Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Tom 2 przybliża metody i narzędzia niezbędne w trakcie prowadzenia wywiadów indywidualnych, grup fokusowych, badań etnograficznych czy analizy dyskursu i dokumentów.
Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych (Dariusz Jemielniak) IX ROZDZIAŁ 1. Studium przypadku (Marta Strumińska-Kutra, Izabela Koładkiewicz) 1 1.1. Podstawowa charakterystyka strategii studium przypadku 2 1.1.1. Czym jest, a czym nie jest strategia studium przypadku? 2 1.1.2. Założenia strategii studium przypadku 5 1.1.3. Typy studiów przypadku 12 1.2. Jak realizować badania z użyciem strategii studium przypadku? 17 1.2.1. Projektowanie badania jako tworzenie łańcucha dowodów 17 1.2.2. Krok pierwszy: czego chcemy się dowiedzieć? 19 1.2.3. Krok drugi: gdzie poszukiwać źrodeł danych? 20 1.2.4. Krok trzeci: w jaki sposób zdobywać i selekcjonować dane? 23 1.2.5. Krok czwarty: w jaki sposób analizować uzyskane dane empiryczne? 26 1.2.6. Krok piąty: jak formułować wnioski z badań i pisać raport badawczy? 29 1.3. Wady i zalety wykorzystania strategii studium przypadku 32 1.3.1. Potencjalne ograniczenia i zagrożenia 32 1.3.2. Zalety strategii studium przypadku 34 1.4. Podsumowanie 36 Polecane lektury 37 Bibliografia 37 ROZDZIAŁ 2. Obserwacja (Małgorzata Ciesielska, Katarzyna Wolanik Boström, Magnus Öhlander) 41 2.1. Obserwacja jako metoda 42 2.1.1. Obserwacja a problem badawczy 42 2.1.2. Teren i dostęp do niego 43 2.1.3. Selekcja – co, kogo, gdzie i kiedy obserwować? 44 2.1.4. Role obserwatora 47 2.1.5. Notatki z terenu 48 2.2. Typy obserwacji 50 2.2.1. Obserwacja bezpośrednia uczestnicząca 50 2.2.2. Obserwcja bezpośrednia nieuczestnicząca 53 2.2.3. Obserwacja pośrednia 55 2.3. Podsumowanie 60 Polecane lektury 65 Bibliografia 65 ROZDZIAŁ 3. Nowe techniki badań terenowych: shadowing (Barbara Czarniawska) 69 3.1. Tradycyjna etnografia już nie wystarcza 69 3.2. Shadowing i jego historia 72 3.2.1. Cień dyrektora 74 3.2.2. Na zakupach 76 3.2.3. Lekcja analizy intersekcjonalnej 80 3.3. Shadowing – porównanie z innymi technikami 86 Polecane lektury 88 Bibliografia 88 ROZDZIAŁ 4. Podejście biograficzne (Paulina Bednarz-Łuczewska, Michał Łuczewski) 91 4.1. Rozwój badań biograficznych 92 4.2. Metody badań biograficznych 97 4.2.1. Zalety badań biograficznych 99 4.2.2. Ograniczenia badań biograficznych 104 4.3. Podsumowanie 106 Polecane lektury 107 Bibliografia 107 ROZDZIAŁ 5. Wywiad w badaniach jakościowych (Svetlana Gudkova) 111 5.1. Rodzaje wywiadów 113 5.2. Przygotowanie wywiadu 120 5.3. Przeprowadzenie wywiadu 123 5.4. Podsumowanie 128 Polecane lektury 128 Bibliografia 129 ROZDZIAŁ 6. Badania fokusowe (Katarzyna Gawlik) 131 6.1. Co to są badania fokusowe? 131 6.2. Jak wygląda badanie fokusowe? 135 6.2.1. Planowanie badania: próba badawcza i dobór respondentów 135 6.2.2. Scenariusz badania fokusowego i rola moderatora 139 6.2.3. W studiu fokusowym 142 6.2.4. Kwestie etyczne 145 6.3. Do czego służą badania fokusowe? 