Brak absolutu
Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Japońska kultura popularna
1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny
1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady
Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny
2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu
2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo
2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata
2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa .
2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej
Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii
3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze
3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń
3.3. Dobro i zło w życiu codziennym
3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów
3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem
Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie.
Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze
4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja
4.2. Festiwale religijne a kultura popularna
4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów
oraz ich znaczenie w kulturze popularnej
4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków
Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła
5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii
5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy
lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku
5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła
w japońskiej kinematografii
5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów
bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie
Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji
6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy
codzienne – krótka historia anime
6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu
na adresatów i na tematykę
6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime
6.3. Świat duchów w anime
Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem
7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych
7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach
7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe
Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze
popularnej
Bibliografia
Podziękowania
Posłowie
Indeks nazwisk