagodzy i studenci pedagogiki, ale także ludzie sztuki oraz animatorzy działań artystycznych dzieci i młodzieży.
SPIS TREŚCI
Wstęp (Katarzyna Krasoń) 7
Artykuły
Kreacja — rozwój — aktywność artystyczna
JANINA USZYŃSKA-JARMOC
Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane 13
MACIEJ KARWOWSKI
The Creative Mix? Teacher’s Creative Leadership, School Creative Climate, and Students’ Creative Self-Efficacy 25
MACIEJ KARWOWSKI, JACEK GRALEWSKI
Zmotywowana kreatywność: synergia motywacyjna postawy twórczej młodzieży 45
MONIKA WRÓBLEWSKA
Rozwój przez nabywanie kompetencji (w aspekcie uwarunkowań aktywności twórczej) 59
KAMILA WITERSKA
Drama kreatywna — perspektywa rozwojowa 71
ALICJA GAŁĄZKA
Drama kreatywna a inteligencja emocjonalna. Przykład wykorzystania wybranego modelu badań empirycznych 83
MAREK ŚWIECA
Aktywność artystyczna młodzieży w zakresie teatru 105
URSZULA BISSINGER-ĆWIERZ
Nowe wymiary ewaluacji osiągnięć artystycznych uczniów szkół muzycznych 115
Język — tekst — tworzenie siebie
ELŻBIETA JASTRZĘBSKA
Działania twórcze w dydaktyce języka francuskiego jako obcego w perspektywie współczesnych podręczników 133
ALICJA UNGEHEUER-GOŁĄB
Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka 151
DANUTA MUCHA
Twórczość literacka studentów piotrkowskiej polonistyki 163
Obraz — wizja — samopoznanie
ELŻBIETA PŁÓCIENNIK
Obraz jako czynnik wspomagający rozwój twórczości dziecka 173
DOROTA ŚWIDZIŃSKA
Ekspresja malarzy XX wieku jako inspiracja twórczych poszukiwań adolescentów 197
RYSZARDA EWA BERNACKA, DOROTA TURSKA
Mandala jako forma ekspresji młodzieży. W kręgu jungowskich inspiracji 207
Twórczość — profilaktyka — wsparcie
MAŁGORZATA ŁĄCZYK
Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży — ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk 227
ANNA BAUTSZ-SONTAG
Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych 245
JADWIGA NIEDBAŁA
Taniec jako element socjoterapii młodzieży ze środowisk zagrożonych 265
ELŻBIETA WIŚNIEWSKA
Taniec integracyjny jako forma aktywności wpływająca pozytywnie na samopoczucie dzieci niepełnosprawnych ruchowo 281
KATARZYNA KRASOŃ
Cielesne kreowanie roli. Wizualizacyjne techniki parateatralne jako wsparcie rozwoju 297
Inne oblicza autokreacji
ARKADIUSZ WĄSIŃSKI
W poszukiwaniu sensu bycia rodzicem, czyli o duchowym zrodzeniu na drodze autokreacji do rodzicielstwa adopcyjnego 315
Recenzje
Rzeczywistość, perswazyjność, falsyfikacja w optyce wychowania i edukacji. Red. M. Kisiel i T. Huk. Katowice, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek 2009, ss. 342, ISBN 978-83-60743-19-5 (Anna Watoła) 333
„Biuletyn dla Nauczycieli” 2009, nr 2 (Mirosław Kisiel) 337