146 6.4. Odmiany metody fokusowej 155 6.5. Zamiast podsumowania: jak zadbać o sukces badania fokusowego 161 Polecane lektury 162 ROZDZIAŁ 7. Analiza dokumentów zastanych (Michał Łuczewski, Paulina Bednarz-Łuczewska) 163 7.1. Dokumenty w badaniach społecznych 164 7.2. Rodzaje dokumentów 165 7.3. Przykłady zastosowania 165 7.3.1. Formułowanie hipotez i problemów badawczych 166 7.3.2. Eksploracja i opis zjawisk społecznych 168 7.3.3. Wyjaśnienie zjawisk społecznych 173 7.4. Problemy metodologiczne: dokument jako proces społeczny 176 7.4.1. Rzetelność 176 7.4.2. Trafność 181 7.4.3. Trafność i rzetelność 183 7.5. Podsumowanie 184 Polecane lektury 185 Bibliografia 185 ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu (Aylin Kunter) (tłum. Marta Höffner) 189 8.1. Tekst 189 8.2. Dyskurs 191 8.3. Wymiary dyskursu 195 8.4. Analiza dyskursu 196 8.5. Przykładowa analiza dyskursu 197 8.6. Zamiast podsumowania 199 Polecane lektury 200 Bibliografia 200 ROZDZIAŁ 9. Etnografia wirtualna (Piotr Cichocki, Tomasz Jędrkiewicz, Robert Zydel) 203 9.1. Etnografia jako perspektywa i metoda 203 9.2. Internet: jedna czy wiele przestrzeni? 204 9.3. Etnografia wirtualna: definicja 206 9.4. Zastosowania etnografii wirtualnej 208 9.5. Analiza treści wizualnych 209 9.6. Obserwacja uczestnicząca 212 9.7. Etyka badań internetowych 214 9.8. Ograniczenia etnografii wirtualnej 215 9.9. Podsumowanie 218 Polecane lektury 219 Bibliografia 219 ROZDZIAŁ 10. Technika identyfikacji konstruktów osobistych (Dorota Bourne, Devi A. Jankowicz) (tłum. Marta Höffner) 221 10.1. Psychologia konstruktów osobistych 221 10.2. Najważniejsze cechy techniki identyfikacji konstruktów osobistych 228 10.2.1. Przeprowadzanie wywiadu w ramach techniki Rep Grid 229 10.2.2. Temat i elementy 230 10.2.3. Konstrukty 231 10.2.4. Tworzenie drabiny, tworzenie piramidy 232 10.2.5. Szukanie konstruktów rdzennych i opór wobec zmiany 233 10.3. Aspekt ilościowy i kilka przykładów zastosowań techniki Rep Grid 235 10.4. Przykładowe zastosowanie techniki identyfikacji konstruktów osobistych 238 10.5. Zamiast podsumowania 239 Polecane lektury 243 Bibliografia 244 ROZDZIAŁ 11. Metody relacyjne w badaniach organizacji (Mustafa Özbilgin, Joana Vassilopoulou) (tłum. Marta Höffner) 247 11.1. Ontologia i epistemologia relacyjności w badaniach organizacji 248 11.2. Metody relacyjne: „ja” i refleksyjność badacza 255 11.3. Metody relacyjne: „ja” i okoliczności 257 11.4. Metody relacyjne: „ja” a inny 260 11.5. Metody relacyjne: „ja”, inny i okoliczności 261 11.6. Metody relacyjne: inni ludzie 266 11.7. Metody relacyjne: inni ludzie i zjawiska społeczne (organizacyjne) 267 11.8. Metody relacyjne: zjawiska organizacyjne (struktury lub okoliczności) 269 11.9. Podsumowanie 270 Polecane lektury 270 Bibliografia 270 Indeks nazwisk 277 Nota o autorach 285