Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Od listopada 2013 do lutego 2014 roku na Ukrainie trwały protesty, które przerodziły się w rewolucję zwaną Euro
majdanem, a następnie w trwającą do dziś wojnę hybrydową w Donbasie. Protestom od początku towarzyszyły działania artystyczne, które z czasem ewoluowały w estetyczny, polityczny, społeczny oraz osobisty przekaz. Sztuka stała się jednostkowym wyrazem oporu wobec Rosji, inteligentnie wykorzystywanym medium budującym obraz rewolucji i samych protestujących, próbą odnalezienia tożsamości oraz sposobem na walkę z ogarniającym pesymizmem. Ewa Sułek z sukcesem przybliża polskiemu czytelnikowi sztukę ukraińską, która nadal jest Polakom właściwie nieznana, mimo bliskości geograficznej i związków kulturowych i historycznych między Polską a Ukrainą. Poprzez sztukę pokazuje zjawiska i prądy myślowe, które są dziś ważne dla Ukraińców, a które pozwalają zrozumieć nastroje społeczne i polityczne panujące w tym społeczeństwie.
Do tej pory
rewolucja i wojna na Ukrainie przedstawiane były z punktu widzenia działań zbrojnych i ruchów politycznych. Tymczasem każdy konflikt niesie ze sobą nie tylko zmiany polityczne, lecz także kulturowe, wyrażające się w działalności artystycznej. Sztuka i kultura stanowią odzwierciedlenie postaw społecznych. Dlatego, obserwując działania artystyczne, możemy dowiedzieć się wiele na temat świadomości społeczeństwa
ukraińskiego w czasach ogromnych przemian dotyczących istoty człowieka sowieckiego. Wielu komentatorów rewolucji podkreślało właśnie tę przemianę, będącą pierwszym sygnałem, że na Ukrainie rodzi się
społeczeństwo obywatelskie.
Tekst, będący połączeniem literatury popularnonaukowej z reportażem, zwraca uwagę dojrzałością oglądu, sprawnością warsztatową i odważnym spojrzeniem na rzeczywistość towarzyszącą pracy i życiu artystów. Na oryginalną i zróżnicowaną formę literacką składają się również: połączenie przekazu ustnego z pisanym, przekazu wrażeniowego z merytorycznym, oraz użycie więcej niż jednego rodzaju narracji. Umiejętność uchwycenia drobnych gestów czy momentów wynika ze zmysłu i postawy wnikliwego obserwatora. Tekst Ewy Sułek cechuje również wiedza z zakresu kultury, przede wszystkim na polu sztuk wizualnych – autorka jest historykiem sztuki (studia na University of Cambridge oraz na Uniwersytecie Warszawskim), osobą wrażliwą, gotową do zgłębiania niewygodnych zagadnień i drążenia ich znaczeń. Co nie mniej też ważne, Ewa ma tak dziś w polskiej prozie rzadkie, wyrafinowane poczucie humoru, które świetnie amortyzuje powagę poruszanych przez nią spraw.
PROLOG. ZŁOTY CHLEB 9 1. CHŁOPAK Z PIANINEM 13 2. PRZED I PO 67 Gabinet zabiegowy 67 Wojownicy 71 Homo sovieticus 76 Ulice Kijowa 88 3. KRYM 109 18 marca 2014 r 109 Teraz to jest Rosja! To my jesteśmy u siebie! 111 Wygnanie z ogrodu Eden 112 Koń trojański 112 Za ogrodzeniem 115 Palmy 116 4. NOWOROSJA 127 * * * 127 Zestaw ceremonialny dla cara Republiki Narodowej 130 Plan ucieczki z regionu Doniecka 130 Niebo 132 Stonka 134 Kultura winy 137 Strzały 139 ATO 141 Ser 151 Ładunek 200 153 Samoidentyfikacja 155 Czterech oczekujących w czterech odsłonach 155 Ich własna wina 163 Teorie ochronne 165 Eksperymenty 171 Dzielnica mieszkalna 171 Archiwum przypadkowego słuchacza 179 Kolekcjonerka kości 182 5. PAMIĘĆ 185 * * * 185 Wymazywanie 187 Miejsca codzienne 193 Przepracować przeszłość 194 Leninopad. Ostatni upadek Lenina 200 Stało się, co się stało; a nie to, co się chciało 215 Surgun. Opowieść o Tatarach krymskich 218 Arbuz to teraz Stalinstadt 222 Powroty 224 EPILOG 229