Biografie rodzinne i uczenie się
Publikacja Biografie rodzinne i uczenie się, będąca ósmym tomem w serii Biografia i Badanie Biografii, stanowi oryginalne ujęcie refleksji nad rodziną, wiążące się z wyeksponowaniem biografii rodzinnych jako symbolicznej przestrzeni kształtowania się indywidualnych biografii członków wspólnoty rodzinnej oraz ich biograficznego uczenia się. Uwzględnia ono złożoną, subtelną i pod wieloma względami nieoczywistą naturę przenikania się procesów indywidualnych i zbiorowych zachodzących w realiach wspólnoty rodzinnej. Walorem niniejszej publikacji jest połączenie rozmaitych perspektyw teoretycznych i badawczych zogniskowanych wokół różnych ujęć biografii rodzinnych i procesów biograficznego uczenia się osadzonych w realiach życia rodzinnego. Odsłaniają one odmienności kulturowe refleksji nad rodziną rozwijane przez polskich i zagranicznych badaczy zajmujących się tą tematyką. Wyeksponowanie biograficznej perspektywy rodziny jest w tym kontekście interesujące poznawczo zarówno w dyskursie andragogicznym, jak i pedagogicznym, w których nie zyskała ona jak dotąd pogłębionego rozpoznania. Badanie aspektów edukacyjnych zawartych w biografiach rodzinnych może sprzyjać poszerzaniu andragogicznej teorii uczenia się dorosłych oraz może być wykorzystane w praktyce edukacji dorosłych, w tym edukacji rodzinnej.
Elżbieta Dubas, Arkadiusz Wąsiński, Aneta Słowik – Wstęp 7
TEORETYCZNE RAMY ROZUMIENIA KATEGORII „BIOGRAFIA RODZINNA” 13
Elżbieta Dubas – Wokół biografii rodzinnej i jej badania. Refleksje wprowadzające 15
Karolina Kuryś-Szyncel – Rodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznego 27
Arkadiusz Wąsiński – Biografie małżeńskie i rodzinne rozpatrywane w perspektywie autokreacji do rodzicielstwa 39
BIOGRAFIA RODZINNA JAKO OSOBLIWA PRZESTRZEŃ DOŚWIADCZANIA WSPÓŁOBECNOŚCI 57
Małgorzata Łobacz – „Być” a „stawać się” osobą w rodzinie 59
Justyna Sztobryn-Bochomulska – Rodzina miejscem „uczenia się” umierania 71
Ewelina J. Konieczna – Praca nad własną biografią matek dzieci z niepełnosprawnością na przykładzie projektu pt. „Siła kobiet” 81
Izabela Przybylska – Aktywność edukacyjna w średniej dorosłości w kontekście biografii rodzinnej 97
Iwona Grodź – …Ktoś musi zostać na koniec. Artysta i jego rodzina. W świetle filmów o Beksińskich 115
s. Mariola Adria Bach CSFN, Janusz Krysztofik – Fotografia rodzinna. Między intencją, znaczeniem i zapomnieniem 129
s. Mariola Adria Bach CSFN – Milczący towarzysz 137
RODZINA W SYTUACJI MIGRACJI. (NIE)RODZINNE MIGRACJE 149
Ingrid Lathoud – Migracja jako proces przemiany i konstruowania siebie w rodzinie 151
Muriel Molinié – Kiedy podmiot sporządza mapę swoich (nie)rodzinnych przeżyć i projektu migracyjnego? Wielojęzyczny paradygmat w badaniach biograficznych w edukacji XXI wieku 165
Catherine Schmutz-Brun – Jak mówi się o rodzinnych migracjach? 183
Anna Walulik – Moja mama ma swoją „świętą trójcę”. Wychowanie w rodzinie polskiej na emigracji w Australii 195
Aneta Słowik – O doradcy rodzinnym w środowisku polskich emigrantów – wybrane aspekty 215